Vi har en tomt som vetter mot kommunens gata. Jag vill söka bygglov för en parkeringsplats på tomten. Bilarna kommer behöva köra över kommunens trottoar för att nå parkeringen. Bör inte vara något problem då det ligger många villor här med samma lösning. Men, jag har lite andra ideér som kommunen kanske inte godtar, pga sina intressen. Därför tänker jag att det är bäst skicka in 3st bygglov där jag gör 3 alternativa lösningar - eftersom jag på förhand inte vet om jag kommer få avslag på mina ideér. (Alla ansökan kommer i grunden handla om p-platsen, men sen kommer de finnas ytterligare adderingar/versioner på de olika ansökan)

1) Kan kommunen i teorin godkänna t.ex alla 3 ansökan men sen tvinga mig att välja någon av dem?
2) Kan jag skicka en ansökan som innehåller flera önskemål? T.ex anlägga en p-plats, samt sätta ett staket längst gångvägen mellan hus och p-plats
3) Är det bättre skicka 1st ansökan för varje typ av projekt? T.ex ett för staketet, och yttrligare ett för p-platsen.

Det finns en taktisk fördel för mig att skicka en helhetslösning på min ansökan, istället för separata ansökan. Separata ansökan öppnar upp för möjligheten för kommunen att inte tillåta mig föra som jag vill i helhet. En helheltsansökan kan, i mitt fall, tvinga kommunen att ta det extra steget, som jag vill.
 
Jag hörde av en kompis att han (som äger ett par fastigheter) alltid sökte ett bygglov, eventuellt med flera projekt, som sedan förändrades med lagom mellanrum så det alltid fanns ett pågående bygglov att lägga till saker till. Därmed blev det bara en bygglovskostnad. Jag tror att det var regelrätt men jag tänker också att han ju någon gång måste få ett godkännande för bygglovet så han kunde sätta igång. Jag kanske får fråga vid tillfälle.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
BirgitS
Är det något särskilt som gör att du behöver bygglov för ett staket?
Såna är ju normalt bygglovsfria.
 
Även parkering är normalt bygglovsfri, om du inte tänker dig ett parkeringshus. Däremot behöver du tillstånd från väghållare (kommunen?) för att ansluta en utfart till vägen. Men det tror jag är en annan avdelning.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Även parkering är normalt bygglovsfri, om du inte tänker dig ett parkeringshus. Däremot behöver du tillstånd från väghållare (kommunen?) för att ansluta en utfart till vägen. Men det tror jag är en annan avdelning.
Tack. I mitt fall handlar det inte om jag får bygga X eller inte, utan jag undrar mer om ansökningsprocessen som sådan. Hur agerar kommunen när jag skickar 3 olika bygglovsansökan, som alla har samma önskemål om att göra en parkering, men som i övrigt har olika tillägg.

T.ex:

1) P-platser + staket
2) P-platser + staket+ pool
3) P-platser + staket+ pool + dansbana

Jag vill göra på dessa sätt för att se vad jag accepteras att göra. Om jag bara skickar in alt.3 och får avslag så kan jag inte göra något och måste skicka in en ny ansökan. Bättre då skicka in flera för att snabba på processen :) (?)
(Pool, staket o dansbana är bara exempel)
 
BirgitS
Men det går ju inte att skicka in bygglovsansökningar för något som inte kräver bygglov. De bara returneras.

Det enklaste är väl att försöka träffa en handläggare för att ta reda på vad för bygglov som du kan behöva och hur kommunen ställer sig till sånt i förhållande till den detaljplan som gäller där du bor.

Det är ju inte så att när man skickar in en ansökan om bygglov som handläggaren inte accepterar så blir det ett avslag direkt utan ansökan kommer att förbli öppen och du får möjligheter att göra ändringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.