Hej!

Vi har tänkt renovera vårt kök.
vi har valt ett IKEA-kök, Abstrakt Vit.
Ett problem som vi stött på är att vi bor i en bostadsrätt med en stor luftvärmeväxlare som sitter ihop med köksfläkten (av det välkända fabrikatet "fläkt"), den är alltså 60cm bred och ser ut som ett köksskåp.

problemet är att den skivan som sitter för, som får hela åbäket att se ut som ett köksskåp, är 75cm hög. ingen standardhöjd...

jag har varit i kontakt med IKEA, enligt dem så går det inte att såga i det material som Abstrakt är tillverkad i.
Det vore väldigt trevligt att ha den likformighet vi har idag, men nytt och fräsht.

Någon som har/har haft samma problem?
Någon som har en smidig lösning som inte är en kryddhylla?

vore väldigt tacksam för tipps!!
 
Bild?

Mvh Putte
 
Här kommer bilder av åbäket.

DSC00041.jpg
DSC00042-1.jpg
 
Måttet på närmast "mindre" skåplucka är väl 70cm? Jag skulle ha satt en passbit i nederkanten (mellan "lucka" och fläkt) på 5 cm. Det är vanligt att luckan ändå inte går hela vägen ner till fläkten så det kommer inte att se konstigt ut.

För passbiten köper man en sockel som går att såga i.

IKEA | Kökssystem | FAKTUM/RATIONELL system | FAKTUM ASKERUM

Det följer även med nya kantlister till den
 
Tack för tipset.

glömmde tänka, skåpen kommer ju att bli högre så täckskivan måste vara 82...
 
Då skulle alltså passbiten bli 12 cm? Låter inte som något problem.

Fundering... Då finns det ju t.o.m plats att fälla in något där. Tex eluttag, strömbrytare, radio eller nåt sånt. Men samtidigt så är det kanske inte bästa platsen att göra det på, med tanke på hur mycket fett som brukar kunna bli där.

Du nämnde att du inte ville ha kryddhylla där. Är det pga att djupet inte räcker till, eller vill du inte bara ha öppna hyllor? Det går ju faktiskt att sätta en kryddhylla och montera en skåplucka på den. Då har du allt färdigt.
 
Jag har diskmaskin ytterst på en skåprad och behövde därför en täcksida ända ner till golv som avslut. Bänkskåpens standardtäckskiva täcker bara stomme och lucka, dvs den går ej ner till golv, bara till sockel.
Så jag köpte en täcksida för högskåp och sågade av till lagom höjd.

Visst snittet är inte perfekt, men det är rätt fint och det syns inte heller, förutsatt att man inte ställer sig på alla fyra och tittar riktigt ordentligt. Skulle en avsågad 92 lucka, där snittet sätts mot tak verkligen vara en stor skönhetsmiss om man tejpade och sågade med nyvasst blad?
 
Vi har använt oss en del av plåt/rostfritt när vi ska lösa problem likt ditt. Att ha en plåt/ rostfri lucka förutsätter förståss att dina vitvaror är rostfria så att det matchar med dem. I min lilla stad finns ett bra plåtslageri. Man pratar med dem om sitt problem så kan de hjälpa till m förslag på fästen etc. Det brukar dock inte vara helt billigt, men skönt att få hem något exakt i storlek så man slipper tidsödande sågning/passning etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.