A andersmc skrev:
Jo, jag noterade att du hade en lång text om någonting. Men jag hade inte tid och ork att avkoda vad det var du ville framföra.
jag förklarade allt på ett pedagogiskt sätt...

jag tycker inte att det är rätt pruta efter att vunnit budgivningen. Det gör nog inte säljaren heller.
ja vi en öppen budgivning, där inga bud är bindande. du får göra vad du vill fram tills det är dags att signera.
nöjd? förstår du vad jag menar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
vad är felet med dagens system med besiktningar, oftast när kontraktet är skrivet?
skulle du vilja betala för en besiktning på ett hus du inte vet om du får köpa?

det är en sak att man väljer att kliva av efter en besiktning.
Besiktningar sker i allmänhet INNAN kontrakt är skrivet. Gör du besiktningen EFTER att kontraktet är skrivit är det ju inte så lätt att kliva av.
 
C
Elon Musk Elon Musk skrev:
Besiktningar sker i allmänhet INNAN kontrakt är skrivet. Gör du besiktningen EFTER att kontraktet är skrivit är det ju inte så lätt att kliva av.
Nä, det är fel. Man skriver först ett kontrakt med en besiktningsklausul och sedan har köparen en viss tid på sig att besiktiga och välja om köpet skall fullföljas eller inte.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, det är fel. Man skriver först ett kontrakt med en besiktningsklausul och sedan har köparen en viss tid på sig att besiktiga och välja om köpet skall fullföljas eller inte.
Fel och fel. Säljarna accepterar alltmer sällan en b-klausul. Vi besiktigade, förhandlade och skrev avtal samma dag. Väldigt smidigt.
 
C
Elon Musk Elon Musk skrev:
Fel och fel. Säljarna accepterar alltmer sällan en b-klausul.
Det noterar jag också, tyvärr. Fortfarande lär dock det vanligaste upplägget i det stora hela vara med besiktningsklausul. Ser inte riktigt vad säljaren tycker sig tjäna på att inte acceptera en sådan.

Men fel på det sättet att det inte skulle gå att kliva av när besiktning görs efter kontraktskrivning. Utan besiktningsklausul är det ju bara en riktig idiot som skulle göra en besiktning efter att avtalet redan är skrivet.
 
P
Troligen för att folk börjar använda det som en slags ångervecka eller öppet köp , man får förtur på att köpa ,eller ja man har ju redan köpt men har lite mer tid att fundera och använder anmärkningarna som försök att pruta och kunna backa ur affären om säljaren vägrar pruta på ofta ett knippe av mer eller mindre småsaker och ibland rent av löjliga saker i visa fall. men varje liten skitgrej skrivs ju ofta upp till ett jättefel även om det kostar 500kr material och 1 timme att fixa..

Och ibland är det tveksamt med en del anmärkningar när taket är byggt efter en standard och besiktas efter nån annan standard och till slut står det i leverantörens monteringsanvisningar att man ska göra så ,men ändå har besiktningsgubben lagt en anmärkning och vägrar förklara problematiken på ett sakligt sätt. ungefär så brukar ofta många anmärkningar vara och självklart vore det höga kostnader att göra om taket enligt den standard som besiktningsgubben som står där idag anser vara den rätta..
Men köparna har ju såklart svårt att veta vad dom ska tro egentligen och vem som har rätt beror ju på vem man lyssnar på..
 
C
P polaris78 skrev:
Troligen för att folk börjar använda det som en slags ångervecka eller öppet köp
Jo, det är ju egentligen precis vad det är.
Men på vilket sätt vinner säljaren på att inget är skrivet?
 
P
C cpalm skrev:
Jo, det är ju egentligen precis vad det är.
Men på vilket sätt vinner säljaren på att inget är skrivet?
Att han fortfarande kan sälja till vem man vill , kanske till högre pris om det kommer nån mer och vill lägga ett högre bud.. att budgivningen inte är klar ännu , den har bara stannat upp för tillfället..

köparen däremot vill ju skriva för att försöka ha vunnit huset och inte riskera att bli överbjuden av nån annan budgivare och riskera att gjort en besiktning och sen inte få köpa iaf..
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
jag förklarade allt på ett pedagogiskt sätt...

jag tycker inte att det är rätt pruta efter att vunnit budgivningen. Det gör nog inte säljaren heller.
ja vi en öppen budgivning, där inga bud är bindande. du får göra vad du vill fram tills det är dags att signera.
nöjd? förstår du vad jag menar.
Nej, det var inte pedagogiskt.

Men jag kan förstå att det kan upplevas som frustrerande att folk ibland gör det de har möjlighet till och som är bäst för dem, i stället för att agera så som du vill att de ska agera.
 
Om man vänder på det tycker jag att väldigt många säljare är oseriösa. Man annonserar en process med visningsdatum och budgivning. Men de som följer instruktionen blir inte sällan snuvade på möjligheten att vara med.

Däremot är inte bud på udda summor något som är oseriöst. Det är helt enligt uppsatta spelregler.
 
A andersmc skrev:
Nej, det var inte pedagogiskt.

Men jag kan förstå att det kan upplevas som frustrerande att folk ibland gör det de har möjlighet till och som är bäst för dem, i stället för att agera så som du vill att de ska agera.
tycker du att det är okej att sätta igång och pruta ner sitt vinnande bud?
nu diskuterar vi budgivning.
 
Fairlane
P polaris78 skrev:
Troligen för att folk börjar använda det som en slags ångervecka eller öppet köp , man får förtur på att köpa ,eller ja man har ju redan köpt men har lite mer tid att fundera och använder anmärkningarna som försök att pruta och kunna backa ur affären om säljaren vägrar pruta på ofta ett knippe av mer eller mindre småsaker och ibland rent av löjliga saker i visa fall. men varje liten skitgrej skrivs ju ofta upp till ett jättefel även om det kostar 500kr material och 1 timme att fixa..

Och ibland är det tveksamt med en del anmärkningar när taket är byggt efter en standard och besiktas efter nån annan standard och till slut står det i leverantörens monteringsanvisningar att man ska göra så ,men ändå har besiktningsgubben lagt en anmärkning och vägrar förklara problematiken på ett sakligt sätt. ungefär så brukar ofta många anmärkningar vara och självklart vore det höga kostnader att göra om taket enligt den standard som besiktningsgubben som står där idag anser vara den rätta..
Men köparna har ju såklart svårt att veta vad dom ska tro egentligen och vem som har rätt beror ju på vem man lyssnar på..
Det händer, men är det ett vanligt problem?
Jag har svårt att se att många lägger 10' kronor och en dag på en besiktning för att sen försöka pruta någon tusenlapp eller två.
 
D Daniel 109 skrev:
Om man vänder på det tycker jag att väldigt många säljare är oseriösa. Man annonserar en process med visningsdatum och budgivning. Men de som följer instruktionen blir inte sällan snuvade på möjligheten att vara med.

Däremot är inte bud på udda summor något som är oseriöst. Det är helt enligt uppsatta spelregler.
Jag antar att du syftar på lockpriser?
Jag håller med om att det är irriterande.
tydligen så håller de sig inom lagen..

hur man lägger upp sin budgivning är alltid lika intressant. men där finns det inga regler.
som du åven påpekar
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag antar att du syftar på lockpriser?
Jag håller med om att det är irriterande.
tydligen så håller de sig inom lagen..

hur man lägger upp sin budgivning är alltid lika intressant. men där finns det inga regler.
som du åven påpekar
Nej, det gör jag inte. Hur kunde du läsa in det?
Jag syftar på de som kör förhandsvisning och säljer innan budgivning trotts att de annonserat ett visningsdatum och att budgivning gäller.
Eller de som lägger upp det som kommande, men säljer innan det kommer ut på marknaden.
Alla behöver följa spelreglerna, oavsett om de är reglerade i lagar eller ej.
 
P polaris78 skrev:
Att han fortfarande kan sälja till vem man vill , kanske till högre pris om det kommer nån mer och vill lägga ett högre bud.. att budgivningen inte är klar ännu , den har bara stannat upp för tillfället..

köparen däremot vill ju skriva för att försöka ha vunnit huset och inte riskera att bli överbjuden av nån annan budgivare och riskera att gjort en besiktning och sen inte få köpa iaf..
men om köparen kliver av så är säljaren fri att sälja vidare.
att använda en besiktnings klasul är inte fel. det förekommer säkerligen att folk missbrukar det.
Men det är nog inte speciellt vanligt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.