Hej!

Håller på att försöka hjälpa mina föräldrar (80års åldern) med deras IVT Vent 202 som installerades 2018.
Hela denna soppa började med att dom kunde inte få varmare än 15 grader inne nu på våren/vintern vid ca -6 bor i Umeå.
Eftersom dom hade garanti kontaktades support och dom har bytt start relä till kompressorn, elpatronen samt tre läges växelventil och nu fungerar värmen MEN det blir så sjukt varmt inne samt ligger symbolen för eltillsats till fast det är nu 10grader varmt ute och den ligger till nästan hela tiden.
Inställd önskad temperatur är nu på 19 grader men det är 25 grader i rummen och då har vi stängt igen alla rums termostater 2 streck från tidigare fullt öppna.
Ibland står det i displayen att framledningen är 50 grader och det klarar väl inte golven eftersom det är golvvärme slingor.
Mina frågor är ska symbolen för eltillsats vara till så ofta/mycket vid ca +8 grader ute det känns som du fungerar VP bara dom ett element.
Andra frågan är om det är rimligt med 19 inställd temp men det är 25 grader rent spontant känns det tokigt.
Tacksam för hjälp!
 
Beror en del på hur stort huset är och när det är byggt men generellt klarar en värmepump som Vent 202 att hålla innetemperaturen på runt 21°C ner till ca +6°C ute med enbart kompressorn. Då ska inte el-patronen behöva kopplas in alls om man snålar med varmvattnet. Att det ibland står 50°C framledning så beror nog det på att den då gör varmvatten. Kan det vara växelventilen som krånglar trots den blivit bytt?
 
Huset byggdes 2008 och är på 117 kvm ink sammankopplat garage på 40kvm 2018 sattes denna VP in då tidigare pump nibe 310 gick sönder.
Så jag tycker att elpatron inte ska behövas något alls vid +8.
 
Ok, modernt och välisolerat hus. Garaget kanske inte är lika välisolerat men antalet kvm är väl inom ramen för vad Vent 202 ska klara av. Borde inte behöva el-patron alls vid +8°C. (Det är bra om ventilationen av garaget också är kopplad till husets ventilation så hela luftflödet går via Vent 202 för max värmeåtervinning). Vad har den för framledningstemperatur med +8 °C ute? Är det en inomhusgivare som styr eller går den på värmekurva?
 
Ingen inomhus givare utan bara värmekurva!
Garaget har samma isolering som huset dock givetvis en garageport.
 
Så värmekurvan är inställd på att ge ca 19°C inne som ni uppfattar det men det är 25°C inne i verkligheten? Prova att sänk förskjutningen av värmekurvan neråt ett par steg.
 
Ska prova det!
 
R robban_78 skrev:
Ska prova det!
Hej!

hur löste det sig? Vi har precis samma problem med vår ivt 202… 26 grader inne nu idag .
 
Hej!
Det löste sig genom att dom bytte trevägs ventilen sen har det fungerat!
 
Tack för svar!

märkte tekniker det direkt eller krävdes mkt felsökning?
 
Krävde lång felsökning!
 
R robban_78 skrev:
Krävde lång felsökning!
vår utmaning är att vi bara har problemet ibland. Någon sa att växelventilen ibland kan ”fastna” för att sedan hamna rätt igen. Detta är ju trist för teknikern lär ju komma en dag då vi inte har problem tänker jag.

Louise
 
  • Gilla
robban_78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.