Hej,

Jag är i startgroparna till att bygga en bastustuga, Sorselestugan Funkis 8, https://sorselestugan.se/produkter/stugor/bastustugor/bastustuga-funkis-8/ . För övrigt samma som byggdes av Martin Timell i Änligen hemma (
).
Normalt sett kan denna stå på en grusgrund med Lecablock, men ibland blåser det ordentligt på den plats vi ska bygga den på. Därför behöver jag förankra den på något sätt, och är därför inne på att använda plintar och impregnerade reglar som bärlinor. Är detta en dum idé? Finns det bättre? Hur skyddar man stugan ("timret") från det impregnerade träet? Hur förankrar man bäst? Några tips eller kommentarer från lite mer erfarna tas gärna emot :).
 
Hur gick du tillväga? Står i samma sits som dig
 
Hej, blev 6 st betongplintar i en grusgrund. Sedan fäste jag några korta bitar (ca 30 cm) tryckta reglar på dessa (två bitar per plint). Sen byggde jag stugan på dessa. Drog några vinkeljärn mellan stugan och regelbitarna för att inte något skulle få fötter vid hård vind. Viktigt med lite tjärpapp ovanpå regelbitarna dock,så inte tryckt virke möter vanligt. Har hållit mycket bra sedan i juni förra året, och bastun är mycket välanvänd.
 
  • Gilla
Spektaglet
  • Laddar…
T Tonka skrev:
Hej, blev 6 st betongplintar i en grusgrund. Sedan fäste jag några korta bitar (ca 30 cm) tryckta reglar på dessa (två bitar per plint). Sen byggde jag stugan på dessa. Drog några vinkeljärn mellan stugan och regelbitarna för att inte något skulle få fötter vid hård vind. Viktigt med lite tjärpapp ovanpå regelbitarna dock,så inte tryckt virke möter vanligt. Har hållit mycket bra sedan i juni förra året, och bastun är mycket välanvänd.
Tack för det snabba svaret. Har fortfarande inte riktigt landat i vilken grund det blir. Mest beroende på att jag vill ha lite altan runt omkring.
 
Spektaglet Spektaglet skrev:
Tack för det snabba svaret. Har fortfarande inte riktigt landat i vilken grund det blir. Mest beroende på att jag vill ha lite altan runt omkring.
Vi har också altan runt omkring, byggde den på vanliga plattor vi la på gruset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.