I denna tråd kommer jag ta er genom utmaningen med marknadens bästa tak tills något ska monteras på det, eternitplattor! Går det att montera solceller på eternittak? Ja kanske…i dags dato vet jag inte då arbetet är avbrutet i väntan på besiktning och teknisk lösning.

Jag kommer beröra upphandling, montage, farhågor, möjligheter, avtal, avtalsbrott, löften, svek mm och resultat. Är det något ni vill veta mer om så fråga på.

Min resa med solceller började några år sen när jag började fundera på installation men eftersom jag har eternitplattor på taket så slog jag bort tanken och lät det bero.

Det allmänna intrycket var att det var omöjligt att montera på befintligt tak och jag tyckte att ett takbyte var för snart inpå renoveringen jag gjort.

Jag lät renovera taket 2005 med ny papp och läkt men återanvände plattorna då dom var hela och hade minst 50-100 år kvar att ge om dom får ligga ifred.

Nästa tanke var i höstas när jag läste om en lada som fått solceller, aha kan dom kan jag :)

Jag fick en inbjudan till ett webbinarium via villaägarna och samma vecka fick jag reda på att en kompis beställt till sitt hus. Jag blev taggad:strong:
 
  • Äldre eternittak på hus med mögel och mossa, väntar på besiktning för solcellsmontage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Webbinarium

En kväll i oktober satt jag som åhörare på en presentation, det verkade lovande och på frågestunden så tog jag tillfället i akt och frågade om just eternittak, svaret var att det inte var några problem men att särskild personal utbildad för eternit användes. Fastsättning var också lite speciell men det löses genom att specialskruvar skruvades genom plattans hål ner i takstol. Jag ifrågasatte hur dom kom åt hålen som ligger täckt av nästa platta men det var inga problem. Jaja vi var väl ett 30-50-tal åhörare så jag ville inte att bara min fråga skulle få uppta hela frågestunden så jag släppte det.

Presentationen mailades ut och även en bild på skruven med förklarande text. En stockskruv var det.
  • Hur sker montage på eternittak?
Svar: Normalt skruvas fästen i takstolarna genom att använda befintliga skruv- eller spikhål. En speciell skruv (se bifogad bild) används.
 
  • Specialskruv för montage på eternittak liggande på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går utmärkt att borra i eternitplattor utan att de spricker.

Så vad är problemet?
Eternitdamm?
Låt bli att andas in borrdammet!

Du kan t ex vattendimma taket när dina inhyrda öststatsjobbare borrar (eller låta bli).
I vilket fall är det inte något som skadar dig.
 
Upphandling

Stärkt av information att det inte var några större problem med eternitplattor på taket så började jag ta in offerter. Solcellsmarknaden är nog lite överhettad för flera företag stora som små brydde sig inte om att svara. Vissa tackade kategoriskt nej till att montera på eternit och någon valde att prisa ut sig med obskyra pålägg för eternit.

Kvar blev 3-4 företag som jag begärde in uppdaterade offerter från och där föll någon ytterligare bort direkt på pris och en annan på dålig magkänsla.

Jag tittade också seriöst på att ersätta taket med integrerade paneler men det föll bort pga sämre verkningsgrad och högt pris eftersom taket inte behövdes göras om.

Kvar blev 2 företag som nu kunde jämföras.
Mellan dessa företag valde jag det dyrare då det var mera lokalt samt att dom har egen personal som monterar. Faktiskt samma företag som höll i presentationen några veckor tidigare. Dessutom fick jag bra intryck av säljaren.

Jag frågade om teknisk lösning för att montera på eternittak, poängterade att taket endast kan beträdas med viktfördelning och fick till svar att han inte kunde detaljerna men att montörerna var erfarna och utbildade på eternit.

Säljaren kom på kaffe och bildtagning efter!! signerad order.
Jag hade dock mailat honom lite bilder och fullständiga mått tidigare.

Jag valde att maxa mitt tak med 21 kWp även då jag har en förbrukning på 6-10000(-25000) kWh/år. Dumt, ja kanske? Det får tiden utvisa.
Jag kan styra min förbrukningen då jag eldar pellets för varmvatten och uppvärmning alt ställer pannan i elpatronläge.

Jag velade också mellan olika växelriktare SMA/Ferroamp. Båda har sina fördelar men till slut föll valet på SMA då det blev en ekonomisk ohållbar situation med en ägare, grön teknikavdrag och montage på våren. Merkostnaden för Ferroamp blev helt enkelt för stor.
 
  • Färgkodad tabell som visar solcellers effektivitet baserat på lutning och riktning i Västerås, optimering 997 kWh/kW,år.
  • Bild av solens position med vinkelindikatorer för planering av solcellspaneler på tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marleek
  • Laddar…
Väntan

Dagen innan jul fick jag ett sms med en planerad montagestart v7 yipppee nu är det på gång(y)

I januari inser jag att jag bokat resa slutet på v7 och hela v8 så jag mailar företaget och frågar om dom kan tidigare eller senarelägga installationen så jag kan vara hemma. Samtidigt meddelar jag att jag har några tekniska och praktiska frågor.

Tisdag v5 så ringer installationsplaneraren och säger att dom troligen vill starta fredag v6 eller mån v7. Ja ni kan starta med kort varsel men jag vill veta hur ni tänkt lösa detta med fastsättning och att inte gå direkt på taket. Installationsavdelningen lovade återkomma början av nästa vecka…här kommer första varningsklockan.

Ingen återkom utan på tisdag kväll fick jag ett sms ’kan vi komma i morgon?’ :rolleyes:
Öööö jaha ja det går väl bra.

Här någonstans inser jag att övervakning och billaddning trillat bort i offertstadiet men det löste säljaren galant efter ett samtal. En smartmätare och Easee lades till beställningen.
 
Redigerat:
Kick-off

Onsdag kl 9 kommer då 3 killar som jag bjuder in till kaffe och diskussion. Jag har fortfarande inte fått någon respons från kontoret på teknisk beskrivning hur fastsättning ska ske eller hur dom tänkt lösa utmaningen med att inte gå direkt på taket. Det blir att diskutera med dom som är här.

Vi diskuterar olika tekniska lösningar för hur fastsättning ska ske, plattornas fastsättning etc.

Vi diskuterar också hur dom ska göra för att inte beträda taket med direkt punktbelastning, jag föreslår (som tidigare också skett till säljaren och planerarn) antingen skylift eller avlastande skivor. Jag är väldigt tydlig att ingen får gå direkt på taket!! Fick en trygg och bra känsla.

Lämnar över nyckel till garage, kod till hus och telenummer till mig så dom kan brygga kaffe och låna toa mm.

Vi går på utsidan och en kille klättrar direkt upp på en stege för att se konstruktion och montagemöjligheter. Dom lånar en stege och kontrollmäter mina mått mm.

Jag och en annan kille tittar över placering av växelriktare, kabeldragning etc.

Sen måste jag gå in för jag ska snart iväg på ett möte i annan stad. Duschar, fixar och donar, kul nu är vi på g:D
 
Avtalsbrott

När jag så kommer ut igen någon minut i 11 så är två man på taket, wtf inga skivor, inget…

Jag ropar att dom måste avbryta, att dom inte kan gå direkt på taket men dom ignorerar mig.

Tyvärr måste jag rusa till bussen så jag kastar mig istället på tele till han som sitter på planeringen och rimligtvis styr installationen.

Samtidigt skickar jag ett mail att dom måste stoppa arbetet och ta ansvar för eventuella skador dom åsamkar.

Han jag pratar med (säger att han) förstår situationen och ska genast ringa upp installatörerna.

I detta läge så är ev skada begränsad till ett hörn på taket.

Jag ringer tillbaka efter någon timme och får besked att dom använder skivor. Men, varningsklocka 2 säger att så nog inte är fallet så jag pratar med en granne som konstaterar det jag befarar. Dom går direkt på taket.
När grannen frågar om dom använder skivor så får han till svar Citat: Enligt bossen på gatan så blir det för halt med någon typ av skiva att stå på. Han ropade upp och frågade om någon platta hade gått sönder. Svaret: "not yet".

Jag resignerar och skickar bara en bild till planerarn och säljaren. Skadan är ju lixom redan skedd. Hur vet dom hur mycket belastning dom kan tillföra utan att spräcka plattorna? Och hur gör dom när en platta spricker?

När jag kommer hem kl 22 är hela ena sidan monterad och andra sidan har ett 20-tal fästen. Dessutom står garageporten öppen:(
 
  • Närbild av en takdetalj med metallfäste på vått tak och antenn i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med installerade metallskenor direkt på takpannor utan skyddande skivor, och en öppen antenn och skorsten i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett tak med svarta tegelpannor och nya metallfästen instalerade direkt på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enfamiljshus med solpaneler på taket och en öppen garageport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två arbetare utan skyddsskivor på ett hustak med öppen garageport under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur har de lyckats träffa takstolsvirket med stockskruvarna? Det går ju inte att se var takstolarna löper genom takplattorna. Dessutom brukar takstolar endast vara 45 mm breda, svårt att pricka med en stockskruv mitt i utan att riskera att spräcka takstolarna med stockskruven. Det verkar enligt fotona inte som stockskruvar har använts utan något annat.

Övervägdes aldrig att byta ut eternitplattorna mot vanlig hederlig prisvärd TP20plåt? Montagematerialet blir avsevärt lägre. Hör en montagefirma ordet eternit förstår de asbets och offeten blir genast minst dubbla priset.
 
A Arnodt skrev:
Hur har de lyckats träffa takstolsvirket med stockskruvarna? Det går ju inte att se var takstolarna löper genom takplattorna. Dessutom brukar takstolar endast vara 45 mm breda, svårt att pricka med en stockskruv mitt i utan att riskera att spräcka takstolarna med stockskruven. Det verkar enligt fotona inte som stockskruvar har använts utan något annat.

Övervägdes aldrig att byta ut eternitplattorna mot vanlig hederlig prisvärd TP20plåt? Montagematerialet blir avsevärt lägre. Hör en montagefirma ordet eternit förstår de asbets och offeten blir genast minst dubbla priset.
Stockskruv har inte används, fästet sitter med franskskruv i bärläkt. Tveksamt om det håller :thinking:

Nja, det var en klart hanterbar summa dom tog extra så jag skrotade idén med plåt.
 
Men de skröt ju med att det skulle vara stockskruvar för fästpunkerna i taket på eternittak.

Frågan är då dimensionen på din bärläkt. Har du bärläkt 45x70 mm då går det nog bra. Men är det vanlig klen 25x50 då tveksamt.

Vad är det för aluminiumrör ca 8mm som löper tvärs över alu-skenorna? Vad är den till för?


Jag vet en som monterade solceller och som har eternittak och använde litet klenare stockskruv M10 som fästpunkter för alu-skenorna och skruvade i bärläkten och jag tror det var grov bärläkt 45x70mm.
 
Bra fallskydd....
 
En annan fråga är ju hur punktbelastningen på eternit plattorna blir vid snölast om man inte en kan gå på taket utan att riskera att det spricker. Tänker då mest på om man inte har fullt stöd under fästpunkterna med takstolar utan skruvat i läkten.
 
  • Gilla
Gunsankan
  • Laddar…
Är det svensktalande arbetare över hela brädet, dvs. från planerare/arbetsledare/montörer?
Det jag far efter är om det över huvud taget är en risk för att språkförbistringar har ett finger med i spelet?
 
Hemskickade

När dom anländer dagen efter så säger jag bara att ni har gjort avtalsbrott och mitt tak är antagligen trasigt. Ni är välkomna att jobba vidare på taket men jag tar inget ansvar och kommer bestrida fakturan som anlände igår. Nu får vi gå den legala vägen eftersom ni struntar i avtalet. Jag rekommenderar er dock att prata med er chef om ni verkligen ska fortsätta. Jag återgår sen till mitt då jag har en nätverkstekniker på plats för att dra fram tråd till växelriktare, förstärka nätverket etc. Tack för väl utfört arbete!!

Efter en stund ber dom mig ringa deras chef och diskutera och jag säger samma sak, dom får arbeta men jag förväntar mig någon typ av dokument med garanti att dom tar fullt ansvar för mitt tak i solanläggningens beräknade livslängd 30 år och dom får inte gå på taket utan skivor.

Efter någon timme ringer dom på och säger att dom avbryter.

Säljaren ringer senare på dagen och snackar lite och säger att planerarn är lite oerfaren och att dom gjort fel. Han står på min sida och ska ’ta några i örat’ som han säger. Han är lite senior på företaget. Skönt att någon lyssnar i varje fall :).
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Svikna löften

På måndagen v7 är ordinarie planerare tillbaka efter sjukdom och han tar över ärendet och vi diskuterar lösning framåt.

Jag känner att jag nu behöver ha mer info än bara deras garanti för mitt tak över tid. Tex montageanvisning och snö/vind-kraftsberäkning. Blir lovad dessa dokument senast torsdag.

Montageanvisning och snö/vind-kraftsberäkning kommer men inga dok för garanti.

Jag som ska åka mitt i natten på semester svarar lite snabbt att montageanvisningen är för plåttak och stockskruven beskriven i anvisningen inte används. Fäste är skruvat direkt i bärläkt.

Är detta ett korrekt montage och håller bärläkten för vad jag tolkar från beräkningen 200 kg i punktbelastning. Dessutom saknas dokumentet för garanti.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.