Vad säger lagen om en granne som använder sin källare som replokal för sin son och hans trumset? Vid vilken ljudnivå anses en granne vara störande?
Extremt störande att varje kväll höra honom sitta och klanka och bonka. Oljudet hörs väldigt mycket.
Vi grannar har påpekat detta för den berörda personen och fram tills nu åtminstone fått honom att inte spela efter 22.00. Men nu måste det få ett stopp. Går knappt att sitta ute på altanen i det fina vädret pga detta störande moment.
 
Det är väl om det ligger på en nivå där det går att få det klassat som sanitär olägenhet. Jag tvivlar på att störningen kan komma upp i sådana nivåer. För då tror jag att det skall handla om direkt hälsovådliga nivåer. Men kolla med miljö och hälsokyddskontoret.

En risk med att bråka är att om ni inte har framgång så kanske grannen surnar till och bryter sitt löfte om att sluta vid kl. 22.

Han kanske ser det som att ni har kommit övverens om att det är Ok om han spelar fram till kl. 22. Och om ni ändå fortsätter att "bråka" så behöver inte han följa sin del av avtalet.

Att via myndigheter få slut på spelandet tror jag är en långdragen process, och sonen kommer troligen ur sin "rockperiod" innan ni lyckas få en myndighet att stoppa verksamheten.

Om det är en granne som ni i övrigt har bra kontakt med så skulle jag nog iofs hellre satsa på att försöka få till en överenskommelse att ni vid enstaka tillfällen kan be honom göra en paus medan ni fikar på uteplatesen eller så. Kan man då sköta det utan att verka alltför sur så tror jag att det är det som funkar bäst.
 
Var rädd för det.

Kanske det kommer att lösa sig då nästa granne kommer att flytta in (nybyggnadsområde). Har pratat lite med honom och han har gjort klart redan från början att något trummande blir det aldrig tal om. Själv är jag kanske lite blödig och vill inte komma i kläm med min nya granne medan den kommande grannen inte har några bekymmer med att tala om vad han tycker och tänker :)
 
Bosätter man sig på en plats med grannar är detta tyvärr olägenheter som inte är alltför ovanliga. Kan man diskutera fram en lösning med olika trumtider är ju detta absolut den bästa lösningen. Svärsonen har precis skaffat sig en USB-drive elektroniskt musikanläggning - men han bor i lägenhet och vill inte störa grannarna.

Att gå laglig väg är inte att rekommendera. Grabben har hunnit lämna föräldrahemmet innan det blir någon effekt - samt att man får varaktig ovänskap med grannarna. Det är faktiskt egendomligt så snabbt tonåringar växer upp ...

Var tacksamma för att ni inte har grannpar som högljutt bråkar med varandra ... det är oerhört frustrerande att befinna sig på andra sidan häcken och höra bråk - som förr eller senare slutar i skilsmässa.
 
yonna skrev:
...Att gå laglig väg är inte att rekommendera. Grabben har hunnit lämna föräldrahemmet innan det blir någon effekt - samt att man får varaktig ovänskap med grannarna...
Fast man tycker att grannarna med sonen borde tänka på det också, att det knappast främjar vänskapen med en som slår på trummorna i tid och otid. Förresten borde väl de stackars föräldrarna bli störda också och kan dom få sonen att dra ner på spelandet genom att skylla på grannarna så är det ju en win-win situation som det heter...
 
Sen kan man ju alltid diksuter vad man får och inte får.

Varför skall man inte få spela trummor i sin egen källare ?
Om man dessutom inte gör det efter 22 så har man väl visat god vilja ?

Samtidigt förstår jag att det kan vara irriterande om man sitter och njuter en grillmiddag på uteplatsen :)

Ni kanske kan ta upp det lite fint, och föreslå tilläggsisolering, att han inte spelar med öppna fönster etc ? Och i gengäld så får ni finna er i de stunder då det faktiskt trummas utan gnäll ?

Det finns ju mycket som låter. Tänk om ni hade en granen som meckar med bilar och varvar hela tiden. Eller en son med moped som åker fram o tillbaka. En cellist kanske ? Kanske någon som spelar ping-pong i trädgården ? osv :)

Vill man ha helt tyst är det nog skogen som man får flytta till - det bästa är nog att i samförsånd kompromissa så det hålls på en lagom nivå. Ni kanske har några tider då han får spela hur mkt som helst (då ni inte är hemma tex?) - tipsa om det så kan han öva in sina värstingsolon då ;)

/K
 
Klart grabben ska få spela trummor!

Fortsätt med en konstruktiv dialog om tider etc. En källare borde heller inte vara svår att ljudisolera då faktiskt största delen av rummet är det från början!
Det finns också prylar för trummorna själv för att få dem tystare. T.ex speciella skinn, meshheads(?). Sen finns ju givetvis som nämnts tidigare alternativet med elektroniska varianter i olika prisklasser.

Tipsa också om att det finns forum för sån't här, bla:
DRUMMERSUNITED.se :: Index
Studio forum - (Mikrofon, hörlurar, ljudteknik, inspelning, ljudkort)

Den blivande grannen låter ju inte helt kul.
Han verkar rabiat kategorisk och inte någon som är öppen för en dialog och mer stjälpande än hjälpande.
Dessutom, vad kommer han att störa sej på hos er (eller andra)...?

/Frank Vincent
 
Håller Med Frank V! Kul att pojken har ett musik intresse. Själv spelade jag trumpet i 8 år när jag var barn. Musik är kul och ett bra intresse. Om han övar mycket så verkar han ju vara en seriös musiker. Den nya grannen kommer nog bli ett större problem tror jag också.

Bättre att föra en dialog om hur man kan försöka isolera ljudet än att bråka om det!!
 
Ja, huga, vilket problem det är med grannar ibland!
Är själv utsatt för en som medvetet trakasserar mig, trots 3 polisbesök mm!

Fråga era grannar när de tänker ha fikapaus i trädgården, så kanske sonen fikar med dem och då har ni ju också er chans att få höra lite fågelkvitter eller lite skogssus !!!

Eller kanske någons gräsklippare eller några vattenmopeder o dyl ???

Helena med
Sverigestugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.