Hej!

Har köpt ett hus från 1964 och började riva upp heltäckningsmattan i källaren. Därunder låg plastmatta som jag också tänkt riva upp.

Uppmärksammades då på asbest. Kan finnas under såväl plastmatta som i mattlim.

Kan någon rekommendera en firma för att testa om det är asbest i?

En uppriven heltäckningsmatta i en källare med synlig plastmatta under samt en rullad matta och viktskivor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis uppdragen heltäckningsmatta avslöjar en gammal plastmatta med mönster, eventuell asbestvarning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Ring exempelvis Tekomo i Vellinge och fråga hur du ska ta prov. Skicka sedan till dem med post.
 
Jag skickade till Evema i Täby, det tog ett par dagar och kostade drygt 400 kr.

www.evema.se
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Tack för era svar!

Jag ringde till alla lokala firmor, vilka tog 800-1200 kr per test + moms. Skickade istället det till Evema i Stockholm för 400 kr + moms.

Enligt Evema finns det stora prisskillnader i landet, så om man inte bor i Stockholm där han sade att priserna pressats ner, så kan det vara värt att posta sitt test dit. Bara ett tips till kommande läsare (y)
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Varför inte bara försöka "elda upp" mattan ?
Brinner det inte, alltså att blir fibrer kvar, ja då är det asbest.
Annars: Asbesten gör ingen skada om den ligger nere i golvet, innesluten i en linoleummatta t.ex.
Det är bara när man andas in asbestfibrerna som det kan bli sjukdomsframkallande.
 
P peter.linkan skrev:
Tack för era svar!

Jag ringde till alla lokala firmor, vilka tog 800-1200 kr per test + moms. Skickade istället det till Evema i Stockholm för 400 kr + moms.

Enligt Evema finns det stora prisskillnader i landet, så om man inte bor i Stockholm där han sade att priserna pressats ner, så kan det vara värt att posta sitt test dit. Bara ett tips till kommande läsare (y)
Även a-analys tar 400 + moms, även de i Sthlm.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte bara försöka "elda upp" mattan ?
Brinner det inte, alltså att blir fibrer kvar, ja då är det asbest.
Annars: Asbesten gör ingen skada om den ligger nere i golvet, innesluten i en linoleummatta t.ex.
Det är bara när man andas in asbestfibrerna som det kan bli sjukdomsframkallande.
Asbest kan finnas i mattlim, vilket kommer upp när jag drar upp både heltäckningsmattan och plastmattan.
 
D Dublin skrev:
Även a-analys tar 400 + moms, även de i Sthlm.
Det stärker bilden av att Stockholms-företagen är billigast för asbestanalys :)
 
P peter.linkan skrev:
Asbest kan finnas i mattlim, vilket kommer upp när jag drar upp både heltäckningsmattan och plastmattan.
Ja, men så länge asbesten ligger där nere, gör den ju ingen skada!
Det är ju fullt med asbest ute i vår fina natur, så om det ligger lite inlimmat under köksmattan, vad gör det?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, men så länge asbesten ligger där nere, gör den ju ingen skada!
Det är ju fullt med asbest ute i vår fina natur, så om det ligger lite inlimmat under köksmattan, vad gör det?
TS startar ju tråden med att förklara att de började riva ut mattan - innan de förstod att det fanns risk för asbest.
Om vi är lite kreativa ihop kan vi säkert hitta massa möjliga svar på varför mattan ska ut. Jag börjar:

Den är gammal och ful
Den är gammal och sliten
Den färgmatchar inte med vikterna på TS nya hemmagym.
Den luktar kattpiss
De är väldigt långa och vill öka takhöjden 5 mm
De ska bygga pool och vill ha grönt golv
De ska göra badrum och vill ha en golvbrunn



God morgon!
 
  • Gilla
vespaman och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Eller alternativet att det är klokt för inomhusmiljön att riva ut mattan?
Det kan bli spännande emissioner till omgivningen om mattan ligger kvar under en ny matta.
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte bara försöka "elda upp" mattan ?
Brinner det inte, alltså att blir fibrer kvar, ja då är det asbest.
Annars: Asbesten gör ingen skada om den ligger nere i golvet, innesluten i en linoleummatta t.ex.
Det är bara när man andas in asbestfibrerna som det kan bli sjukdomsframkallande.
Det är ett ganska dåligt test. Mattan består inte av ren asbest, så den kommer alltid att brinna och det finns andra fibrer, t ex glasfiber som inte heller brinner så bra.
 
useless useless skrev:
Det är ett ganska dåligt test. Mattan består inte av ren asbest, så den kommer alltid att brinna och det finns andra fibrer, t ex glasfiber som inte heller brinner så bra.
Är det inte ganska olämpligt att först testa att elda en heltäckningsmatta för att bedöma om den sen kan tas ut riskfritt. Jag menar, jag skulle vara lite orolig att hela huset skulle brinna ner
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Tja. Eldar man den på plats och allt brinner upp så har man ju både konstaterat att det inte var asbest och blivit av med mattan.
 
  • Gilla
  • Haha
JonasJN och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.