Angående isolering så ringde jag sotaren och han sa att jag bara behövde isolera från yttertak och ner till insida innertak, alltså ingenting i själva köket. Så första metern från köksfläkten och uppåt har vi bara en sådan där flexibel slang som följde med köksfläkten.
 
Hej,

Lyfter den här tråden igen då jag nu kommit en bra bit på vägen och tänkte göra färdigt imkanalen innan spis kommer på plats.

Jag började dock fundera lite angående genomföringen i taket. Flera har påpekat att det kan bli svårt att få det tätt genom plåttaket.

Som det är nu så har jag gjort hålet i innertaket (tillräckligt stort också för att få dit 30mm isolering).

Nu står jag i valet om jag ska fortsätta rakt upp, genom plåttaket, eller om jag ska sätta en 90-grader böj, och då gå ut genom väggen istället. Utblåset skulle i så fall komma långt upp på kortväggen, ganska nära hörnet.

Fördelar, nackdelar? (Vi har tex en altan på kortsidan av huset). Andra alternativ?

Bifogar två bilder på hur det ser ut just nu. (Ja, jag vet att utsidan har sitt renoveringsbehov också :) )
 
  • IMG_0967a.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0968a.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går du ut på väggen så får du ett brandproblem igen. Röret skall sticka ut (har för mig 30cm) dessutom krävs fritt uppåt mot brännbart, så i ditt fall tror jag att du måste sticka ut typ 30 - 50 cm utanför taköverhänget, dvs kanske 1 meter totalt.

Om du tänker dig att det brinner i fettet inne i röret, fläkten funkar fortfarande och blåser in luft till elden. Du kommer att få en låga ut genom utblåset som troligen kan bli minst en meter, den får då inte kunna antända något.
 
Hmmm. Det var ju en anledning som var värt att beakta.

Då återstår bara att gå genom takplåten?
 
Jag håller på med ett liknande projekt, fast jag har papptak. Har köpt en färdig takhuv från Ventilationsbutiken som ska monteras kommande helg. Tätningen vid takgenomförningen kan bli en spännande historia...
 
Leffe: Låter som du har en lika spännande framtid som jag. Jag håller mest på inne nu, så jag kommer inte att hinna göra taket innan nästa helg. Låt mig gärna veta hur det gick och de problem som du "dök på" :)
 
it-snubben skrev:
Leffe: Låter som du har en lika spännande framtid som jag. Jag håller mest på inne nu, så jag kommer inte att hinna göra taket innan nästa helg. Låt mig gärna veta hur det gick och de problem som du "dök på" :)
"Hinna" var ordet...
Jag hann inte heller i helgen (som vanligt), men prylarna från Ventilationsbutiken ser i alla fall bra ut. Ska göra ett nytt försök under semestern, så jag får väl återkomma med en rapport senare.
 
Jag tror det bor en tidsoptimist i oss alla ;)

Ja, återkom gärna med rapport när du har gjort det. Eventuellt rapporterar jag, beroende på vem av oss som hinner först :rolleyes:
 
"brandisolera en imkanal i hela sin längd!

Huven levereras oftast med en bit (ca 30 cm) isolering som alltså avslutas ovan råsponten, medan byggarens brandmattan dras ända upp till huven och möter där huvens isolering underifrån. Jag tror dock inte att det är nödvändigt att gå igenom råsponten med brandmattan, utan sluta taight mot densamma.

Hur är det med denna fråga? Måste man ta upp ett 180mm hål och dra igenom mattan genom råsponten?

Den takhuv jag fått av husleverntören, eller rättare sagt huvens inre plåttätning mot underlagstaket är så smal att man begriper att så stort hål är omöjligt att ta upp.

Vad skall flexslangen bestå av för material? Dvs sista biten upp mot huven. På min ritning står det "slang 125 FE". På andra ställen på ritningen står det "slang 125 AL) och det begriper man ju att det är aluminium.
 
Jag hade inte dragit min isolering genom innertaket först utan bara mot, men blev tvungen (efter samtal med sotaren) att göra om och ta upp ett hål i paneltaket för att komma ner den sista centimetern.....

FE betyder järn. (Ferrum) Om det stämmer i detta sammanhang vet jag dock inte.
 
Problemet är bara att bifogad tätplåt mot tak endast innehåller ett genomgående spirorör på 125 mm som går genom tätningsplåten. Det är alltså omöjligt att dra igenom en isolering på 180mm diameter där. Plåten är "hel" och är ju ivägen. Någon som hört talas om en sådan huvkonstruktion förut?
 
Men vad gäller egentligen för avstånd till brännbart material invändigt där im-kanalen passerar igenom mellanbälklag och innertak? Om det skall kunna "brinna" i röret kan det kanaske bli värligt varmt?
 
i värsta fall skall den klaraav en fett brand. därför skall det isoleras med 50 mm ull...
 
ÄR det en sån där isolermatta på "galler" med mineralull som man skall vira runt? Undrar om man kan få in en sådan i efterhand.
Duger det inte bara med tomrum på 50 mm?

Hur tätar man egenligen runt imkanalen där ångspärren är perforerad? Ångspärren (åldersbeständig plast) är ju inte heller brandsäker.
 
kungkokos skrev:
ÄR det en sån där isolermatta på "galler" med mineralull som man skall vira runt? Undrar om man kan få in en sådan i efterhand.
Duger det inte bara med tomrum på 50 mm?
Jepp är sådan, men det räcker med 30mm (40mm med vissa fabrikat idag) men räcker inte att bara vira runt mattan den skall fästas runt kanalen enligt tillverkarens instruktioner.
Förr körde man rätt mycket med "tomrum" men vem kan garanetara det avståndet efter massa år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.