Hej,

Vår innertak består av lättbetongplattor med spår emellan. Spåren är ca 2.4cm breda och jag skulle vilja använda ett sånt spår till att fästa kabel till taklampa som kan placeras intill eller över ett sånt spår.

Det är kanske inte lämpligt alls men i det här fallet skulle det vara bra om det gick.

Min fråga är om någon har tips på hur en kabel skulle kunna fästas i spåret och om det finns en lämplig list till att gömma kabeln?


Tak med spår mellan lättbetongplattor som en möjlig kabeldragning för taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak med lättbetongplattor och synligt spår där en kabel för taklampa kan tänkas fästas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske inte det mest fackmannamässiga men limma upp den?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Kanske inte det mest fackmannamässiga men limma upp den?
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Kanske inte det mest fackmannamässiga men limma upp den?
Tack för svaret!

Japp, jag skulle kunna limma kabeln men vill helst inte att det ska synas underifrån. Då behöver jag något jag kan ha över kanalen. Hittar inte list som direkt passar....

Ha det gott!
 
Det som är svårt är att hitta en list eller kabelkanal som är 3-kantig? Eller är spåret i taket fyrkantigt?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Det som är svårt är att hitta en list eller kabelkanal som är 3-kantig? Eller är spåret i taket fyrkantigt?
Spåret är inte så djup och typ trekantig. Ca 15mm djup och 23mm bred. Kanske finns en perfekt list/kabelkanal för detta men jag hittar ej :)

Jag tänkte dra att en kabelkanal bredvid spåret, helt ok, men lampan som jag ska koppla in vill helst fästas tätt mot taket. Därför tänkte jag att det hade varit bra om kabel gick i spåret med lampan på spåret och alla blir glada :)
 
Men blir det inte snyggast om du limmar kabeln i spåret så du får så liten profil i taket som möjligt? Med list bredvid så kommer det ju synas maximalt.

För vanlig kabelkanal/list finns en uppsjö av storlekar och modeller, dock har jag inte sett någon trekantig. Sök på kabellist eller kabelkanal.
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Men blir det inte snyggast om du limmar kabeln i spåret så du får så liten profil i taket som möjligt? Med list bredvid så kommer det ju synas maximalt.

För vanlig kabelkanal/list finns en uppsjö av storlekar och modeller, dock har jag inte sett någon trekantig. Sök på kabellist eller kabelkanal.
Jag har köpt vanlig kabelkanal och det syns som du säger men kan fungera ändå med tanke på att det finns en struktur och ser rakt ut. Limmar jag bara kabeln så blir det lite huller om buller i kanalen, känns som att det kommer att se värre ut.

Skulle kunna limma och eventuellt spackla och måla över. Kommer nog ändå att synas och vid eventuella kabelproblem framöver kommer jag att behöva bryta ut allting men det är kanske osannolikt.
 
Kör på den minst kanalen du hittar men som rymmer din kabel (y)
 
  • Gilla
boromb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.