Mitt första inlägg här på forumet.

Installera nätverk
Vi köpte hus i höstas och jag har börjat installation av nätverk. Som tur är så finns telefonuttag i de rum jag vill ha nätverk så jag återanvänder dessa dosor och drar kablar i dem. Ett uttag dock stötte jag på patrull.

Problemet
Hål i vägg med synlig kabel och regel genom öppningen, efter borrning för nätverksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kortfattat så fanns ingen dosa bakom telefonjacket i ett av rummen utan de var utanpåliggande uttag med en kabel igenom väggen. Misstänkte att det fanns en täckt dosa på andra sidan väggen vilket var korrekt. Min första åtgärd var att borra upp hålet där kabeln gick igenom för att få plats med två TP kablar utan att böja för mycket och slänga dit ett utanpåliggande uttag. Sågade då upp ett 44mm hål. Jag ändrade mig sedan då de utanpåliggande uttaget byggde så mycket på väggen och ville göra detta infällt istället.
Jag sågade då upp ett större hål för montering av dosa och ser då att jag har varit på en regel. Denna är uppskattningsvis 20x30mm. Jag gjorde antagandet (fel eller ej) att det inte borde varit en regel bakom dosan, och sågade därför på "samma plats" från andra sidan.
En elektriker jag pratat med säger "bara att såga bort den och montera din dosa". En bekant till mig som är murare menar däremot på att jag kan ha försvagat väggen och nog bör riva upp lite av väggen och förstärka, samtidigt menar han att detta inte är en bärande vägg och att denna regel är "en mindre regel". Vet inte vems ord jag ska gå på nu så jag lutar mig därför till er här i gruppen.

Om huset
Ritning av en enplansvilla med tydligt markerade rum som sovrum, badrum och kök samt benämningar på husets olika delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset är byggt 68 och har tegelfasad. Innerväggarna består av ett lager råspont med tretex (typ en porösare mdf) ovanpå. Vad jag förstår är inga innerväggar bärande utan huset har självbärande takstolar.
Hålet jag borrat upp är i väggen mellan "sovrum 1" och "hall", ungefär 3 dm från hörnet mot "passage". Knackar jag på väggen så verkar det som de sitter "grövre reglar" med ungefär 60cm emellan med början från hörnet. Knackar jag vid den regeln jag varit på så är ljudet inget annorlunda mot övriga väggen (man skulle inte kunnat gissa att det finns något där). Så för att förtydliga så tror jag det sitter Tjock regel <- 30cm -> Tunn regel <- 30cm -> Tjock regel .....

Era råd
1. Såga bort regeln som elektrikern sa och montera min dosa. Jag behöver inte vara orolig för något
2. Gör ingen mer åverkan på regeln men den är okej att lämna som den är (sågad till hälften ungefär med hålsågen). Montera sedan ett utanpåliggande uttag eller borra ett nytt hål lite längre bort för dosan.
3. Jag bör fixa den försvagade regeln
 
Välkommen till forumet!
Jag röstar på 1, jag vet inte ens om man kan kalla något som är 20 x 30 mm för en regel, den gör nog varken till eller ifrån om det gäller att staga upp något.
 
  • Gilla
philsson87 och 4 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Välkommen till forumet!
Jag röstar på 1, jag vet inte ens om man kan kalla något som är 20 x 30 mm för en regel, den gör nog varken till eller ifrån om det gäller att staga upp något.
Det känns lugnande. Då lutar det åt att jag sågar igenom den helt och monterar min dosa. Såg att tre personer också hade gillat din kommentar vilket känns bekräftande. Väntar nog dock på något mer utlåtande så jag känner mig helt säker.
Tack för din input!
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Du kan lugnt borra upp väggen. Det finns absolut inget att vara orolig för. Det är inte bara reglarna som håller upp väggen, skivorna hjälper också till.
 
  • Gilla
philsson87
  • Laddar…
Nu är uttaget på plats. Inget hände när jag drog mig igenom "regeln". ......men jag får väl återkomma om 10 år när huset har satt sig lite mer. :cool::rofl:
Tack ska ni ha för er input
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Ser mer ut som en bit läkt än regel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.