hej där ute, sonen tänkte lägga laminat på källargolvet. vilket underlag ska han ha? det är ju betonggolv, platon,foam laminat i den ordningen? finns det foam som även gör att det blir varmare att gå på? det är ju trotsallt i källaren. tack för tips.
 
Åsa Lund
Laminat är kallare än parkett att gå på
 
Om det är en gammal oisolerad platta, platon eller liknade, med ventilation, helst mekanisk.. (Jag använde blackline från dörken. Billigare än platon. Säljs på hornbasch
 
  • Gilla
L-E oved
  • Laddar…
tyvärr så vet jag ej när huset är byggt skulle tro omkring 70-talet. så vad det är för betongsula vet jag inte
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Laminat är kallare än parkett att gå på
frågan jag ställde var ju vilket underlag man ska ha när man ska lägga laminat för att kanske få det lite varmare.
 
Då kan du dock utgå ifrån att det sannolikt är ett oisolerat golv. Då bör du bygga med mekanisk ventilation. Passiv ventilation, Dvs att man bara lägger ut en Platon matta eller motsvarande, i botten lägger på golv och ventilerade lister, är inte rekommenderat för äldre hus. Utan skall främst användas vid nybyggda.

Det lär dock vara bra mycket bättre än att lägga golvet direkt på betongen. Det bör du under inga omständigheter göra. Bygga mekaniskt är ju betydligt tids och kostandskrävande än passivt, så misstänker att de flesta tar denna medelväg ändå...

läs lite på dessa sidor. Jag valde systemet från Fuktspärrteknik. men det är ingen direkt skillnad i praktiken:
Platon Gulv » Isola AB
Ventilerade golv mot mögel och radon - Fuktspärr golv - Fuktspärrteknik (fuktsparrteknik.se)
 
  • Gilla
L-E oved
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Då kan du dock utgå ifrån att det sannolikt är ett oisolerat golv. Då bör du bygga med mekanisk ventilation. Passiv ventilation, Dvs att man bara lägger ut en Platon matta eller motsvarande, i botten lägger på golv och ventilerade lister, är inte rekommenderat för äldre hus. Utan skall främst användas vid nybyggda.

Det lär dock vara bra mycket bättre än att lägga golvet direkt på betongen. Det bör du under inga omständigheter göra. Bygga mekaniskt är ju betydligt tids och kostandskrävande än passivt, så misstänker att de flesta tar denna medelväg ändå...
Nja, ska du lägga platon ska det vara ventilerat.
Utan ventilerat kan du lika gärna lägga den foamen jag länkade till.
Och att golvet är rengjort innan läggning, finns inget organiskt ämne så kan inget hända om det blir tätt.
 
  • Gilla
L-E oved
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, ska du lägga platon ska det vara ventilerat.
Utan ventilerat kan du lika gärna lägga den foamen jag länkade till.
Och att golvet är rengjort innan läggning, finns inget organiskt ämne så kan inget hända om det blir tätt.
Självklart ventilerat vid Platon. Jag skrev om val mellan passiv ventilation och aktiv, dvs med mekanisk fläkt.
Jag är riktigt skeptisk till att lägga en tät foam på ett oisolerat källargolv. Allt jag kommit fram till är att den typen av golv, skall ha luftspalt. Jag är dock inte byggare, utan mest info jag fann vid min egen djupdykning. Så det finns nog andra som kan svara bättre på om det är ok att lägga foamen direkt mot betong. mitt råd är dock nej...
 
  • Gilla
L-E oved
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Självklart ventilerat vid Platon. Jag skrev om val mellan passiv ventilation och aktiv, dvs med mekanisk fläkt.
Jag är riktigt skeptisk till att lägga en tät foam på ett oisolerat källargolv. Allt jag kommit fram till är att den typen av golv, skall ha luftspalt. Jag är dock inte byggare, utan mest info jag fann vid min egen djupdykning. Så det finns nog andra som kan svara bättre på om det är ok att lägga foamen direkt mot betong. mitt råd är dock nej...
Har erfarenhet då jag bytt ett av golven utifrån att vi gjorde om avlopp och bytte del av stam i hallen i källaren.
Golvet där var plast som tätade, foam och sedan fanergolv (ej slipbart) som togs upp efter ca 15 år. Fanns ingen skillnad under golvet mot när jag la golvet. Det nya blev laminat med det länkade underlaget.
Underlaget under golvet måste vara tätt vilket är viktigt och ingen fukt, men det kollar man genom att tejpa plast öder en yta och låta vara under en tid. Finns många olika teorier och många skrivningar utifrån att täcka in alla tänkbara förhållanden. Så man får själv göra bedömning om vad som gäller sitt hus.
 
  • Gilla
L-E oved och 1 till
  • Laddar…
Hej på er alla! Som har svarat på min fråga om laminat, och stort tack alla. Fick nu svar av sonen att det ligger klinkers på källargolvet, så han tänkte lägga laminat ovanpå det för att det skulle bli lite varmare. Blir det bra att göra så?
 
L L-E oved skrev:
Hej på er alla! Som har svarat på min fråga om laminat, och stort tack alla. Fick nu svar av sonen att det ligger klinkers på källargolvet, så han tänkte lägga laminat ovanpå det för att det skulle bli lite varmare. Blir det bra att göra så?
Det tror jag inte. Det enklaste är att lägga en altanmatta, efter att ha lagt en sådan direkt på vårt källargolv av betong så kyler det inget även om man går barfota.
 
  • Gilla
L-E oved
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Det tror jag inte. Det enklaste är att lägga en altanmatta, efter att ha lagt en sådan direkt på vårt källargolv av betong så kyler det inget även om man går barfota.
Det finns även heltäckningsmattor som är avsedda att placeras på källargolv, så det kan j vara ett alternativ.
Laminat tror jag dels är för tätt för att läggas direkt på klinkers* och dessutom tror jag inte att det värmer särskilt mycket.


*Tolkar det som om golvet inte är isolerat och uppvärmt.
 
  • Gilla
L-E oved
  • Laddar…
Lägg Platonmatta,cellplast och sedan laminat. Golvet blir inte varm. Men lite varmare än klinkergolvet.

Vill ni ha varma golv är det heltäckningsmatta som gäller.
 
  • Gilla
L-E oved
  • Laddar…
L L-E oved skrev:
Hej på er alla! Som har svarat på min fråga om laminat, och stort tack alla. Fick nu svar av sonen att det ligger klinkers på källargolvet, så han tänkte lägga laminat ovanpå det för att det skulle bli lite varmare. Blir det bra att göra så?
Ja det fungerar och se mitt tidigare inlägg gällande foam.
 
  • Gilla
L-E oved
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.