J
Hej!

Tänkte renovera om vinden till ett extra rum med två fönster. Bor i 2 våningsradhus så blir ju 3 våningar efter detta. Tanken är att bygga en trappa mellan plan 2 och 3. Flera grannar har gjort liknande så trodde inte att det skulle bli något problem. Men har fått begäran om komplettering av bygglovet.

Där står det att enligt detaljplanen så får vind inte inredas till bostadsrum. Jag har själv läst detaljplanen och kan inte se att det står så någonstans. Däremot står det 2 våningsradhus, vilken då menas att man inte får inreda vinden (dvs plan 3)? Så verkar iaf de resonera och jag antar att det inte är någon ide att bråka om det.

Ska jag istället skriva att utrymmet planeras att användas som förråd? Trots att jag planerar fönster, trappa upp och lägga golv? Då får jag alltså inte ställa upp en säng där, eller om jag gör det och de kommer för inspektion så får jag säga att jag inte sover däruppe utan bara förvarar en bäddad säng?

Känns verkligen som juridiskt stelbent detta med bygglov för någon som mig som aldrig gjort detta tidigare.

Vad hade ni gjort?

Rummet däruppe blir kanske 1,9 m vid taknok och sen snedtak åt sidorna med kattvindar längst ut. Tror totala "boytan" skulle bli kanske 15kvm.
 
De blir ju inte automatiskt tre våningar för att vinden inredd. En våning blir det först när vinden överstiger förutsättningarna för våning i plan- och byggförordningen 1 kap 4§. Så jag skulle gärna vilja höra kommunens argument för att det skulle va planstridigt om det inte står i detaljplanen att vind inte får inredas?
 
L Lagerviskan skrev:
De blir ju inte automatiskt tre våningar för att vinden inredd. En våning blir det först när vinden överstiger förutsättningarna för våning i plan- och byggförordningen 1 kap 4§. Så jag skulle gärna vilja höra kommunens argument för att det skulle va planstridigt om det inte står i detaljplanen att vind inte får inredas?
Om vinden nu inte uppfyller förutsättningarna för att va en våning såklart...
 
BirgitS
Är det inte så att bostadsrum ska ha minst 2,2 m i takhöjd?
Har för mig att jag har sett det i samband med källare. Det brukar bli problem att uppnå tillräckligt luftflöde annars.

En annan sak är brandsäkerheten. Det är inte så lätt att utrymma via ett takfönster eller för räddningstjänsten att ta sig in den vägen.

J Jagarsaklantig skrev:
Ska jag istället skriva att utrymmet planeras att användas som förråd? Trots att jag planerar fönster, trappa upp och lägga golv?
De kommer nog att anse att fönster inte behövs när det är ett förråd.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte så att bostadsrum ska ha minst 2,2 m i takhöjd?
Har för mig att jag har sett det i samband med källare. Det brukar bli problem att uppnå tillräckligt luftflöde annars.

En annan sak är brandsäkerheten. Det är inte så lätt att utrymma via ett takfönster eller för räddningstjänsten att ta sig in den vägen.


De kommer nog att anse att fönster inte behövs när det är ett förråd.
Stämmer nästan, 2,3 m på vindar i småhus vid nybyggnad enligt BBR 3:311. Men då det är en ändring ska vi hålla oss till ändringskapitlet i BBR där det står att rumshöjden i byggnader för bostäder ska vara tillräcklig för att undvika olägenheter för människors hälsa. Allmänt råd är att avsnittet i 3:3 bör följas. Detta har vad jag fått lära mig handlar mycket om ventilation. Skulle ventilationen va bra kanske det skulle va ett skäl att göra avsteg från börkraven. Men det är inte det som jag uppfattar att kommunen hänvisat till, utan att det är planstridigt, alltså punkt två i PBL 9:30.
 
J
Tack för era svar. Hade kopierat en grannes bygglovsansökan (visserligen 15 år gammal men detaljplanen är ju densamma) men de hade skrivit att vinden skulle användas som vindsförråd (vilken den såklart inte är) medan jag ville vara ärlig och skrev förråd /extra rum vilket kanske var dumt?

Om jag nu ändrar det till "vindsförråd" och det godkänns. Om jag sen använder till som ett tv-rum/sovrum/nåt annat vad kan hända? Gör de inspektioner? Ska jag vara redo att kasta fram lite flyttkartonger för att bevisa att det är ett förråd?
 
BirgitS
Det gör nog inga inspektioner förrän någon anmäler det, förutom om det möjligen krävs för ett slutbesked men då får det inte finnas något där alls. Men för din egen skull så tänk noga igenom brandsäkerheten och ventilationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.