Nyblivna husägare som har noll koll... Vad kan felet vara och kan vi göra något själva?

På morgonen reagerade jag på att det lät konstigt och luktade rök. Tittade till den och då flämtade lågan och det kom ut en rökpuff. Sen gick den inte igång igen. Tänkte att det berodde på att oljan var slut (vi ska byta till bergvärme, så fyller bara på med 20 l diesel åt gången). Stängde strömbrytaren. Nu på kvällen fyllde vi på 20 l och startade. Lågan flämtar och det ryker mycket.
 
  • Gilla
anderslofwall
  • Laddar…
L Linnea Lundh skrev:
Nyblivna husägare som har noll koll... Vad kan felet vara och kan vi göra något själva?

På morgonen reagerade jag på att det lät konstigt och luktade rök. Tittade till den och då flämtade lågan och det kom ut en rökpuff. Sen gick den inte igång igen. Tänkte att det berodde på att oljan var slut (vi ska byta till bergvärme, så fyller bara på med 20 l diesel åt gången). Stängde strömbrytaren. Nu på kvällen fyllde vi på 20 l och startade. Lågan flämtar och det ryker mycket.
Har en likadan oljebrännare. När man kör helt slut på olja kan det ta ett par försök innan det brinner som den ska igen efter att man fyllt på då det finns luft i bränsleslangarna, Om ni tittar på filterkoppen so bör sitta i anslutning till brännaren, är denna tom, halvfull, full eller däremellan?
 
A anderslofwall skrev:
Har en likadan oljebrännare. När man kör helt slut på olja kan det ta ett par försök innan det brinner som den ska igen efter att man fyllt på då det finns luft i bränsleslangarna, Om ni tittar på filterkoppen so bör sitta i anslutning till brännaren, är denna tom, halvfull, full eller däremellan?
Jag är som sagt helt novis. Har du en bild så jag vet vad det är jag ska titta efter?
 
L Linnea Lundh skrev:
Jag är som sagt helt novis. Har du en bild så jag vet vad det är jag ska titta efter?
Glaskopp halvfull med vätska monterad på en maskin med sladdar nära en grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du bör se i glaskoppen om denna är tom, halvfull eller full.
 
Kan det vara den här? Den är dock inte i glas så det går inte att se något
 
  • Svart cistern med röranslutningar och märkning, monterad på vägg vid sidan av uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Linnea Lundh skrev:
Kan det vara den här? Den är dock inte i glas så det går inte att se något
Det är den. Synd att den inte är i glas. Hur många gånger har ni försökt starta brännaren?
 
Bara en gång, vi fick lite panik när det rök in så mycket så vi stängde av igen
 
L Linnea Lundh skrev:
Bara en gång, vi fick lite panik när det rök in så mycket så vi stängde av igen
Ok! Där lågan från brännaren syns på filmen, om ni tänder en tändsticka/tändare och för lågan mot det "hålet" (alltså skorstenen/rökkanalen), dras lågan in i kanalen eller händer inget/lågan står och fladdrar? Brännaren ska vara avstängd och testet är för att se om ni har drag i skorstenen. I och och med att just ryker in ser det möjligtvis ut som att det är dåligt drag.
 
Jag provade att tända en sticka framför hålet, men tyckte inte att det hände något särskilt
 
Typ det här utseendet på lågan från tändstickan/tändaren/ljuset vill ni se när ni för in den i rökkanalen.
 
Nu tände jag en sticka på rätt ställe, då sög den in lågan ordentligt
 
L Linnea Lundh skrev:
Nu tände jag en sticka på rätt ställe, då sög den in lågan ordentligt
Så bra, då verkar du ha dra i skorstenen! Jag hade testat att köra igång brännaren igen ett par gånger för att se om den kommer igång och börjar suga olja igen utan att hosta och ryka. Kan inte säga att jag har stenkoll på om det finns varianter av brännaren så det är inte så att ni har någon form av handpump för att pumpa fram bränsle igen om den gått torrt?
 
Vi har nyligen flyttat in, så jag har tyvärr ingen koll alls. Men ska prova att starta igen (efter middagen...) och hålla tummarna att den kommer igång. Tack snälla du för all din hjälp!
 
L Linnea Lundh skrev:
Vi har nyligen flyttat in, så jag har tyvärr ingen koll alls. Men ska prova att starta igen (efter middagen...) och hålla tummarna att den kommer igång. Tack snälla du för all din hjälp!
Ja, testa att starta ett par gånger och se om den kommer igång!
 
Det tog några gånger innan den startade, men den brinner snällt nu och det har inte rykt in. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
salkin85 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.