JanneJanne123
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Klickade på en av länkarna och den ville ha min inkomst. Som vanligt tak på välfärden. Samtidigt har vi progressiv skatt i landet.
Vidrigt, som allt tjat om att i Sverige får vi minsann
80% av lönen vid föräldraledighet titta på oss vad bra vi är. Förutom att det bara gäller om man tjänar under 40k...
 
  • Gilla
  • Älska
Tubes och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kortling skrev:
Jo, för mig är det.
Menar du att du tycker det vore bättre att bli så förlamad och svag att du bara kan ligga än att kunna sitta i en rullstol?
Eller vad menar du?
 
K
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att du tycker det vore bättre att bli så förlamad och svag att du bara kan ligga än att kunna sitta i en rullstol?
Eller vad menar du?
Ja det menar jag. Sluta berätta för folk vad deras värsta scenario är.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vidrigt, som allt tjat om att i Sverige får vi minsann
80% av lönen vid föräldraledighet titta på oss vad bra vi är. Förutom att det bara gäller om man tjänar under 40k...
Eller har kollektivavtal.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Kravet för att det ska få kallas rum är minst 7 kvm och direkt dagsljus. Sedan är det praktiskt om det är minst 2 meter brett så att en säng kan ställas på kortsidan om man önskar det.
 
harry73
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Visst, jag kan stå för mellanskillnaden. Det är helt galet att i förväg bygga för worst case.
Betalar du också mellanskillnaden när nästa ägare behöver anpassa lägenheten?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Betalar du också mellanskillnaden när nästa ägare behöver anpassa lägenheten?
Nej, men han kan avstå köpa om han inte vill stå för kostnaden.
Du vet marknadsekonomi vs planekonomi
 
Redigerat:
Småttingar har man bara till låns och det går förvånansvärt fort till flygfärdighet. Det viktigaste är att rummet rymmer säng, fönster och mindre arbetsbord och att barnet kan stänga dörren. Förvaring/garderob får man lösa praktiskt på något sätt om huset inte är planerat från början.

Personligen reducerade jag föräldrasovrummet då jag byggde till ett minimum då det bara används för sömn = större säng, sängbord, enkel stol. Garderober utanför rummet. Heminredningstidningarna har inget att hämta hos mig dvs inget myspys i mitt sovrum! Sterilt kan man väl säga... Men en tavla på väggen tar ju ingen plats.

Jag byggde litet hus men satsade istället på ett rejält gästrum för barn och barnbarns frekventa besök. Tycker överlag att folk bygger onödigt stort idag utan tanke på att familjen reduceras inom 15-20 år även om den initiala byggkostnaden inte blir så mycket lägre. På sikt blir dock driftkostnaden vettigare.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Kravet för att det ska få kallas rum är minst 7 kvm och direkt dagsljus. Sedan är det praktiskt om det är minst 2 meter brett så att en säng kan ställas på kortsidan om man önskar det.
hur får du in sängen på tvären om rummet bara är två m brett? Den tar ju större plats än två meter även om du tar in den på högkant och fäller ner den.
 
Roblil72 Roblil72 skrev:
hur får du in sängen på tvären om rummet bara är två m brett? Den tar ju större plats än två meter även om du tar in den på högkant och fäller ner den.
Du är lite sen på bollen, en ett år gammal tråd, men hur som helst:
Det är därför det behöver vara mer än 2 meter :rolleyes:

Hur mycket mer beror helt på sängen.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det går att få in mycket prylar i ett litet rum, mina kids vet hur man gör

[bild]
Vilka amatörer, går få in mycket mer i ett litet rum!

528732-a5d655b89e9cccf61dd7dbddbd7c7b23.jpg
 
nikasp
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilka amatörer, går få in mycket mer i ett litet rum!

[bild]
For reference, vad är måtten? Klurar på att dela ett rum i vårt hus till två rum för vår 5 och 6-åring, gissar att det är tänkt just för att kunna göra så då rummen i så fall får varsin radiator och stort fönster (ena även dörr ut på terassen), enkelt att ställa upp en vägg mitt i.
 
nikasp nikasp skrev:
For reference, vad är måtten? Klurar på att dela ett rum i vårt hus till två rum för vår 5 och 6-åring, gissar att det är tänkt just för att kunna göra så då rummen i så fall får varsin radiator och stort fönster (ena även dörr ut på terassen), enkelt att ställa upp en vägg mitt i.
3D-ritning av ett hus med måttangivelser, med fokus på rumslig layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Det där är mer än 2m :cool:
 
harry73
Men det är en rolig påminnelse om de orimliga krav på noggrannhet du hade, med mått i tiondels mm.
Din mäklare behöver inte skriva att alla mått är ungefärliga och att köparen ska mäta själv om måtten är viktiga för hen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.