Kommer nog skicka in en bit för analys.
Men vad tror ni?
Den ligger löst på golvet med tidningspapper under.
Huset från -39 men vet inte år på mattan.

Gammal, slitna randiga golvmatta med skräp och tidningspapper under, i ett hus från 1939.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla mattrest på golvet vid vit list, smuts och nedfall under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är oftast limmet som är problemet, om det går att lätt ta bort den så är det knappast ett problem.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är oftast limmet som är problemet, om det går att lätt ta bort den så är det knappast ett problem.
Modigt svar. Det enda som kan göra ts säker är ett prov, vanligt i mattor också.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Modigt svar. Det enda som kan göra ts säker är ett prov, vanligt i mattor också.
Jag kan förtydliga, om det enkelt går att plocka bort mattan och inget lim ligger kvar på underlaget som måste skrapas bort är det vääääldigt liten risk att ev. farliga ämnen frigörs. Man kan använda andningsmask om man vill vara extra säker.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag kan förtydliga, om det enkelt går att plocka bort mattan och inget lim ligger kvar på underlaget som måste skrapas bort är det vääääldigt liten risk att ev. farliga ämnen frigörs. Man kan använda andningsmask om man vill vara extra säker.
Jahaja, tack för förklaringen. Mattan kan innehålla asbest, för att få veta om den gör det behöver ett prov lämnas in. Var inte det vad ts undrade, risk för asbesthaltigt innehåll? Inte om hen skulle använda andningsmask väl?
 
Jag skickade nyligen in ett prov på en gammal plastmatta. Misstänkt svartlim = asbest.
Efter analys visade det sig att limmet var fritt från asbest, det var bara översta lagret av mattan (ytan alltså) som innehöll asbest.

Den låg hyfsat löst trots limmet så det var bara vika ihop den, plasta in och deponera.
 
Amazonic Amazonic skrev:
Kommer nog skicka in en bit för analys.
Men vad tror ni?
Den ligger löst på golvet med tidningspapper under.
Huset från -39 men vet inte år på mattan.

[bild] [bild]
Ser ut som en gammal linoleummatta. Den innehåller inte asbets. Förr lös lade man ofta den typen av mattor på lumppapp, som utjämning av underlaget som oftast var trä. pappen limmades med asfaltlim isotol hette det. i ditt fall på tidningspapper ofarligt.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Jahaja, tack för förklaringen. Mattan kan innehålla asbest, för att få veta om den gör det behöver ett prov lämnas in. Var inte det vad ts undrade, risk för asbesthaltigt innehåll? Inte om hen skulle använda andningsmask väl?
Ursäkta Herrn! Det är minst lika viktigt att informera om ev lim som kan innehålla gifter, självklart försöker vi hjälpa varandra här, är det fel tycker du?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ursäkta Herrn! Det är minst lika viktigt att informera om ev lim som kan innehålla gifter, självklart försöker vi hjälpa varandra här, är det fel tycker du?
Jag har väl inte sagt att lim är ofarligt? Endast att mattan kan vara asbesthaltig.
 
J JSE skrev:
Jag skickade nyligen in ett prov på en gammal plastmatta. Misstänkt svartlim = asbest.
Efter analys visade det sig att limmet var fritt från asbest, det var bara översta lagret av mattan (ytan alltså) som innehöll asbest.

Den låg hyfsat löst trots limmet så det var bara vika ihop den, plasta in och deponera.
Hej
Vart skickade du provet?
Vad fick du betala för detta prov?
Tacksam för svar.
 
P Pawlan skrev:
Hej
Vart skickade du provet?
Vad fick du betala för detta prov?
Tacksam för svar.
Hej!
Jag använde Evema. 350 + moms per prov.
https://evema.se/asbestanalys/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.