Hej,

Har ett sammanbyggt garage. Ska sätta väggskivor i garaget nu och har läst på att det krävs brandklass EI30 för garage som ligger vägg i vägg med huset.
Väggen som går mot huset är 145-reglar med 145mm isolering.

Trodde det var krav på dubbelgips mot garaget, men om jag förstår reglerna rätt så räcker enkelgips när isoleringen är såpass tjock?

Jag har möjlighet att sätta dubbelgips, men helst sätter jag Spånskiva/Plywood/OSB + 13mm gips för att göra det enkelt att hänga saker på väggarna.

Fungerar detta eller har jag missuppfattat det?
 
Brandskydd är mer än bara själva väggen.

Hur ser det ut med genomföringar som elkablar, rör osv?

Hur ser det ut i garagetaket? Dörrar och fönster i närheten av garaget?

Eftersom det är så komplext för att få det riktigt så anlitar jag alltid en brandkonsult som får titta på helheten.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Brandskydd är mer än bara själva väggen.

Hur ser det ut med genomföringar som elkablar, rör osv?

Hur ser det ut i garagetaket? Dörrar och fönster i närheten av garaget?

Eftersom det är så komplext för att få det riktigt så anlitar jag alltid en brandkonsult som får titta på helheten.
I mitt fall är det nog så enkelt, för där jag har byggt ett garage låg det tidigare en carport. Taket är detsamma (oförändrat) och det enda jag har gjort med väggarna är att ta bort ytterpanelen som satt där.
En ytterdörr sitter i "carporten/garaget". Inga fönster.
Genomföringar av el och rör är oförändrat mot tidigare.
 
När jag byggde nytt hus för två år sen så la jag ett dubbelgarage i sutteräng med en trappa upp till tvättstugan.
Kravet var då dubbel gips i tak.
Väggarna blev osb, gips på bägge sidor med isolering och en brandklassad dörr och det godkändes
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Brandskydd är mer än bara själva väggen.

Hur ser det ut med genomföringar som elkablar, rör osv?

Hur ser det ut i garagetaket? Dörrar och fönster i närheten av garaget?

Eftersom det är så komplext för att få det riktigt så anlitar jag alltid en brandkonsult som får titta på helheten.
väldig enkelt, erforderligt brandskydd i vägg, tak, brandklassad dörr, och separat ventilation alt. Brandventiler mellan zoner.
Eldragning i vägg går innanför brandskydd, så det behöver inget speciellt brandskydd.
 
J jockebq skrev:
Hej,

Har ett sammanbyggt garage. Ska sätta väggskivor i garaget nu och har läst på att det krävs brandklass EI30 för garage som ligger vägg i vägg med huset.
Väggen som går mot huset är 145-reglar med 145mm isolering.

Trodde det var krav på dubbelgips mot garaget, men om jag förstår reglerna rätt så räcker enkelgips när isoleringen är såpass tjock?

Jag har möjlighet att sätta dubbelgips, men helst sätter jag Spånskiva/Plywood/OSB + 13mm gips för att göra det enkelt att hänga saker på väggarna.

Fungerar detta eller har jag missuppfattat det?
Byggde precis som du vill, alltså OSB 11mm, gips 13mm. enligt byggkontoret når det inte riktigt upp till ei30 men var kanske en minut ifrån, så i vår kommun godkänns det, du får nog kolla hur er kommun ställer sig.
 
  • Gilla
arvidjohanssonbygg
  • Laddar…
Rickard.
H Harpgear skrev:
Byggde precis som du vill, alltså OSB 11mm, gips 13mm. enligt byggkontoret når det inte riktigt upp till ei30 men var kanske en minut ifrån, så i vår kommun godkänns det, du får nog kolla hur er kommun ställer sig.
Då har dom dålig koll på vad som krävs för ei30. Det är faktiskt rätt svårt att inte lyckas få ei30 på en vägg utan större hål som typ fönster och dörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.