Claes Sörmland
john68 john68 skrev:
Du kan ju chansa. Jag bytte vedpanna. Sotaren fortsatte som tidigare att sota och berömde bara nyinstallation. Ngn anmälan gjordes aldrig.
Det är exakt så som det ska gå till. Du behöver endast göra en anmälan om du gör en väsentlig ändring av lokaleldstaden. Om du byter till en jämförbar panna (jämförbar effekt) med samma anslutning till skorstenen så krävs inte anmälan.
 
  • Gilla
Stegväxellåda och 3 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Aldrig hör talas om att byte av panna kräver bygglov, var hittar man den bestämmelsen?
https://rinfo.boverket.se/VÄS/PDF/BFS2017-4-VÄS3.pdf

Exempel på icke anmälningspliktiga åtgärder
Allmänt råd
Exempel på åtgärder som normalt inte är anmälningspliktiga: – Glidgjutning av skorsten, insättning av insatsrör i befintlig skorsten eller liknande underhållsåtgärd. – Byte av eldstadsplan. – Byte av eldstad till likvärdig med avseende på typ av eldstad, storlek och effekt, samt anslutning till rökkanal.


Beror på hur man tolkar texten och hur likvärdig panna man byter till.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Så om jag förstår det riktigt, river jag huset så måste jag skrota kaminen. Så det är omöjligt att använda kaminen någon annanstans om jag inte råkar ha en liknande och vill byta den mot en likadan. Men vid nybyggnad, som är fallet för mig, så kan jag inte med rimlig insats använda en äldre kamin. Låter som dåligt för både plånbok och miljö.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mountain cliff skrev:
Så om jag förstår det riktigt, river jag huset så måste jag skrota kaminen. Så det är omöjligt att använda kaminen någon annanstans om jag inte råkar ha en liknande och vill byta den mot en likadan. Men vid nybyggnad, som är fallet för mig, så kan jag inte med rimlig insats använda en äldre kamin. Låter som dåligt för både plånbok och miljö.
Så förstår jag också läget. Man är mycket begränsad vid nyinstallation av gamla kaminer men de kan användas för reparation/underhåll av gamla installationer.
 
Kan dock finnas ett kryphål, om det klassas som vedspis, som ska användas för huvudsak matlagning. Då det finns en kokplatta under täljstenen kanske det går att hävda att jag ska använda den för att koka plugg.
 
  • Gilla
El-camino och 2 till
  • Laddar…
Skickade Mail till Contura som köpt Handöl och deras svar var att jag inte kunde få fram prestandadeklaration och även om det gick skulle den inte klara dagens krav.
Så dags att laga mat på min kamin
 
  • Gilla
El-camino och 4 till
  • Laddar…
Nja, nybygge å nybygge, stod det inte en kamin där tidigare mot just den väggen? Bara de andra väggarna som är nya eller hur så du har bara ställt tillbaka samma kamin. Ingen minns hur det såg ut förut men det kan inte hjälpas eller?
 
  • Gilla
Mountain cliff
  • Laddar…
Allt som myndigheterna inte vet lider de inte av. Kan du få sotaren att godkänna och sota så är det ingen som behöver veta någonting om kaminen.
 
  • Gilla
  • Älska
vintersolen och 6 till
  • Laddar…
B
För att försäkringen skall gälla 100% och försäkringsbolaget inte skall krångla skall sotare godkänt installationen.

Bygglov osv är inte lika viktigt.
Det enklaste är att be sotaren godkänna efter installationen. Om sotaren muttrar: säg att det bara är någon ny del eller liknande på en gammal installation.

Får du ok på det kan kommunen ignoreras.
 
  • Gilla
Mountain cliff
  • Laddar…
Claes Sörmland
H heimlaga skrev:
Allt som myndigheterna inte vet lider de inte av. Kan du få sotaren att godkänna och sota så är det ingen som behöver veta någonting om kaminen.
Kanske funkar så i Österbotten men här finns ingen allsmäktig sotare längre. Sotarväsendet, vårt sista skråsystem, försvann för många år sedan.

Här är det anmälan om installation av lokaleldstad till kommunen som gäller. Sotarföretagen kommer in långt senare.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske funkar så i Österbotten men här finns ingen allsmäktig sotare längre. Sotarväsendet, vårt sista skråsystem, försvann för många år sedan.

Här är det anmälan om installation av lokaleldstad till kommunen som gäller. Sotarföretagen kommer in långt senare.
Ja. Men hoppa över regimens kontrollmyndighet.
Installera som du vill, sen ber du sotaren godkänna.

"Din gamla kamin som stått oanvänd länge och du vill ha besiktigad innan du börjar elda"
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
B
H heimlaga skrev:
Allt som myndigheterna inte vet lider de inte av. Kan du få sotaren att godkänna och sota så är det ingen som behöver veta någonting om kaminen.
Du resonerar helt rätt. Så gör man, och har gjort :)
 
Claes Sörmland
B byron v2 skrev:
"Din gamla kamin som stått oanvänd länge och du vill ha besiktigad innan du börjar elda"
Ja, har men ett äldre hus med skorsten så fungerar den vägen ofta bra. I nya Smålandvillan från 2021, not so much.

Men det är inte en besiktning som ska göras när man tar en befintlig eldstad i drift igen, utan en brandskyddskontroll.
 
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, har men ett äldre hus med skorsten så fungerar den vägen ofta bra. I nya Smålandvillan från 2021, not so much.

Men det är inte en besiktning som ska göras när man tar en befintlig eldstad i drift igen, utan en brandskyddskontroll.
Jag avser brandskyddet. Ursäkta om jag uttryckte mig slarvigt.

Och du har såklart rätt I att det inte lär fungera i houseinabox från 21 :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J
Återbruk är bra men det där är ett typiskt fall av dåligt återbruk. Den miljö och energi du sparar på återbruket är mycket mindre än att du i årtionden använder en icke energieffektiv kamin.
 
  • Arg
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.