Håller på att planera/rita inför ny byggnation av 1,5 plans hus på gjuten platta.
Jag har koll på det mesta mycket tack vare alla bra inlägg här på forumet ,men behöver hjälp med hur man fördelar vattnet i huset.
På bottenplan så kommer det att behövas vatten till.
Badrum
WC, handfat och badkar.
Tvättstuga
Frånluftsvärmepump, tvättmaskin, vask i tvättstuga och vattenutkastare på utsidan av huset.
Köket
Diskho och diskmaskin.
På övreplan så kommer det att behövas Vatten till duschrummet.
WC, handfat och dusch.
Någon som kan hjälpa mej att förklara hur jag ska fördela vattnet, använder mej gärna av LK:s system om ni inte har bättre förslag.
Tack på förhand.
 
Är jag helt vilse eller har jag tur när jag tänker?
Om man kopplar inkommande vatten till ett LK prefabskåp 8/5 monterat i tvättstugan.
Sedan fördelar ut det
Kallvatten sidan
Inkommande Pem32
Utgående
1. Nibe F750
2. Duschrum övreplan.
3. Badrum bottenplan
4. Vask tvättstugan
5. Tvättmaskin
6. Vattenutkastare utsida fasad
7. Kök bottenplan
Varmvatten sidan
Inkommande från Nibe F750
Utgående
1. Duschrum övreplan.
2. Badrum bottenplan
3. Vask tvättstugan
4. Kök bottenplan



Sen fördela det i respektive rum med Vatette V6 i badrum, kök och duschrum
 
När det kommer till El och VVS då är det svårt att få tips eller läsa sig till på nätet. Snickeri och betongplattor är mer tillgängligt. Det känns som när man körde gokart, några bra tips att få för bättre grepp i bilen var svårt. alla höll på sina hemligheter.
 
Ja det verkar vara svårt att få/hitta information om VVS.
Som tur är slipper jag att fundera på elen, det problemet har jag överlämnat till elektrikern.
Har ett par frågor angående avloppet i grunden, men är det lika svårt att få hjälp med det så kanske det inte är någon ide att starta någon ny tråd.

Hittar ingen info om hur man gåt tillväga med avlopp för handfat och diskho om man vill dra avloppet i väggens installationsskikt.
Avstånd från färdig vägg för wc, handfat, tvättmaskin och diskho om man drar upp dom i plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.