R Rkarlsson skrev:
Men har du flera 100 kvadrat plattor? använder ogräsmedel 2-3 ggr per år och minimalt. Sen kör jag med högtryck för att tvätta av plattorna.
Häller du ut bensin/diesel i havet? Ganska dumt att hälla ut miljöfarliga bränslen i grundvattnet i onödan. Antingen är de ju snålhet eller lathet.

Kommer någon sen på dig så kan det ju bli ganska tråkig sanering =)
Det handlar ju givetvis om ren lathet, men jag borde ju fundera på om det finns något bättre sätt. Vilket medel kör du?

R Rkarlsson skrev:
Men har du flera 100 kvadrat plattor? använder ogräsmedel 2-3 ggr per år och minimalt. Sen kör jag med högtryck för att tvätta av plattorna.
Häller du ut bensin/diesel i havet? Ganska dumt att hälla ut miljöfarliga bränslen i grundvattnet i onödan. Antingen är de ju snålhet eller lathet.
R Rkarlsson skrev:
Men har du flera 100 kvadrat plattor? använder ogräsmedel 2-3 ggr per år och minimalt. Sen kör jag med högtryck för att tvätta av plattorna.
Häller du ut bensin/diesel i havet? Ganska dumt att hälla ut miljöfarliga bränslen i grundvattnet i onödan. Antingen är de ju snålhet eller lathet.

Kommer någon sen på dig så kan det ju bli ganska tråkig sanering =)
 
Man häller inte ut bensin på tomten, så är det bara.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Man häller inte ut bensin på tomten, så är det bara.
Givetvis inte,
 
R RavenRib skrev:
Det handlar ju givetvis om ren lathet, men jag borde ju fundera på om det finns något bättre sätt. Vilket medel kör du?
Jag kör med denna. Ogräs Effekt Färdigblandad 5 L till billigt pris - jem & fix (jemfix.se)
Sprayar på med en tryckspruta som tåler det. En solig vindfri dag och låter det verka hela dan. Sen tvättar jag av plattorna och då brukar det mesta ogräset följa med. Givetvis tar man det nån gång per år. Det ogräs som blivit alldeles för tjockt får man hjälpa till lite förhand.

Lämna tanken på bensin så gör du dig och alla en tjänst =)
 
R Rkarlsson skrev:
Jag kör med denna. Ogräs Effekt Färdigblandad 5 L till billigt pris - jem & fix (jemfix.se)
Sprayar på med en tryckspruta som tåler det. En solig vindfri dag och låter det verka hela dan. Sen tvättar jag av plattorna och då brukar det mesta ogräset följa med. Givetvis tar man det nån gång per år. Det ogräs som blivit alldeles för tjockt får man hjälpa till lite förhand.

Lämna tanken på bensin så gör du dig och alla en tjänst =)
tvättar du med högtryckstvätt?
 
A
R RavenRib skrev:
Hej!

Nybliven husägare, och stora delar av uteplatsen är belagd med byasten.

Jag börja lite smått idag med högtryckstvätten för att rengöra plattorna plus ta bort ogräs mellan plattorna. Tanken är att rensa allt i dagarna och sedan lägga på något medel mot ogräs och sedan lägga ut fogsand.

Men gällande ogräsmedlet, känns som var man än läser så är det väl inget medel som står emot ogräs super bra? Men om man skulle råka spilla lite bensin? Tror ni det blir märken på plattorna i sig om man missar springorna? Bensin lär ju hålla borta allt som heter ogräs.
Tacksam för svar, och jag har givetvis koll på att bensin inte är miljövänligt,
häll på spolarvätska så slipper du gräs rejält länge... Det dödar allt..
 
Maskintok skrev:
häll på spolarvätska så slipper du gräs rejält länge... Det dödar allt..
Allvar? Det måste ju vara bra för miljön också
 
A
R RavenRib skrev:
Allvar? Det måste ju vara bra för miljön också
Jodå jag är helt seriös.
Jag dödar ogräs i kanter mm med spolarvätska..
tar sådan koncentrerad och häller på..
Så luktar det gott och blir rent samtidigt :crysmile:

började att jag tappade ut på gräsmattan och det mesta där dog... till. sommaren där på..
Men ändå så var det inte helt grönt förens 3 år senare...
 
Maskintok skrev:
Jodå jag är helt seriös.
Jag dödar ogräs i kanter mm med spolarvätska..
tar sådan koncentrerad och häller på..
Så luktar det gott och blir rent samtidigt :crysmile:
Alltså!! Magi, ska åka till biltema imorgon och köpa en jävla massa!! Tack för tipset
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R RavenRib skrev:
Alltså!! Magi, ska åka till biltema imorgon och köpa en jävla massa!! Tack för tipset
Varsågod.
lycka till.
Går även fint att tända grillen eller tvätta fönstren med (y):cool:
 
Maskintok skrev:
Varsågod.
lycka till.
Går även fint att tända grillen eller tvätta fönstren med (y):cool:
Låter mycket bra
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Förr sa man att en droppe diesel i en kaffekopp med jord, så kunde inget växa i den jorden på 1000år.
Funkar troligtvis inte med dagens diesel.
 
Isakare Isakare skrev:
Förr sa man att en droppe diesel i en kaffekopp med jord, så kunde inget växa i den jorden på 1000år.
Funkar troligtvis inte med dagens diesel.
Aha,
 
A
Isakare Isakare skrev:
Förr sa man att en droppe diesel i en kaffekopp med jord, så kunde inget växa i den jorden på 1000år.
Funkar troligtvis inte med dagens diesel.
Nä den består ju till 63% av biomedel:crysmile::crysmile:
 
R RavenRib skrev:
tvättar du med högtryckstvätt?
Japp. Annars får jag inte bort övrigt skit på plattorna. Speciellt på de som tillhör garageuppfarten.
 
R Rkarlsson skrev:
Japp. Annars får jag inte bort övrigt skit på plattorna. Speciellt på de som tillhör garageuppfarten.
Men jag har såna små byasten, så kommer man lite snett o träffar fogen så måste man ”foga” om med sand. Men det kanske du också gör? För att komma hela vägen ut i hörnen är svårt utan att förstöra fogen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.