Behöver hjälp med hur breda element man behöver för fönster? Har mycket breda fönster där principen att ha element som täcker nästan hela fönstret inte är applicerar. Exempelvis. Ett fönster där måttet är nästan 2 meter, hittar inget element som är bredare än 140cm. Tänker även på det estetiska med att ha element som är för smala för breda fönster.

Hur ska man tänka, även, måste man ha 400v element där elektriker kopplar in samtliga eller är det lika säkert om jag själv köper 230v och kopplar in i uttaget?

Ursäktar för min okunskap, ska sätta in nya element i renoverat boende som komplement till luftvärmepump.
 
Sitter det ett "vanligt" eluttag så är det 230 V. 400 V (2 faser) ansluts via en kopplingsdosa av något slag.
 
Du behöver också räkna på effekten som behövs för värmen. Är det stora el-radiatorer kan de ha relativt hög effekt. Ett vanligt vägguttag brukar vara avsäkrat med 10 A vilket ger max 2300 W. Har du el-radiatorer och kopplar in t.ex. dammsugaren på samma säkring under vintern kan säkringen gå. Då är det bättre att en elektriker gör en riktig installation för 400 V och ha el-värmen på egna säkringar. Sedan med stigande el-priser är det ju egentligen bättre att bygga ett vattenburet värmesystem så man har flexibilitet att välja olika uppvärmningskällor.
 
Men spelar bredden på radiatorn någon som helst roll i allt detta eller är det bara antal watt för att täcka värmebehovet?
 
Det är antal Watt som är det viktiga, men det brukar hänga ihop med storleken. Ett litet element med hög effekt blir varmare än ett större element med samma effekt vilket också kan vara bra att ta med i beräkningen.
 
Kanske avvakta med inköp/montage av radiatorer tills du har testa och sett vilken värme du får från värmepumpen?

Har huset inte tidigare haft el-radiatorer? Vid enbart uppvärmning via el-radiatorer är det ofta 400 V som är draget till platserna för elementen.
 
Kan det bli kallras där det saknas element under fönstret?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kan det bli kallras där det saknas element under fönstret?
Jepp!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jepp!
Gäller det även för 3-glas fönster?
 
E etompau skrev:
Kanske avvakta med inköp/montage av radiatorer tills du har testa och sett vilken värme du får från värmepumpen?

Har huset inte tidigare haft el-radiatorer? Vid enbart uppvärmning via el-radiatorer är det ofta 400 V som är draget till platserna för elementen.
Jag har använt 3 termometrar i husets olika delar över en längre tid och ser att en sektion diffar otroligt mycket i temperatur jämfört med andra. När jag har luft-luftvärmepumpen på 20 grader ser det ut på detta sett (se bild). Ökar jag till 25 grader på pumpen får jag cirka 23 grader i sovrum och allrum. Vardagsrummet går upp till 16 grader. Det är tydligt att luftvärmepumpen inte lyckas leverera värme till vardagsrummet.

Hur ska jag hantera detta på bästa sätt?
 
  • Ritning av en husplan med angivna temperaturer i olika rum: 12, 17 och 18 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftvärmepumpen sitter i hallen riktad på allrummet. Det är 70-tals hus som nyrenoverats. Tunn isolering överallt i innerväggarna, ska snart göra om fasad och tilläggsisolera så jag totalt kommer upp i cirka 150mm isolering totalt ( inner+yttervägg. Tak och golvbjälklag är isolerade.
 
Så blir det med en värmepump. Den blåser ut varm luft som sprider sig olika i rummen.
I en vinkelbyggnad blir det extra svårt att nå ut med varmluft i alla hörnen.
Det enda du kan göra är att kräma på med högre fläkthastighet och även högre temperatur. Kanske når det då bättre ut i hörnen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är huset dåligt isolerat bidrar det till större temperaturskillnader. Takisoleringen kanske också behöver ökas?
 
Hur stor skillnad gör det på värmen i ett hem om vindskivorna i ytterväggen är i dåligt skick/stora skarvar mellan?
 
F Fixaren06 skrev:
Gäller det även för 3-glas fönster?
det blir typiskt inte kallras vid moderna fönsternisch isolerglasceller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.