Hej
Vill ändra den här 3an till en fyra för att få ett till sovrum.
Vad ser ni som den bästa lösningen?

Ska man göra om allrummet till ett till sovrum? Då måste man gå igenom ett sovrum för att komma till ett annat. Eller så delar man upp vardagsrummet.. men då blir det inget ljusinsläpp eller fönster i den andra delen. Jag är rådvillig..
 
  • Planritning av en lägenhet med tre rum, kök, badrum och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slå igen dörren mellan Allrum o Vardagsrum
Flytta dörrhålet mellan allrum o sovrum så nära badrummet som möjligt.
(garderober måste bort)
Sätt upp en vägg i jämnhöjd med nya dörrens läge, I den väggen gör du en dörr till nya sovrummet.
Lycka till
 
  • Gilla
McDoit och 1 till
  • Laddar…
Bobs idé är den enkla lösningen.
Den dyra (som kräver tillstånd pga ändrad ventilation) är att flytta köket till allrummet och göra sovrum av köket. Både ventilation, vatten och avlopp går troligen att dra från badrummet.

Om man vill dela av vardagsrummet till ett sovrum blir inre delen mycket riktigt mörk. Är det sovrum man gör där, så måste det finnas tilluft. Vanligt är att man då också sätter fönster eller glasbetong högst upp för att få in ljus.

Om det är i främre delen med fönster man gör sovrummet kan den bakre delen bli TV-hörna, då gör det inte så mycket att det är mörkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas TB
  • Laddar…
@Anna_H & @Hemmafixare Bob

Tack så mycket för er hjälp att tänka!

jag har bifogat en skiss på hur jag tolkat era två förslag. Det känns spontant som att flytta köket till allrummet hade varit det snyggaste. Men förmodligen dyrt som sagt.

I Övrigt känns det som att dela av vardsrummet kanske ändå är det bästa då får ju sovrummet fönsterdelen och den andra delen blir som Du skrev Anna, ett "mörkt" tv-rum. Då kanske man inte behöver något fönster direkt. Känns som det är viktigare att fönstret finns i sovrummet.

Allt gott
 
  • Skiss över en lägenhetsplanlösning med förslag på ombyggnad som visar ett nytt sovrum, tv-rum och plats för kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt förslag tolkade du helt rätt, även om det inte är nödvändigt att sätta igen öppningen mellan vardagsrummet och nya TV-rummet om man inte vill.

Bobs förslag tolkade du däremot fel, det är ju i allrummet du behöver sätta upp den avdelande väggen, så att allrummet blir ett sovrum och en inre hall.

Givetvis genomför man inte båda förslagen, utan det ena eller det andra.
 
  • Gilla
Andreas TB
  • Laddar…
Gissar att bob tänkte så här:
Svartvit ritning av lägenhetsplan med anteckningar som föreslår förändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
McDoit och 1 till
  • Laddar…
@Vortex Tack för din förklaring. Frågan är dock vad som är snyggast och den bästa lösningen av dessa två.

Vad skulle ni säga är den finaste lösningen,.. Eller om man påsikt skulle göra sig av med lägenheten vad skulle de flesta föredra av dessa lösningar.

Kanske svårt att svara på.

@Anna_H

@Hemmafixare Bob
 
A Andreas TB skrev:
Tack för din förklaring. Frågan är dock vad som är snyggast och den bästa lösningen av dessa två.
Vad skulle ni säga är den finaste lösningen,.. Eller om man påsikt skulle göra sig av med lägenheten vad skulle de flesta föredra av dessa lösningar.
Vortex.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tänkte inte så mycket när jag drog strecken, men går väl att flytta dörrarna lite och välja åt vilket håll de ska gå så de funkar i öppet läge t.ex. vilket inte ovanstående direkt gör när undre dörren kommer blocka passagen till översta rummet. Blir väl oavsett lite konstigt med en "portal" och sen två dörrar, men svårt att komma runt.
Kanske så här?
Ritning av en lägenhetsplan med markerade dörröppningar och potentiell blockerad passage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
@Vortex Börjar gilla den idén. Men frågan är om det är en bärande vägg.. Från nuvarande sovrummet till Allrummet dvs det eventuellt nya sovrummet. Stänger jag den passagen måste jag hugga ut en ny dörr. Den bilden visar allrummet och öppningen till det befintliga sovrummet.
 
  • Modernt inrett allrum med grå väggar, fönster och öppning till sovrum, innehållande 4 stolar och ett runt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
A Andreas TB skrev:
Men frågan är om det är en bärande vägg..
På ritningen är den väggen betydligt tunnare än de andra. Stämmer det med verkligheten?

Att höra om styrelsen vet vad det är för bärande väggar är annars en bra början och om de inte vet det så kanske de har lite konstruktionsritningar för huset som du kan ladda upp för en första koll.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På ritningen är den väggen betydligt tunnare än de andra. Stämmer det med verkligheten?

Att höra om styrelsen vet vad det är för bärande väggar är annars en bra början och om de inte vet det så kanske de har lite konstruktionsritningar för huset som du kan ladda upp för en första koll.

Bra tips! Tog frågan vidare till Styrelsen, tillsvidare tittade jag på denna bilden. Ser ju att vara tjock men inte alls så tjock som väggen mellan allrummet och vardagsrummet.

Allt gott
 
  • Interiör av ett modernt vardagsrum med gråa väggar, vita stolar och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Att väggen är tunn jämfört med andra ökar chansen att den inte är bärande.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Ursäkta off topic men intressant elinstallation!
 
  • Gilla
Andreas TB
  • Laddar…
De ska fräsas in. Personligen gillar jag det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.