Hej! Ikväll fick jag våtrumsintyg efter slutförd renovering av mitt badrum. I intyget finns en avvikelse noterad som jag inte har informerats om under arbetets gång. Den rör montering av rörmanchetten, se bild. Vad innebär avvikelsen? Och hur ser man på den juridiskt? Jag har ju inte ”godkänt” den.
 
  • Dokument som visar egkontroll för våtrumsrenovering med noterad avvikelse om rörmanchett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du bild på inkommande?
 
Texten är ju inte så klar o tydlig. Men jag tolkar att inkommande vattenrör går för nära väggen för att dte skall gå att montera manchetten.

Här borde det vara av intresse vilken typ av avtal du har med firman. Och ifall de har några friskrivningar i avtalet.

Men oavsett så har de agerat fel om de arbetar vidare med badrummet efter att ha upptäckt att det inte går att få dit en manchett. Det borde de ha upptäckt innan de ens påbörjar arbetet, innan de lämnar offert. De måste informera dig så fort problemet upptäcks.
 
Okej, tack för svar! Så är det nog. Ser väldigt tajt ut mot väggen. Finns det något man kan göra för att åtgärda detta och hur stora är riskerna med felet?
 
  • Elrör som sitter tätt intill en vit vägg ovanför ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var i badrummet är detta?
 
Jag har bara godkänt en offert från företaget. Finns inga friskrivningar eller liknande i den.
 
Det är där vattnet kommer in i badrummet.
 
Vad är det för slags hus? Normalt sett kan man inte trolla. Är det betongväggar och merkostnaderna för att bila upp och lägga om alla rör för att få noll avvikelser är stor så får man ibland acceptera sånt här . Företaget borde ju dock ha informerat om saken. En avvikelse betyder ju inte att det omedelbart blir en skada där. Det är bara att det avviker från dagens normer.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C Clara Lgren skrev:
Det är där vattnet kommer in i badrummet.
Och var är det....
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Okej! Kanske ska släppa det då.. Det är inte betongväggar i övrigt i huset, men inte koll på den specifika väggen (inte flyttat in än så kan inte kolla nu). Lägenhetshus från sent 80-tal.

Igår upptäckte jag även en ordentligt kantstött platta som hantverkaren måste haft vetskap om och inte informerat mig om. Blir rädd att det kommer framkomma flera grejer efter hand, när jag inte får någon info.
 
A Alexn72 skrev:
Och var är det....
Jag har inga exakta mått i huvudet. Men det är i ett hörn ner mot golvet som du ser i bilden.
 
Jag tror Alexn72 vill veta hur långt ifrån t ex själva duschen rören sitter.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Okej! Tack för klargörandet. Så här ser det ut i sin helhet. Vattnet kommer alltså in vid toaletten, sedan kommod och slutligen dusch.
 
  • Modernt badrum med toalett, handfat med kommod, spegel och duschhörna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då sitter den på bästa möjliga ställe iallafall.
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
Ja, liten risk att man spolar vatten där regelbundet så jag skulle somna om och sova gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.