Har byggt om min carport till ett garage och detta sitter ihop med huset och ett förråd. Allt delar samma tak. I hela huset har man byggt korrekt med ångspärr och sen lösullsisolering.
I förrådet har man skippat detta och även skippat vindavledare.

Jag har precis satt upp all vindavledare i garage och förrådet. Hur gör jag med ångspärren?
I garaget har jag inte satt innertaket ännu så där är det lätt att sätta ångspärren. Men I förrådet sitter det redan gips uppe. Kan jag lägga ångspärren ovanpå läkt + reglar eller försvinner hela poängen då?

Tack!
 
Ångspärr har du om du "alltid" har varmare inne än ute.
Annars riskerar du att du får kondensation på insidan av plasten.
Så i utrymmen som inte är uppvärmda året om så är det nog bättre att skippa plast.
 
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ångspärr har du om du "alltid" har varmare inne än ute.
Annars riskerar du att du får kondensation på insidan av plasten.
Så i utrymmen som inte är uppvärmda året om så är det nog bättre att skippa plast.
Tanken är att ha garage och förråd uppvärmt med runt 15 grader året om. Förrådet har inte varit uppvärmt tidigare men är isolerat.
Garage och förråd sitter ihop.
Ska jag inte ha ångspärr alls då?
 
@klaskarlsson om jag kommer ha uppvärmt till cirka 15 grader året om i garage + förråd, rekommenderas inte ångspärr då?
 
Blir galen på detta. Försöker läsa mig till vad som tidigare har postats här i forumet, och hälften förespråkar ångspärr och hälften inte.

Någon mer som har en input här?
Vad jag förstår så krävs det någon typ av plast när man använder lösull för att isolera i taket?
Vad är det som gäller i väggarna? Ska det på ångspärr innan spånskiva+gipset?

Nu är ytterväggarna uppbyggda med panel - gles - vindskyddsduk - reglar + isolering (145mm). Ska jag har ångspärr här på?

Och när det gäller väggen in till huskroppen som garaget sitter ihop med, ska det på någon typ av spärr här? I nuläget sitter det vindskyddsduk för att detta tidigare var en yttervägg.
 
Du kan köra ångspärr på väggar och tak då du tänker ha utrymmet uppvärmt, men då skall det alltid vara uppvärmt framöver.

väggen mot huvudbyggnaden skall inte ha ångspärr. Plasten måste vara tät och skarvarna tejpade.
 
Larsa Larsa skrev:
Du kan köra ångspärr på väggar och tak då du tänker ha utrymmet uppvärmt, men då skall det alltid vara uppvärmt framöver.

väggen mot huvudbyggnaden skall inte ha ångspärr. Plasten måste vara tät och skarvarna tejpade.
Tack, bara för att förtydliga, ångspärr på ytterväggar och tak.
Som denna bild visar:
Skiss över husets layout som visar ångspärr i ytterväggar och frånvaro av ångspärr i vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har jag någon nytta av att behålla vindskyddsduken som sitter mot huset och förrådet (se denna gamla bild som visar detta):
Nyutgjuten betongplatta i byggprojekt med synliga isoleringsmaterial och konstruktionsstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det gäller taket i förrådet (samma vindsutrymme som garage) så är det ingen ångspärr där nu, det ska dit lösullsisolering också. Kan jag sätta ångspärr mellan takstolarna uppifrån utan att behöva ta ner innertaket?
 
Din bild ser rätt ut. Ångspärr i förrådets väggar också antar jag?

Att lägga ångspärr på vinden borde väl fungera i teorin, men då antar jag att du klär in reglarna och har ordentligt med isolering ovanpå. Problemet blir väl att få tätt mellan vägg och vind.

ångspärr kan sitta 1/3 in i isoleringen sett från insidan. Ofta är det smidigt att sätta en 45mm regel på spärren för eldragning, sen fylla på med 45mm isolering
 
Larsa Larsa skrev:
Din bild ser rätt ut. Ångspärr i förrådets väggar också antar jag?

Att lägga ångspärr på vinden borde väl fungera i teorin, men då antar jag att du klär in reglarna och har ordentligt med isolering ovanpå. Problemet blir väl att få tätt mellan vägg och vind.

ångspärr kan sitta 1/3 in i isoleringen sett från insidan. Ofta är det smidigt att sätta en 45mm regel på spärren för eldragning, sen fylla på med 45mm isolering
Jag antar att det sitter ångspärr i förrådets väggar, det stod där innan garagebygge som syns på andra bilden. Bygger ihop det med nybyggda garaget och ska göra en öppning mellan dom båda.
Ja precis, det blir ju att klä in reglarna i så fall. Som du säger blir det lite svårt där vägg möter tak. Men kanske bättre än inget? Eller ska man köra någon diffusionsöppen duk endast för att hålla lösullen på plats?
 
Ångbroms och cellulosabaserad ull på vinden är en vettig variant annars. Då kan du även kallställdes om du vill framöver. Gjorde själv så i en stuga jag satte upp för ett par år sen
 
Larsa Larsa skrev:
Ångbroms och cellulosabaserad ull på vinden är en vettig variant annars. Då kan du även kallställdes om du vill framöver. Gjorde själv så i en stuga jag satte upp för ett par år sen
Detta verkar användas i ISOVER's instruktionsvideo när dom monterar ångbromsen uppifrån och fyller med lösull. https://www.isover.se/products/isover-varior-xtra-variabel-angbroms
Tänkte köra ISOVER's lösullsisolering FyllUpp.

 
Larsa Larsa skrev:
Ångbroms och cellulosabaserad ull på vinden är en vettig variant annars. Då kan du även kallställdes om du vill framöver. Gjorde själv så i en stuga jag satte upp för ett par år sen
Dags att slutföra detta nu, och jag har kikat på dom olika alternativen. Isover själva rekommenderar deras Isover Xtra ångbroms (som syns i videon ovan).
Dock onödigt dyr, så tänkte kanske köra på denna modell:
https://www.byggmax.se/ångbroms-bison-p6303022#1250=53317

Ska jag sätta detta i ytterväggarna också istället för ångspärren? För om jag kör ångbroms i tak så ska jag väl inte ha ångspärr i väggar?
 
Ja kör den i väggarna också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.