Hej

Har köpt en lägenhet för 6 månader har själv renoverat en del och har kvitton . Nu blev jag tvungen att sälja och fått samma pris som jag köpte lägenheten för. Kan jag redovisa mina kvitton för att få tillbaka den kostnaden ?
 
Vem skulle betala det ?

Du kommer ju inte att få någon vinstskatt iallafall.
 
P P-son83 skrev:
Vem skulle betala det ?

Du kommer ju inte att få någon vinstskatt iallafall.
Jag tänkte mer på att kunna dra av det på min privata skatt?
 
C Charlie_h skrev:
Jag tänkte mer på att kunna dra av det på min privata skatt?
Teoretiskt sätt har du ju gjort en förlust så det känns rimligt på något sätt att du borde kunna göra avdrag för det.

Jag har alltså inga fakta utan spånar bara lite fritt. Du kommer dock aldrig få igen hela summan då avdragen oftast bara är på den skattningsbara delen av utgiften.
 
C
C Charlie_h skrev:
Jag tänkte mer på att kunna dra av det på min privata skatt?
Ja, du får kvitta 50% av förlusten mot inkomst av kapital. Om det därmed uppstår underskott av kapital får du en skattereduktion men då är det lite mer komplicerat.
Sålde du via mäklare brukar det väl ingå att de hjälper dig med deklarationen?
 
Du redovisar en förlust. En del av förlusten (50%??) får du dra av mot inkomst av kapital. Har du då underskott av kapital så får 30% avdrag, precis som att räntor är underskott av kapital

Men du får alltså inte räkna hela förlusten.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Så länge det råder bostadsbrist i Sverige, och efterfrågan på arbetskraft ökar i Norr- & Västerbotten, lär huspriserna bara öka. Bostad måste ju folk ha, och hyreslägenhet är i det närmsta omöjligt att få här uppe, om du inte nu har 15-20 års kötiid, eller har råd betala en svindyr hyra. Att bygga nytt är svårt då kommunerna inte släpper nya tomter i någon större utsträckning.
 
BirgitS
U ullak40 skrev:
Så länge det råder bostadsbrist i Sverige, och efterfrågan på arbetskraft ökar i Norr- & Västerbotten, lär huspriserna bara öka. Bostad måste ju folk ha, och hyreslägenhet är i det närmsta omöjligt att få här uppe, om du inte nu har 15-20 års kötiid, eller har råd betala en svindyr hyra. Att bygga nytt är svårt då kommunerna inte släpper nya tomter i någon större utsträckning.
Fel tråd?
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.