E Einh skrev:
Hur ska man gå tillväga för att göra sin källare till en säker tillflyktsort mot radioaktivt nedfall?
Exakt varifrån skulle detta nedfall komma ifrån?

Våra kärnkraftverk har ju inneslutningar... Tror inte det är någon större risk för att en härdsmälta i Tjernobyl-stil här...
 
  • Gilla
  • Wow
eskil23 och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om vi förutsätter att din källare klarat tryckvågen, så är väl det största problemet radioaktivt nedfall och radioaktiva partiklar i luften. Så en helt lufttät källare med forcerad ventilation genom filter skulle behövas.

Tittar man på skyddsrum har de lite nyare sk FAG-filter (förfilter, aerosolfilter och gasfilter) medan de lite äldre använder inluft genom sandfilter.
Så något i den stilen skulle du behöva fixa, är mitt tips.
Nu är jag ingen expert på ämnet, men jag har fått uppfattningen att mängden radioaktivt material som används i kärnvapen är såpass lite att strålning är ett mindre bekymmer... Det är tryckvågen och värmen som skördar offer...
 
  • Gilla
Saaallss och 4 till
  • Laddar…
K kallstrom_74 skrev:
HA! Ni kan skicka kärnvapen om ni vill..vi har jod tabletter
Såvitt jag har förstått så bildas inte radioaktivt jod när man spränger kärnvapen, utan enbart vid härdsmältor i kärnkraftverk... ...
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
Har du ett övertryck så kommer inga radioaktiva partiklar kunna ta sig in...

Så ditt problem är att bygga en anläggning som kan stoppa radioaktivt damm och isotoper och samtidigt förse dig med friskluft i mängder.
Och en (fjärrstatad) dieselgenerator som kan driva anläggningen i antalet dygn som du ska bo.
 
Övertryck och Nån kubik sandfilter är också bra att ha. Kanske inte behövs så stort filter till en villa men men. Undra hur 60-tals skyddsrummen står sig vid ett eventuellt krig. Kan bli spännande o paniktömma alla lägenhetsförråd
 
Personligen har jag aldrig fattat hela den här prepper- och skyddsrumsgrejen...åtminstone inte om vi snackar riktiga katastrofer typ mänsklighetens nära utrotning. Om 3:e världskriget med fullt kärnvapenanvändande bryter ut letar jag upp närmaste hagelgevär och evakuerar mitt kranium.

Jag saknar den överlevnadsinstinkten helt enkelt...jag vill inte bara överleva, jag vill leva...och att träla runt som man ser i apokalyptiska filmer är inget jag är så sugen på.

Einsteins kända citat säger ganska mycket:

"Jag vet inte med vilka vapen det tredje världskriget kommer att utkämpas, men det fjärde världskriget kommer att utkämpas med käppar och stenar."
 
  • Gilla
Finnpucko och 14 till
  • Laddar…
Köp en stuga på landet, ladda med lite konserver o förbered några kubik huggen o torkad ved. Sedan bygger du garage i källaren som du förstärker taket o porten på gärna med en kulvert en bit bort från huset så eventuella rasmassor inte ligger för utfarten. När den berömda skiten träffar fläkten plockar du in din bug out bag och eventuellt familj i bilen o duckar i garaget tills det är dags att så fort det är möjligt ta sig till stugan. Sedan undviker du blåbär i två generationer ;) ps. Undvik även självlysande bär av alla sorter.
 
  • Gilla
Michael2 och 1 till
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Den läckte väl? Eller är på väg att läcka.
Nu har ryska armén kontroll över Tjernobylområdet. Den kan säkert se till att sarkofagen läcker.
 
P
N Nafs nafs skrev:
Bjuder på en anekdot och kanske lite inspiration för TS: mitt barndomshem hade ett skyddsrumsklassat garage. Inte för att mina föräldrar var preppers men tror det var enklare att få igenom bygglovet. Byggdes i slutet av 90-talet.
I slutet av 90-talet? Då var ju kalla kriget över och ryssarna våra kompisar. Var det stora eftersläpningar i bygglovsreglerna?
 
Jag skulle gissa att en källare med betongväggar är att föredra. Finns det fönster så bör dessa täckas för, blypaneler vore kanske effektivast men annars något av hög densitet såsom cementblock, en madrass kanske också duger, som någon annan sa så är det kanske inte strålning utan radioaktiva partiklar i luften som man vill undvika att andas in. När det gäller självaste tryckvågen så ska man gärna ha en stabil säng att ligga under, så ifall taket rasar in så kan man skyddas.
 
Läs mitt ursprungsinlägg #21 istället för runelennarts citat av det. Jag skriver ingenting om "jessus (?) sista måltid ." och jag tycker att det är rätt fult att smyga in en sådan sak i någon annans text i ett citat. :thumbdown:

Kanske får jag "vända andra kinden till" ( :p ) och skriva av det som ett nybörjarmisstag från runelennarts sida eftersom det var hans första, men om han inte kommenterar detta så får jag anmäla inlägget till admin.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N
P pmd skrev:
I slutet av 90-talet? Då var ju kalla kriget över och ryssarna våra kompisar. Var det stora eftersläpningar i bygglovsreglerna?
Jag vet faktiskt inte exakt hur det gick till. Kan mycket väl ha varit att MSB släpade med sitt krav på visst antal skyddsrum per kvadratkilometer (eller liknande) och sedan vaknade kommunen till liv i samband med bygglovsansökan (i staden och i kvarteren ifråga hade det nog inte gjorts en tillbyggnad på 30-40 år; stora hus i centralt läge). Vill minnas att enligt pappa sa bygglovstjänstemannen uttryckligen "gör vi det skyddsrumsanpassat så går ansökan igenom..."
 
P pmd skrev:
I slutet av 90-talet? Då var ju kalla kriget över och ryssarna våra kompisar. Var det stora eftersläpningar i bygglovsreglerna?
N Nafs nafs skrev:
Bjuder på en anekdot och kanske lite inspiration för TS: mitt barndomshem hade ett skyddsrumsklassat garage. Inte för att mina föräldrar var preppers men tror det var enklare att få igenom bygglovet. Byggdes i slutet av 90-talet.

I slutet av förra seklet gjordes en översyn av skyddsrumsbehov i kommunerna som utgick från var det finns s.k. bombvärda mål.
Det kunde exempelvis vara kommunikationsanläggningar av strategisk betydelse, stora vägar, järnvägar, broar, telemaster, med mera.
Staten betalade allt över vad ett traditionellt garage kostade för att det skulle byggas skyddsrum i exempelvis garage som rymmer 60 personer och kan ställas i ordning på 48 timmar.
Sådana skyddsrum är fortfarande betraktade som befintliga och fullt fungerande om de inte dömts ut vid efterföljande kontroller.
Om de misskötts kan ägaren ha blivit tvungen att återbetala en viss del.
Det är inte meningen att villaägarennenssm skall ställa i ordning det.
Det krävs bl.a. mycket tunga lyft men allt kan klaras med vanlig handkraft.
 
S
E Einh skrev:
Hur ska man gå tillväga för att göra sin källare till en säker tillflyktsort mot radioaktivt nedfall?
Det enda du behöver tänka på är en tilluftsfläkt där luften passerar genom ett filter. Fläkten bör kunna drivas både med el och handkraft. Det går givetvis bra med 2 separata system. Några reservfilter är bra.

Den direkta strålningen är försumbar. Problemet är de partiklar man får i sig genom andning, mat och dryck.

Radioaktiviteten är lätt att skydda sig mot och dessutom tämligen ofarligt. De riktiga problemen är mat, vatten, sanitet och plundring.
 
  • Gilla
Ullhass och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frågan är hur länge du har tänkt vistas i källaren efter att det radioaktiva nedfallet har inträffat.
om jag minns rätt från fysiken så är det ca 1 % av den initiala strålningen kvar efter ca 48 timmar.

det skapas ett antal hundra isotoper av olika ämnen vid en smäll där vissa har en halveringstid på fraktioner av en sekund upp till miljoner år

Om jag minns rätt så dog 40-50 procent an de individer som varit i Hiroshimas respektive Nagasakis omedelbara närhet inom några månader
Efter detonationen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.