Hej,

Jag har liksom nog många andra blivit uppringd av Telge Energi som vill sälja in ett rörligt avtal till mig med ett pristak på 99 öre/kWh. Detta pristak kostar 29:-/månaden som fast avgift och jag kan säga upp det när jag vill.

Jag undrar om någon tecknat det och om det finns någon hake? Med dagens elpriser i södra Sverige kan jag inte förstå varför de skulle erbjuda ett sådant avtal, de måste ju gå back hur mycket som helst...?

Mvh
Mats
 
Ett snittpris på 99öre/kWh är väldigt högt. Så det är nog inte orimligt att erbjuda den försäkringen för 29kr/månad. Sannolikheten att det går mycket över den nivån är låg.
 
C
Näe, samtidigt, om man är storförbrukare är ju 29 kr en struntsumma i relation till vad man kan "tjäna" på det.
Men det kostar kanske inte 29 kr för alla?
 
Jag vet inte hur de räknar faktiskt om de räknar på snittpriset, tror du de gör det? Jag trodde att det gällde på det dygnspriset för en kWh som man betalar (om man inte har timme för timme-pris eller vad det heter)... för i så fall är det mycket mer sannolikt än osannolikt att det går över 99 öre/kWh i SE4. Idag har t ex priset varit 226,69 öre/kWh och imorgon kommer det vara 201,47 öre/kWh.
Det är det jag inte förstår, de måste ju då gå back över en hel krona på avtalet som de då måste betala till Nordpool?
Ja, det var i alla fall 29:-/månad för mig och jag hade definitivt tjänat på det. För alla i SE4 har de senaste elräkningarna varit ca 2-2,5 ggr så höga som vanligt. Så ja, då är 29:- verkligen en struntsumma! :D
 
C
S Skånepåg skrev:
Jag vet inte hur de räknar faktiskt om de räknar på snittpriset, tror du de gör det?
Ingen aning. Trots att jag är Telge-kund har jag inte fått detta erbjudande... Hade jag fått det för 29 kr hade jag nog hoppat på det direkt om det inte finns någon "hake".

Hittar inte heller något öppet på deras hemsida. Antar att vi inte pratar om deras "Trygga avtal" som verkar vara något helt annat än ett rent pristak?
 
Nej, hon sa när jag frågade om det stod något på hemsidan om det då jag ville läsa på lite om det, att det erbjuds bara via telefonförsäljning.
Det är ju alltid surt när man som befintlig kund, hos vad det än är för marknad, inte får samma bra erbjudanden som en som inte ens är kund får. Men det är ju tyvärr ofta så. Fast nu vet du om det, så det är bara att ringa dem och hota med att byta leverantör om du inte kan ta del av erbjudandet. :cool:
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S Skånepåg skrev:
Fast nu vet du om det, så det är bara att ringa dem och hota med att byta leverantör om du inte kan ta del av erbjudandet. :cool:
Ha ha, ja jag kanske borde göra det.
Telefonförsäljare har jag dock inget till övers för, i synnerhet inte när upplägget är att man skall ingå ett muntligt avtal först och det finstilta presenteras först i efterhand.

Antagligen finns det väl, som du är inne på, någon hake någonstans. Med insikten att elhandel är en lågmarginalbransch tar jag alla erbjudanden från elhandlare med en extremt stor nypa salt.
 
Jag började googla på elavtal med pristak och den enda träff jag fick var från Telinet, så det var nog jag som tyvärr hörde fel i slamret i köket och tyckte hon sa Telge. Så jag ber om ursäkt för den missvisande rubriken i tråden. Man kan då läsa där att taket inte alls är på 99 öre/kWh som hon sa till mig utan 199 öre/kWh för elområde 4 (hon upprepade det många ggr så jag kan inte ha missat "hundra").
https://www.telinet.se/prisinformation/

Dessutom står det att läsa:
"Pristak fungerar som en försäkring mot prisstegringar under året och garanterar att ditt elpris (ex moms och andra avgifter) i snitt över 12 månader inte överstiger en viss nivå. Pristaket garanteras för en 12-månadersperiod i taget, räknat från dagen pristaket först aktiverades.
Du ansvarar själv för att kontakta oss inom tre månader efter att din 12-månadersperiod har löpt ut för eventuell kompensation av pristaket."
Så mycket riktigt var det i snitt över 12 månader (!) och att man själv ska styra upp ersättningen. Tur man blev misstänksam och inte hoppade på det i brådrasket :D
Som man brukar säga, är något för bra för att vara sant, då är det nog inte det. :giggle:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C
S Skånepåg skrev:
hon upprepade det många ggr så jag kan inte ha missat "hundra"
Ett klassiskt telefonbedragarknep att viska "hundra" och gärna harkla sig lite samtidigt så att kunden inte hör det, men att det samtidigt hörs på deras inspelning av samtalet. :lying:
 
Okej, så det var inte ens månadssnitt. Det avtalet lär de ju inte riskers att förlora på.
 
Det var ett rätt dåligt avtal för elkunden!
Överlag tror jag att de elhandelsbolag som säljer via telefon eller, än värre, dörrknackning har avtal som inte är särskilt förmånliga för kunden. Dock ljugs det friskt för att det ska verka positivt!
Min äkta hälft brukar bli uppringd av diverse elsäljare som påstår att de samarbetar med Eon, det är ju smart att snylta på ett etablerat och känt företag. Problemet är att det är lätt att syna bluffen direkt, för hade de verkligen samarbetat med Eon hade de ringt till mig istället, för det är jag som står på elabonnemanget! Dessutom har Eon ett eget elhandelsbolag, som borde ha första tjing på elnätskunderna...
...och Eon elhandel ringde till en av mina kollegor, som har ett bundet elavtal med vårt kommunala elbolag. Kollegan tackade nej till erbjudandet, men sa att säljaren kunde åtminstone skicka lite information. Kollegan visade mig sms:et med länken till informationen - det var ett elavtal som skulle signeras med BankID! Kollegan brister i sin digitala kompetens, så jag hojtade "nej, nej, ta bort det där!".

Mitt tips är att själv söka upp elhandelsbolag och erbjudanden! I många kommuner finns lokalt ägda bolag, som inte har som affärsmodell att blåsa folk via telefon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.