Jag undrar om köttet smakar på ett annat sätt?

Jag menar om man grillar i gas/el/briketter/kol???

Eller är det kryddorna som gör smaken?
 
Kol och briketter ger en helt annan smak än gas eller el.

Vad gäller marinader så kan jag rekommendera öl som bas för att få kryddor att tränga in i köttet, och minst ett dygn skall det stå, gärna mera.

Mixade grillspett är svårt att få till om man inte har mycket små köttbitar i förhållande till grönsakerna. Men man kan ju ha separata spett med grönsaker som man lägger på lite senare, så har man i alla fall grillade grönsaker.

Grillning handlar om tålamod och att ha tid. Det är också en del av måltiden. Börja med att rosta några brödskivor som ni har vitlökssmör på, kanske lite sallad som man äter medan köttet grillas.
 
Ett sätt att lyckas med grillspett är att förkoka/försteka köttet till hälften. När jag gör det steker jag hastigt på mycket hög värme i stekpannan för att täta till porerna och stänga in köttsafterna. När allt har kallnat trär jag kött och grönsaker på spetten och de blir då klara samtidigt. Grillsmaken finns där precis som om man grillar spetten hela tiden på kolen.

Variant nr 2 är att trä upp bara kött på vissa spett och bara grönsaker på andra spett. Grilla först köttet och mot slutet grillar du grönsakerna. Sedan tar man av allt kött och grönsaker och trär upp på nya spett. En kvick vända på grillen och de kommer nygrillade och varma till tallriken med grönsaker och kött omlott.
 
När det gäller att använda trä för att smaksätta maten kör jag med torra gamla ekkvistar som jag plockar från träden. Ju torrare och sprödare ju bättre. Släng på kvistarna på kolen och på med locket så blir det extra mycket ekrök inuti klotgrillen.

Har provat äppelkvister också, det passar som regel bättre till kraftigare kött tycker jag.

För de med gasgrill kan man skära till ekspån och linda in i aluminiumfolie. Pricka några hål på aluminiumet och släng på grillen. Så får man mera röksmak på vad man nu grillar.
 
Jag läste någonstanns om en "pizzasten" till grillen. En stor platt rund sten som man la på gallret så den blev upphettad och sen bakade pizza på under locket. Nån som vet nått mer eller var man kan köpa detta? Lite typ stenugnsbakad.

Har förövrigt en weber gold 57cm och har nog aldrig misslyckats.... Har "kolavdelarna" ungefär på mitten och lägger kolen på ena sidan i en pyramid för bästa skorstensverkan för bra glöd och tar sen nån dl tändvätska. När kolen glöder bra välter jag pyramiden så kolen täcker sin halva av grillen.
Ger alltid köttet en grillyta först direkt över kolen och flyttar sen över till andra sidan och lägger på locket med alla ventiler halvöppna för att genomsteka.

Gallret gör jag aldrig rent.... lägger på det 10min innan grillning bara så bränns resterna bort.... lite äckligt men smidigt...
 
  • Gilla
Marcus Jo84
  • Laddar…
En enkel fråga? Det med öl marinad. Var det ett skämt?
 
Nej det är inget skämt, ölmarinad finns faktiskt.

Angående kol/briketter/gas så har jag gjort följande egna iaktagelse angående smak:

Kol ger mest "grillsmak" och blir enligt mig godast.
Briketter ger mindre "grillsmak" än kol och blir inte lika gott.
Gas ger ingen riktig grillsmak (om man inte använder någon typ av spån eller liknande) och är smakmässigt sämst.

Nu tror ni säkert att jag använder kolgrill bara för att jag säger att det är godast, men faktiskt så grillar jag numera med gasolgrill. Anledningen till att jag använder gasolgrill är främst bekvämlighetsmässigt -att inte behöva bära hem kolsäckar och att det går jäkligt fort att börja grilla, (dessutom är ju en riktigt maffig gasolgrill jäkligt snygg). :)

Vi grillar väldigt ofta också, 2-5ggr/veckan sommarhalvåret och kanske någon gång i veckan även mitt i vintern.
 
kamilenski skrev:
En enkel fråga? Det med öl marinad. Var det ett skämt?
Det får vi verkligen inte hoppas, skämt kött smakar så illa... :D

Testa gärna någon gång med några köttbitar och se vad du tycker. En dl öl, gärna porter eller åtminstone ett mörkt öl, rikligt med krossade (mortlade) färska örtkryddor, lite peppar, lite finhackad chili och en vitlöksklyfta eller två.

Låt stå ett dygn innan du grillar. Vänd gärna köttbitarna ett par gånger under tiden de ligger i marinaden, eller skaka om burken de ligger i. Innan de läggs på grillen får de gärna ligga och droppa av några minuter så ryker det inte så mycket.
 
Hade lite samma problem i början med min Weber, lite svårt att reglera värme.. Hittade en lösning som funkat perfekt för mig:

Köpte en termometer från Classe, kostnad 129:-, mätområde -50 -> 300 grader
Clas Ohlson - Termometer, Termometrar handla beställ postorder

Borra ett litet hål, först genom plasthandtaget på locket och sedan genom locket, rakt uppifrån. Borra inte i mitten utan på sidan, längst ifrån ventilen, så kan du fortfarande använda handtaget.

För ner termometern i bott, passar så att lagom bit av sensorn går ner inuti locket, utan att vara ivägen för köttet.

Vinkla termometern i valfri riktning, så kan du sitta i hammocken med en öl i näven och ha full koll på grillen.. Reglera ventiler så du har din önskade temperatur.
 
vi har också testat termometergrejen, men vi var inte så sugna på att borra i vår splitt nya dyra grill, för oss fungerade det bra att sticka ner den i ett av ventilationshålen.
 
Grillen ska tändas med en varmluftspistol! Det går tokfort och blir närapå perfekt glöd direkt. Både miljövänligt och snabbt och enkelt!
 
Tips om brikett placeringen är guld värd! Nu har jag testat det med att dela grillen i 2 halvor. Utan/med briketter. Och kom själv på ny tändidee! Jag tände briketterna med ogräsbrännaren! Vad fort det gick! Jag kan tilläga att jag tänder kakelugnen på samma sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.