Hej,

Vi ska riva en bärande vägg i vårt hus.

Huset är 9m brett 16m långt och det är hjärteväggen som ska öppnas upp. Takstolarna sitter på cc1,2m
Öppningen vi vill ha är cirka 4,7m
Vi har snözonsklass 3

Jag har fått en beräkning på att vi behöver ha en limträbalk i dimensionerna:
140x540 alternativt 115x630 kvalité GL32c

Tyvärr blir balken för hög, så vi kommer att behöva byta till en stålbalk exempelvis HEA.
Har jag fått en uppskattad dimension på en HEA 220 (22cm hög och 18cm bred)

Är det någon som kan hjälpa mig med att helst beräkna, alternativt säga om underlaget är någorlunda sunt.

Mvh
Sebastian
 
Limträ och ståldimensionerna matchar inte varandra riktigt. Limträ 140x540 motsvarar närmast HEA 260. Ska man jämföra åt andra hållet så motsvarar HEA 220 (som är 21 cm hög och 22 cm bred) snarast 140x450. Dimensioneringen känns lite i överkant men man behöver ha tillgång till en sektionsritning för att kunna säga det med säkerhet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Limträ och ståldimensionerna matchar inte varandra riktigt. Limträ 140x540 motsvarar närmast HEA 260. Ska man jämföra åt andra hållet så motsvarar HEA 220 (som är 21 cm hög och 22 cm bred) snarast 140x450. Dimensioneringen känns lite i överkant men man behöver ha tillgång till en sektionsritning för att kunna säga det med säkerhet.
J justusandersson skrev:
Limträ och ståldimensionerna matchar inte varandra riktigt. Limträ 140x540 motsvarar närmast HEA 260. Ska man jämföra åt andra hållet så motsvarar HEA 220 (som är 21 cm hög och 22 cm bred) snarast 140x450. Dimensioneringen känns lite i överkant men man behöver ha tillgång till en sektionsritning för att kunna säga det med säkerhet.
Hej,

Okej.
Jag har lagt in sektionsritning samt planritning. På planritningen har jag ringat in den väggen som ska bort.
Tänker att man lägger stålbalken på reglar/limträ i dimension 115x115. Eller behöver stålbalken ligga på stålregel?
 
Huset har fackverkstakstolar som bara vilar på ytterväggarna. Det finns inga bärande mellanväggar i bottenvåningen. Du behöver ingen balk. Vem har gett dig det rådet?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Huset har fackverkstakstolar som bara vilar på ytterväggarna. Det finns inga bärande mellanväggar i bottenvåningen. Du behöver ingen balk. Vem har gett dig det rådet?
Tycker det är lite konstigt att det står i den tekniska enligt inklippt bild nedan.
Där man specar att bärande innervägg är av regel och byggplatta

Skärmbild av ett tekniskt dokument med specifikationer för byggnadskomponenter, inklusive bärande och icke bärande väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den är bara slarvigt ifylld. Kolla vad som står om takstolar.
 
J justusandersson skrev:
Den är bara slarvigt ifylld. Kolla vad som står om takstolar.
Hej,

jag har gjort det. Och jag tycker att det är väldigt defust.
Det står att man kan behöva en bärande vägg.
Men inte i klartext när man behöver det…
 
K Kane skrev:
Jag tror Justus menar vad som står om dina takstolar.
Japp, tänkte nästan det. men det står faktiskt inget om dom i min tekniska…
 
Den detaljen om takstolstyp hade de hoppat över. Den tekniska beskrivningen är ifylld av någon som inte är särskilt kunnig. Bortse från den. Om takstolarna ser ut som på sektionsritningen behöver du ingen avväxlingsbalk.
 
J justusandersson skrev:
Den detaljen om takstolstyp hade de hoppat över. Den tekniska beskrivningen är ifylld av någon som inte är särskilt kunnig. Bortse från den. Om takstolarna ser ut som på sektionsritningen behöver du ingen avväxlingsbalk.
Hej,

Ursäkta att jag ifrågasätter hela tiden. men jag blir lite orolig, det var en byggingenjör som sa att jag behövde en avväxlingsbalk.

Dimensioner på takstol:
Underram = 50mm x 130mm

Diagonalstänger har olika utförande. Jag lägger in bilder på dom också.
Stängerna längst ut består av 2st brädor samt 1st regel som är ihop spikade.
2st brädor som har måtten 23mm x 100mm och 1st 50mmx100mm
stängerna längst in består av 2st brädor med måtten 23mmx100mm

Överram = 50mm x 150mm

Uppskattar verkligen hjälpen!

MVH
Sebastian
 
Glöm avväxlingsbalk. Dessa takstolar kräver ingen sådan.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.