• Hand håller en klämringskoppling intill en vattenslang och anslutning, med en pil som pekar på kopplingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den som pilen pekar på går inte att ta bort, då får du byta slang på blandaren. Det är dock osannolikt att den gått sönder (om du inte drog sönder gängorna?)...
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Den som pilen pekar på går inte att ta bort, då får du byta slang på blandaren. Det är dock osannolikt att den gått sönder (om du inte drog sönder gängorna?)...
Kan man inte såga av den lite försiktigt som jag läst att vissa gör med klämringar?
 
Krilleman
Är du säker på att du dragit den för hårt och inte för löst enligt monteringsanvisningen?

Det går givetvis att såga bort, såga nästan igenom i materialet, knäck sönder den med skruvmejsel innan du går igenom helt och skadar själva blandarens slätända i mässing.

Inget jag rekommenderar, men det fungerar vid kris.
 
Jag har haft en förminskning med också. Vet inte om det är en del av den som fastnat? Men när jag skruvade loss kopplingen lossnade följande också, antar att det är en del av förminskning som delat sig i två. Kan jag bara sätta ihop allt igen och skruva åt? Eller är den kopplingen eller förminskningen kasserad? Slipper såklart gärna att såga.

Edit: se bild
 
  • Hand håller en förlorad del av en förminskningskoppling mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
T thatkrille skrev:
Jag har haft en förminskning med också. Vet inte om det är en del av den som fastnat? Men när jag skruvade loss kopplingen lossnade följande också, antar att det är en del av förminskning som delat sig i två. Kan jag bara sätta ihop allt igen och skruva åt? Eller är den kopplingen eller förminskningen kasserad? Slipper såklart gärna att såga.
Förminskare ska "gå sönder". Du kan trä tillbaka den lösa delen och dra lite hårdare nästa gång. Man bör alltid läsa montageanvisningarna om man är osäker på vvs.

Googlar man på rsk nr som står på förpackningen så hittar man det.
 
Krilleman
Smörj alla anläggningsytor lätt med locherpasta och återmontera din delade förminskning.

Vatette godkänner smörjning om man så önskar i sin installationsanvisning.

Och som redan nämnts så ska förminskningen dela sig i två delar när den dras åt.

Såhär se den ut när du köper den i affären:

Ny förminskning för rörinstallation i oanvänt skick, rekommenderas att smörjas före återmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Toppen, tack för hjälpen! Då provar jag sätta ihop den igen och dra åt lite hårdare. Av nyfikenhet, varför sitter delarna i förminskningen "ihop" från början om man ändå kan sätta ihop dom som lösa delar?
 
G
T thatkrille skrev:
Toppen, tack för hjälpen! Då provar jag sätta ihop den igen och dra åt lite hårdare. Av nyfikenhet, varför sitter delarna i förminskningen "ihop" från början om man ändå kan sätta ihop dom som lösa delar?
Troligen så det är enklare att montera rätt, bara en artikel, tillverkas som EN svarvad bit.
 
richardtenggren
Jag har tänkt att designen är så för att när man väl drar åt så ska midjan deformeras och då behövs den ”lösa” delen.
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Krilleman
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har tänkt att designen är så för att när man väl drar åt så ska midjan deformeras och då behövs den ”lösa” delen.
Båda delarna behövs för att få kopplingen 15/12 tät dock.

Använder du endast den delen som sitter fast på det mindre röret så kommer det spruta mycket vatten...
 
richardtenggren
Krilleman Krilleman skrev:
Båda delarna behövs för att få kopplingen 15/12 tät dock.

Använder du endast den delen som sitter fast på det mindre röret så kommer det spruta mycket vatten...
Absolut, jag har lyckas använda liknande reduceringar med god framgång, aldrig lossat någon och inte tänkt tanken på att ta bort något :)
 
Krilleman
richardtenggren richardtenggren skrev:
Absolut, jag har lyckas använda liknande reduceringar med god framgång, aldrig lossat någon och inte tänkt tanken på att ta bort något :)
Hur menar du nu?

Har du endast använt ovandelen med lyckat resultat?
 
richardtenggren
Krilleman Krilleman skrev:
Hur menar du nu?

Har du endast använt ovandelen med lyckat resultat?
Nej nej, dementerade bara ditt antagande, jag har alltid följt instruktionerna så att säga ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.