Cheesen
Jag har ju rätt många blåa Bosch verktyg och har aldrig haft några problem med dom... Min riktiga Bosch-resa började 2012 när jag och min fru rannsakade oss själv och tog oss en funderare på vilka grejor som vi hade som vi var riktigt nöjda med som aldrig krånglade. Det fanns då få gemensamma nämnare. Att det bara egentligen var fyra varumärken som funkade bra hemma hos oss, Huskvarna, Toyota, Bosch och Yamaha. Alla andra varumärken i hemmet hade vi åsikter och synpunkter på hur dåliga dom var på nått vis. Där började resan och vi är på god väg.
När vi planerade för att bygga hus och renovera så var det uteslutande Bosch verktyg. Mercedes har blivit bannlyst från gården. (Den blev visserligen ersatt med en Mitsubishi men det beror på att Toyota-handlaren inte ville sälja en ny bil utan var helt övertygad om att vi skulle ha en begagnad bil.)

Det står Huskvarna på vitvaror och en mängd trädgårdsredskap..
Yamahan är nästa att kliva in i hemmet.

Vad har då detta lett till?
-mindre frustration över krånglade grejor.
-mera livskvalitet
-mera tid över till familj och samvaro.

Dom saker som fortfarande kostar tid, blod och tandagnisslan idag är saker som: snöslunga av billig Jonsered kvalitet, andrabilen av VW gruppens skitkvalite och den där förbaskade häcksaxen från Ryobi...

Ett medvetet val vid inköpstillfället har tagit bort saker som: zanuzzis självsprickande spishäll, Mercedes eviga skuvande, lågprisladornas billiga verktygsprecision, cylindas ständigt trasiga tvättmaskin och många andra prylar som man förväntar sig att bara fungera fast dom inte gör det.

Det är trist att TS har haft problem med sina Bosch verktyg och det visar väl mest på att även märken med ett gott renommé kan ha en dålig produkt, då är det viktigt att service-sidan fungerar. Där har jag tyvärr dålig erfarenhet av många märken såsom Festool, Mercedes, VW, Cylinda, Zanuzzi och några till..
Bosch däremot som tråden handlar om har jag bara goda erfarenheter av. Till och med våran drygt 30år gamla matberedare hade dom slitdelar till när den fick läkage i en tätning...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har en del blåa, sticksåg, handöverfräs, liten skruvdragare (GSR 12V-15 FC -kitet), laseravståndsmätare och så har jag haft en borrhammare, som på något sätt försvunnit.
Sen har jag 2 gröna bosch, en multimaskin (PMF180) och en 2-växlad 230V borrmaskin, som i princip endast använts för att blanda bruk och andra massor samt till dosfräs.

Jag har varit nöjd med alla maskiner, men jag har väl inga extrema krav heller, eller djup insikt i maskiner.

Jag har sagt förut, och kan upprepa, var jag tvungen att välja ett enda märke att ha till alla mina maskiner så skulle jag välja Festool, så länge någon annan betalar, men blå Bosch om jag själv betalar.


I övrigt har jag lite blandat.
230V : Hitachi vinkelslip och handcirkelsåg (2st faktiskt). Festool sänksåg, Metabo kap/ger (hade en Makita förut, men som till sist blev "utsliten", men var annars en fantastisk maskin, bättre än Metabon), Parkside 5J borrhammare,

Batterimaskiner: Här är det lätt att ramla in i ett batterisystem, och för mig blev det Hitachi av lite historiska orsaker, det var en Hitachi 14V skruvdragare som blev den första som passade mig perfekt i handen och börsen, för rätt många år sedan. Och nu har jag några H skruvdragare och en borrhammare och en dammsugare, alla på 18V. Den första Hitachin på 14V är faktiskt kvar, någorlunda OK, börjar bli något lite trötta batterier, men helt användbar än.

Men som sagt, jag skulle kunna tänka mig att starta om, och endast ha blåa Bosch, utan tvekan. Ja förutom att jag naturligtvis inte gör det, innan nuvarande maskiner blir utslitna, vilket kanske aldrig kommer hända.
 
Rubbet blått för min del sedan 80-talet. Ångrar inget köp förutom den där löjliga trekantslipen till en trapprenovering. GOP:en var inte påtänkt vid det tillfället.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Också blått som huvuddel av maskinerna förutom en Festool sänksåg, en Festool sticksåg och en Fein multimasin. Bara blått på mätgrejerna/laser.
Har inte haft några kvalitetsproblem med dessa. Gillar bredden i sortimentet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.