Jag har en luftvärmepump, ctc ecoair 408. Som är kopplad till en accumulator tank,
Jag har även en solfångare som är kopplad till samma accumulator tank. Normalt brukar värmen ligga runt 24 grader längst ner i tanken. Men nu när det är soligt, t.ex idag så är den uppe i 31 grader tack vare solfångaren.

Det jag funderar över är varför min luftvärmepump ändå körs igång? Osäker på vad som styr den, men då det inte finns någon kabel från luftvärmepumpen till acc tanken vad jag kan hitta så antar jag att den styrs på värmen på returen.

Men blir lite orolig att något är fel inställt då jag antar att luftvärmepumpen inte borde behövas köras när det är så varmt i accumulator tank. Gått ut nu flera gånger för att se om den bara kördes en kortare period för att det inte ska frysa eller något sånt, men körts ganska länge nu flera gånger.
 
Du borde väl ha något styrsystem såsom Ecologic där det går att se hur den styr? Eller kan Ecoair 400-serien köras utan styrsystem direkt mot tank med fast kondenseringstemperatur?
 
  • Gilla
jonzon jonzon
  • Laddar…
Börja med att ta reda på vad som styr när värmepumpen ska gå och vilka inställningar du har i värmepumpen. Har du något externt styrsystem, eller används bara det som är inbyggt i värmepumpen?
 
  • Gilla
jonzon jonzon
  • Laddar…
useless useless skrev:
Börja med att ta reda på vad som styr när värmepumpen ska gå och vilka inställningar du har i värmepumpen. Har du något externt styrsystem, eller används bara det som är inbyggt i värmepumpen?
J Josth skrev:
Du borde väl ha något styrsystem såsom Ecologic där det går att se hur den styr? Eller kan Ecoair 400-serien köras utan styrsystem direkt mot tank med fast kondenseringstemperatur?
Nej det är inget stysystem vad jag kan se. Tar man bort kåpan så finns det endast en liten display med 3 eller fyra siffror där man kan se alarm och sånt.
 
10.7
CTC Basic display (tillbehör)
Värmepumpen kan köras utan överordnat system (Stand alone), den måste
då kompletteras med tillbehöret CTC Basic display. CTC EcoAir 400 kan
då styras med en fast returtemperatur eller med en termostatstyrning. Till
detta används lämpligen en PVM - pump som laddpump. Laddpumpen
ansluts i CTC EcoAir, som då styr pumpen.Laddpumpen kan också kopplas
med konstant fast spänning. Då används en pump med manuellt justerbara
hastigheter. Se manualen för CTC Basic display för mer information.


Länk till manualen Basic display

https://ctc.se/file-download/6dbbba466f6c6c46fb14787e9321a0e6.pdf
 
På displayen kan du se vilken temperatur den stannar på och startdifferensen.


Skärmdump av menyer för EcoBasic som beskriver olika inställningar och funktioner för temperaturkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Antar EcoAir retur är inkopplad i botten på ackmulatortanken? Om temperaturen i botten bara brukar vara runt 24° så kanske effekten i 408 inte räcker längre i förhållande till värmebehovet så temperaturen förblir låg(?) Fabriksinställningen för när den ska slå av på returen är 45°.
 
Jag skulle tro att värmpumpen sitter en bit upp i acktanken och solvärmen i botten så man kan utnyttja solvärmen vid så låg temperatur som möjligt.
 
Såg nu när jag skulle kolla upp lite saker som ni skrev att det är två acctankar.

En står det kamrörsbatteri på där solfångaren går in i.
Den andra står det förrådsberedare på.
De står precis bredvid varandra, ser inte om de är inkopplad i varandra men antar att de inte är det då det är en T koppling till både tankarna från luftvärmepumpen.

Men tänker att det är därför luftvärmepump går igång, för returen tar från båda acctankar och när de blandas med den varma och kalla acctanken så är det inte tillräcklig varmt?

Är det bra att ha det så? Tänker att luftvärmepump skickar varmt vatten till den redan varma tanken också som inte behöver det-

Någon som har tips på att förbättra detta?
 
Du får nog rita upp exakt hur det är kopplat och vilka prylar du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.