Hej,

Har ett hus från 1940-talet. I trädgården finns en brunn, täckt med betonglock och i källaren finns en antik hydrofor, som inte längre fungerar.
Förra ägaren har mig veterligen aldrig använt brunnen, vilket innebär att den åtminstone inte använts sedan ca 2002.

Jag är intresserad av att se om det går att ta brunnen i drift igen, men var börjar man? Ska man ringa brunnsborrare eller vvs-firma? Eller är det rent av så att man behöver stämma av med kommunen först? Om brunnar kan jag noll och intet, så är tacksam för all input från forumet. Hur hade ni gjort?
 
Korta svaret blir nog vvs firma, finns bilder på vad som döljer sig under locket och i källaren så kanske mer hjälp kan fås här
 
BigR
Klättra ner i brunnen och kolla/fota skick på ringar, rensa håva, plocka bort ev skräp ur vattnet. Pumpa brunnen torr kolla och fota botten. Posta sedan allt här i tråden så får du mer hjälp :D.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket vill du göra själv? Hur mycket vill du betala någon annan? Det korta svaret är att ta kontakt med en vvs-firma. Annars är @BigR något på spåret. Pumpa ur brunnen, och städa den på eventuellt skräp invändigt. Jag skulle rekommendera att ha på sig sele och lyftanordning, det finns viss risk för att det kan vara dåligt med syre på botten. Att då få upp en person som är avsvimmad är inte det lättaste.

Läcker hydroforen eller är det pumpen som är kass?

Vad är det för ledningar i marken? Plast eller galvade? Är de galvade kan det vara ide att byta ut dem till nya då galvade ledningar börjar närma sig sin tekniska livslängd..
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Kanske börja med en länspump, tömma och sedan lämna in ett vattenprov när den återfyllts innan du lägger mer tid och pengar
Det kan ju finnas en anledning att brunnen övergavs.

/Höghus
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
wildeside
Börja med att pumpa ur brunnen ett antal gånger med en vanlig dräneringspump (beror lite på hur djup brunnen är) kontrollera hur fort den fylls upp igen sen kan du kolla hur vattnet är häll upp i ett glas och se hur klart det är, lukta och smaka lite om det är drickbart.
Om brunnen fylls upp så att vattnet räcker till och smakar/luktar okay så kan du lämna in vatten för en analys.
 
Du skrev aldrig vad du tänkt använda brunnsvattnet till. Ska det enbart vara till trädgårdsbevattning, tvätt och liknande behöver du inte slösa pengar på ett vattenprov. Ett partikelfilter kan ändå vara bra att ha.

Kommunen bryr sig ingenting om din brunn, så den är helt ditt eget ansvar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En variant är ju att montera en manuell pump på brunnen. Vad ska du ha den till? VVS firma skulle jag inte börja med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.