Ta vinkelslipen och gör hålet.
Har du en toalett med dolt vattenlås så beroende på hur plattorna kommer så kan det gå att dela plattan.

Annars ritar du på, tar vinkelslipen och vinklar den kanske 45grader mot plattan och gör ett spår, kanske 1-2mm djupt, sen sågar du ett kors i hålet sen ytterligare spår ut till cirkelspåret så det är ca 2cm mellan dina spår, då brukar det gå att knacka ur bitarna sen får man justera kanterna lite
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
ok, grymt - tack för tipset! såg den metoden någonstans, men hade allra helst viljat ha ett perfekt snitt. råkar dock redan ha en skarv mitt på golvbrunnsröret.
får ta maila alla uthyrningsfirmor ikväll - dom har ju säkert.
 
Du kommer ju inte att se snittet när stolen är på plats, bortkastade pengar att hyra...
Sen fogar du ju tätt runt
 
  • Gilla
KJD och 1 till
  • Laddar…
Om du inte behöver såga ett runt hål, fungerar det med en vattenkyld klinkerkap för 200kr från biltema.

Rita hur du vill ha hålet på klinkersbiten.
Sedan sågar du strimlor som går att bryta av. Avsluta med att "slipa" med diamantskivan.

Snittet blir inte vinkelrätt, utan kommer att gå in under klinkerbiten, det beror på att diamantskivan är rund. Det syns bara från klinkersens undersida, inte när det är lagt.

Avslutningavis måste jag rekommendera Ninos råd, går fortast, fungerar och syns inte när badrummet är klart.
 
  • Gilla
KJD och 1 till
  • Laddar…
Fint, tack för tips och erfarenheter. Tänkte också på att man skulle kunna köpa enklare hålsåg med mindre diameter för att ev slipa, om man lyckas fixera mittpunkten bara.
Har klinkersåg och extra klinkersbitar så börjar prova detta.

Stort tack för kommentarer (y), just sånt här man vill ha på detta grymma forum.
 
Lite större hål i kakel och normalhård klinkers kör jag med sticksågen och blad för det. Borra ett hål och sedan låg hastighet och ingen pendel med sticksåg.
 
Själv sågar jag med vinkelslip oftast bakifrån, sen justerar jag med en dylik- också till vinkelslipen.
 
  • Diamantborrkrona för vinkelslip, 20 mm diameter, med orange topp och strukturerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KJD och 1 till
  • Laddar…
Ett sånt kit köpte jag och det är guld att ha vid all håltagning.
Håltagningssats i ett öppet fodral med olika storlekar av hålsågar och en dammsugartillsats märkt "TEBO COVER".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KJD och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lite större hål i kakel och normalhård klinkers kör jag med sticksågen och blad för det. Borra ett hål och sedan låg hastighet och ingen pendel med sticksåg.
Vad för sticksåg med diamantskär har du? Har letat men bara hittat Bosch ceramics - men verkar bara räcka till kakel?
 
KJD KJD skrev:
Vad för sticksåg med diamantskär har du? Har letat men bara hittat Bosch ceramics - men verkar bara räcka till kakel?
Oj, brukar bara välja ett för kakel/keramik och sedan köra. Har en Bosch 135 såg, men bara du har en såg där du kan ta bort pendling och ställa in lägre hastighet så fungerar det.
Och så tejpar jag över området, skyddar när du sågar och lätt att rita.
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Oj, brukar bara välja ett för kakel/keramik och sedan köra. Har en Bosch 135 såg, men bara du har en såg där du kan ta bort pendling och ställa in lägre hastighet så fungerar det.
Och så tejpar jag över området, skyddar när du sågar och lätt att rita.
Provade just med ett Bosch T150RIFF, hände absolut ingenting.
 
KJD KJD skrev:
ok, grymt - tack för tipset! såg den metoden någonstans, men hade allra helst viljat ha ett perfekt snitt. råkar dock redan ha en skarv mitt på golvbrunnsröret.
får ta maila alla uthyrningsfirmor ikväll - dom har ju säkert.
precis provat med kakelsåg, men har inte något bra slipverktyg för att få till en jämn kant. Hade kunnat gå med en diamantfräs, typ TEBO, men den skulle behöva ha en rätt stor radie för att till en jämn kant tänker jag mig.
 
provar höra imorgon på kakelfirman som sålda plattorna om dom mot betalning kan såga ut för 110mm röret.
 
Vad är det då du ska såga om det inte alls biter? Lägg in info om produkten, har sågat "normal" klinkers.
 
KJD KJD skrev:
precis provat med kakelsåg, men har inte något bra slipverktyg för att få till en jämn kant. Hade kunnat gå med en diamantfräs, typ TEBO, men den skulle behöva ha en rätt stor radie för att till en jämn kant tänker jag mig.
Resultatet måste väl inte bli perfekt om jag förstår dig rätt? Jag använder typ 20mm tebo på vinkelslipen till alla hål, tycker det funkar perfekt. Såga ut ett hål först, lite mindre än slutmålet. Putsa sedan försiktigt i rätt långa rörelser.

KJD KJD skrev:
precis provat med kakelsåg, men har inte något bra slipverktyg för att få till en jämn kant. Hade kunnat gå med en diamantfräs, typ TEBO, men den skulle behöva ha en rätt stor radie för att till en jämn kant tänker jag mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.