P Paxman skrev:
Läs mitt ursprungsinlägg #21 istället för runelennarts citat av det. Jag skriver ingenting om "jessus (?) sista måltid ." och jag tycker att det är rätt fult att smyga in en sådan sak i någon annans text i ett citat. :thumbdown:

Kanske får jag "vända andra kinden till" ( :p ) och skriva av det som ett nybörjarmisstag från runelennarts sida eftersom det var hans första, men om han inte kommenterar detta så får jag anmäla inlägget till admin.
Då jag inte kan ändra (eller ta bort) citerat inlägg längre så vill jag, för att undvika förvirring/spekulation, klargöra att jag inte anmälde runelennarts inlägg. Han verkar ha tagit bort både inlägget och avregistrerat sig, eller så grep någon admin in på eget initiativ. Jag gjorde ingenting mer än att skriva inlägget jag citerat ovan.
 
  • Gilla
Swixalot
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nu har ryska armén kontroll över Tjernobylområdet. Den kan säkert se till att sarkofagen läcker.
Nej alltså det fanns artikel om det innan allt detta. Tror den var från 2017. Nyteknik tror jag källan var. Då hade den typ 10 år kvar.

Tror inte ett dugg på att han är intresserad att ta sönder sarkofogen för då drabbar han sin egen gräns om de rör runt i den grytan.

Men man vet aldrig om gubbarna som är i pripyat får för sig något om de kör råfylla.
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
J
Intressant tråd.

Jag skall bygga ett förråd och nu tänker jag givetvis "kanske man ska bygga det med källare som kan fungra som skyddrum"

Nu tänker jag mig inte ett skyddsrum som står emot radioaktivitet utan ett "vanligt" för att klara konventionella vapen.
 
M
J Jerald Stuartson skrev:
Intressant tråd.

Jag skall bygga ett förråd och nu tänker jag givetvis "kanske man ska bygga det med källare som kan fungra som skyddrum"

Nu tänker jag mig inte ett skyddsrum som står emot radioaktivitet utan ett "vanligt" för att klara konventionella vapen.
Jag har dock svårt att tänka mig att ett hemmabyggt skyddsrum står emot termobariska vapen som används för att slå ut ett större område, eller bomber, missiler, granater öht. Ta som exempel Rysslands Tos-1 som rullar in i Ukraina. Det är snäppet under kärnvapen och sägs utplåna allt på 300x300m med varje raket. Avfyrar ett batteri med upp till 30st såna. Google säger att en laddning spränger en kapsel som finfördelar ett lättantändligt ämne i form av aerosol som tar sig in i hus osv. Sedan antänds denna dimma och det blir sån sjuk värme och kraft att... ja inget överlever.
 
inte så dumt att i Sverige ha ett utrymme som inte bara är uppbyggt av 22mm trä och en 13mm gipsskiva. jag skulle iallafall sova lite lugnare om jag visste att jag hade lite bättre odds än så utan att för den skull nå officiell skyddsrumsstatus.
känns som en ganska billig försäkring för att uppgradera en existerande källare.
 
  • Gilla
redletter och 1 till
  • Laddar…
Det var väl en bit in på 90-talet man fick bidrag för att bygga skyddsrum. Grannfastigheten på Södermalm behövde förråd och byggde det som skyddsrum med hjälp av statsbidrag. Vi hade källarförråd i vår förening men med fönster mot Riddarfjärden, så det gav ju inget skydd.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Intressant tråd.

Jag skall bygga ett förråd och nu tänker jag givetvis "kanske man ska bygga det med källare som kan fungra som skyddrum"

Nu tänker jag mig inte ett skyddsrum som står emot radioaktivitet utan ett "vanligt" för att klara konventionella vapen.
finns några exempel på vinkällare under förråd, kanske går att kombinera.
 
J
P Peter_Bromma skrev:
finns några exempel på vinkällare under förråd, kanske går att kombinera.
Ja det är ju lämpligt att försöka få in flera olika funktioner, blir även roligare där nere om det finns vin.
 
  • Gilla
redletter och 1 till
  • Laddar…
M
P Peter_Bromma skrev:
inte så dumt att i Sverige ha ett utrymme som inte bara är uppbyggt av 22mm trä och en 13mm gipsskiva. jag skulle iallafall sova lite lugnare om jag visste att jag hade lite bättre odds än så utan att för den skull nå officiell skyddsrumsstatus.
känns som en ganska billig försäkring för att uppgradera en existerande källare.
Utveckla gärna hur du tänker dig konstruktionen. Gjuta 50cm bjälklag? Dom flesta husen har ju ett bjälklag som inte är så mycket mer än..just...22mm golvspån och takgips i källaren. När en tegelvägg eller skorsten välter på golvet i vardagsrummet så hamnar det i källaren.
 
M Markarbetaren skrev:
Utveckla gärna hur du tänker dig konstruktionen. Gjuta 50cm bjälklag? Dom flesta husen har ju ett bjälklag som inte är så mycket mer än..just...22mm golvspån och takgips i källaren. När en tegelvägg eller skorsten välter på golvet i vardagsrummet så hamnar det i källaren.
definitivt gjutet bjälklag. hur mycket får någon annan räkna på. håller med, gäller att veta vad svagaste länken är. källaren behöver stå kvar oavsett om det är nästa 100års storm eller ryssen
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Den läckte väl? Eller är på väg att läcka.

Men visst det klarar väl två veckor.
den första läckte men den andra dom monterade och flytta över höll bättre... om nu inte Putte tycker att de e skoj att skjuta på alla reaktorer som finns i det landet
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
S
P Peter_Bromma skrev:
definitivt gjutet bjälklag. hur mycket får någon annan räkna på. håller med, gäller att veta vad svagaste länken är. källaren behöver stå kvar oavsett om det är nästa 100års storm eller ryssen
Det brukar ju finnas en kostnadsaspekt också. Om man nu inte får statsbidrag för fördyringen så kan man överväga ett ordentligt bjälklag med cc 30 och dubbla ihoplimmade golvspån. Ett lager gips emellan ger ett hyfsat bra brandskydd. Med detta vill jag bara säga att det kan vara enkelt och billigt att göra ett tillräckligt bra fysiskt skydd utan överdrifter.

Det är så lätt att lägga alla pengar på en enskild aspekt och sedan totalt glömma allt annat. Vilka risker finns egentligen och är mest sannolika? Om det är just krig och en direktträff av en bomb som man tror är största hotet så är man nog fel ute. Jag har hellre ett träruckel fyllt med konserver, vattenreningsutrustning och en kamin än en atombombsäker bunker utan mat, vatten och värme.

En kul detalj är att jag för några år sedan köpte en nödradio som verkade uppfylla alla krav. Uppladdningsbara batterier som kunde laddas med USB, solceller och manuell vev. Jag blev dock misstänksam när jag såg on/off-knappen. Den var återfjädrande, alltså inte en sådan man kan ställa i två skilda lägen som t.ex. en vippströmbrytare. En återfjädrande brytare kräver att det är aktiv elektronik som aktivt kollar om någon tryckt på den. Jag mätte och mycket riktigt gick det lite ström ut batterierna även när den var av. Enligt min uppskattning skulle det ta mellan 1 och 2 år innan batterierna var så urladdade att de skulle vara så skadade att de var mer eller mindre värdelösa. Batteriluckan var fäst med en skruv och det fanns ingen varning i manualen.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
P
Köp Civilförsvarsförbundets vevradio. Det verkar vara lite bättre i det avseendet.
 
P
L Lennart Karlsson skrev:
om jag minns rätt från fysiken så är det ca 1 % av den initiala strålningen kvar efter ca 48 timmar.
Ja, men man kanske ska låta bli att plocka svamp i några år.
Man bör nog också vänta ett tag med att skörda grönsaker från sin köksträdgård.
Om jag minns rätt så dog 40-50 procent an de individer som varit i Hiroshimas respektive Nagasakis omedelbara närhet inom några månader
Efter detonationen
Det fanns också de som dog flera år efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.