Hej
Ser att frågan varit uppe i tidigare trådar. Dock har jag inte sett lösningen på detta.

Har byggt ett rum med två väggar under snedtak (se bild). Vinkeln på väggarna år 90° och taklutningen 30°. Listerna ligger an i nederkant mot väggen och skapar skugga uppåt.
När hålkärlslisterna skall mötas i hörnet där det avviker åt tre håll får jag inte ihop det. Finns det över huvud taget en lösning på detta. Det diffar lite väl mycket i nederkant på den nedåtgående.
(Listerna på bilden är överdimensionerade men korrekt i proportionerna).

Någon, som inte är som jag; löneslav, som har en ide på hur man löser detta?
3D-visualisering av ett rum under snedtak med fokus på överskurna hörnlistdetaljer som inte matchar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Listen som ska vara över dörren får du såga i bakkant. Så blir det som ett vanligt ytterhörn.
 
K Kurtivan skrev:
Här finns det lite att läsa och lära om att praktiskt gera taklister:
[länk]
En bra länk och om han har rätt skall dylika lister i dylika vinklar inte sättas av amatörer. Fysiskt omöjligt att få ihop ett sådant hörn utan att göra om listen.
 
Jag renoverade nyligen sovrummen på landet med snedtak, jag tyckte faktiskt det blev snyggast utan list. Jag målade taken och tapetserade sedan väggarna och med hjälp av en lång stållinjal gick det bra att skära tapeten mitt i övergången vägg/snetak.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.