Håller som bäst på att bygga kombinerad carport/pannrum på landet.
Pannrummet kommer inte att ha några dörrar mot carport.
Har talat med sotaren som säger att pga att det är på landet så räknas detta bygge som en ekonomibyggnad och skall därför klassas som ie 60!!
Det innebär isåfall att kraven är högre om jag har pannrummet i ett uthus än om det ligger i bostadshuset. Det hade av vad jag förstod inget att göra med att det låg intill carporten
 
solo_innova skrev:
Håller som bäst på att bygga kombinerad carport/pannrum på landet.
Pannrummet kommer inte att ha några dörrar mot carport.
Har talat med sotaren som säger att pga att det är på landet så räknas detta bygge som en ekonomibyggnad och skall därför klassas som ie 60!!
Det innebär isåfall att kraven är högre om jag har pannrummet i ett uthus än om det ligger i bostadshuset. Det hade av vad jag förstod inget att göra med att det låg intill carporten

Jag tror inte han har rätt.

Vad har du för fastighetskod? Är det jordbruksfastighet ?
Har du djur i ekonomibyggnaden?
 
Det är pannans effekt som styr, panna över 60 kW ska placeras i pannrum, en mindre panna kan placeras varsomhelst, naturligtvis gäller de grundläggande reglerna om eldstäder, eldstadsplan, avstånd till brännbart material mm.
Däremot, kallar du ditt bygge för "pannrum" gäller pannrumsreglerna alldeles oavsett om det står någon panna där eller inte.
 
Fotografen skrev:
Det är pannans effekt som styr, panna över 60 kW ska placeras i pannrum, en mindre panna kan placeras varsomhelst, naturligtvis gäller de grundläggande reglerna om eldstäder, eldstadsplan, avstånd till brännbart material mm.
Däremot, kallar du ditt bygge för "pannrum" gäller pannrumsreglerna alldeles oavsett om det står någon panna där eller inte.
Det är ju synd att inte sotaren informerar om detta.
Jag talade med honom om lite goda råd inför bygglovsansökningarna.
Nu står det ju pannrum i alla papper.
 
Sotaren delade inte uppfattningen om pannrummet som väntat.
Jag talade med en försäkringskille igår och han var tveksam till om det skall klassas som ekonomibyggnad eftersom det inte ingår i näringen.
Jag skall ringa mitt försäkringsbolag idag och höra vad de säger.
 
solo_innova skrev:
Sotaren delade inte uppfattningen om pannrummet som väntat.
Jag talade med en försäkringskille igår och han var tveksam till om det skall klassas som ekonomibyggnad eftersom det inte ingår i näringen.
Jag skall ringa mitt försäkringsbolag idag och höra vad de säger.
Nu är det väl inte sotaren som har domänkunskapen här utan byggnadskontoret på din kommun. Så var det i alla fall för mig. Processen med bygganmälan är faktiskt en mycket god hjälp för att klargöra exakt vilka krav som ställs så slipper man själv tolka byggreglerna, och det är kommunen som gör det (mitt hus ligger också utan stadsplanelagt område). I mitt fall låg kravet på IE30 vilket kommunen översatte till "dubbel gips med förskjuten skarv" och så blev det. Notera dock att det går inte att dra slutsatser om brandskyddsnivån enbart av antalet lager och tjockleken på gips. Typ och tjocklek av isoleringen spelar också in (se t.ex. http://www.norgips.se/file?dnl=SE/projektering/4_1_takobjalklag_up0511_1997.pdf)
 
Egentligen kvittar det för mig om det är 10 lager gips.
Huvudsaken är att jag kan få ett par fönster och att jag slipper att välja en plåtdörr. Hursomhelst, försäkringsbolaget är på min linje, carporten tillhör huset och lyder inte under näringen och behöver inte vara så högt brandklassat. Sotaren kräver intyg från försäkringsbolaget men det vill de inte skriva utan hänvisar till sotaren eller kommunen. Kommunen har tidigare hänvisat mig till sotaren. Här står man som en åsna mellan två hötappar!
 
Man ska ha starkt syke när man har med myndigheter att gjöra, höll på att bli vansinnig när jag skulle skicka in min bygganmälan. EI 30 skulle det vara när jag byggde mitt pannrum= Betongolv(obrännbart matreal) dubbel gips med föskjutna skarvar på vägg och i tak, sen köpte jag en begangnad ytterdörr som jag skruvade en plåtskiva på.
 
solo_innova skrev:
Egentligen kvittar det för mig om det är 10 lager gips.
Huvudsaken är att jag kan få ett par fönster och att jag slipper att välja en plåtdörr. Hursomhelst, försäkringsbolaget är på min linje, carporten tillhör huset och lyder inte under näringen och behöver inte vara så högt brandklassat. Sotaren kräver intyg från försäkringsbolaget men det vill de inte skriva utan hänvisar till sotaren eller kommunen. Kommunen har tidigare hänvisat mig till sotaren. Här står man som en åsna mellan två hötappar!
Det är den instansen som behandlar din bygganmälan som har ansvaret för att leda dig rätt. Låt dem behålla bollen genom att skicka in en bygganmälan. De kommer att göra en preliminärgranskning och be dig komma in med kompletterande uppgifter. Nemas problemas.
 
om det är en näringsfastighet (jordbruksfastighet) så behövs inget bygglov för ekonomibyggnader.....
 
pellefant skrev:
om det är en näringsfastighet (jordbruksfastighet) så behövs inget bygglov för ekonomibyggnader.....
...och min poäng var att man till varje pris inte måste undvika den administrativa harven, man kan dra nytta av att byggnadsavdelningarna finns på kommunerna i att reda ut och skapa säkerhet i ens egen planering.
 
Jo om det finns eldstad i dem.
Jag talade med byggingenjör på kommunen.
Inga problem, dubbelgips och valfria fönster och dörrar, dock inte mot carportdelen.
 
pellefant skrev:
om det är en näringsfastighet (jordbruksfastighet) så behövs inget bygglov för ekonomibyggnader.....
Nä men det behövs en bygganmälan om man skall installera pannan.
 
enligt min sotare så kan man skippa bygganmälan när man bor ute på landet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.