Hej, har byggt ett enkelt ”altantak” till min lada, men har inte kunnat, pga byggnaderna runt omkring kunnat få till mer lutning än 5 grader.
Vill lägga korrugerad plåt på detta, efter trampduk och läkt. Vet att det egentligen är för lite lutning men är väl skit samma till så enkelt tak?
Funkar det att bygga med vanlig läkt (har kvar sen ett annat takbygge) istället för 45x45/45x75 mm? Enkelt träaltantak med läkt under konstruktion vid en röd lada med 5 graders lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkelt byggt altantak med låg lutning vid röd lada, väntande på korrugerad plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Får du bara hyfsat tätt mot fasaden lär det fungera trots knappa lutningen. Vid nederkanten kan du ta en tång och vika ner plåten lite om vattnet inte vill släppa plåten och kryper upp på undersidan.

Val av läkt beror på cc måttet och hur stabilt du behöver ha det. Håller det att gå på så håller det troligtvis för snön.
 
  • Gilla
Måke
  • Laddar…
Kanon tack för svar! Ska se hur vattnet beter sig sen när det regnar, om jag behöver göra droppkant i fronten. Kommer täta med en ståndsplåt mot fasaden.
Läkten lägger jag typ 30 cc, och gick bra att gå på utan problem, så då kör jag på det. Plåten fördelar ju ut vikten duktigt.

Rickard. Rickard. skrev:
Får du bara hyfsat tätt mot fasaden lär det fungera trots knappa lutningen. Vid nederkanten kan du ta en tång och vika ner plåten lite om vattnet inte vill släppa plåten och kryper upp på undersidan.

Val av läkt beror på cc måttet och hur stabilt du behöver ha det. Håller det att gå på så håller det troligtvis för snön.
 
Jag lade plåt på en låglutande altan, ja jag vet att det inte rekommenderas, men klädde inte in invändigt första året utan hann då upptäckta att vatten tog sig in i skarvarna. Det åtgärdade jag med att lägga plåtarna omlott två korrugeringar istället för en och dessutom klämma dit tätning mellan. Jag fick naturligtvis beställa lite extra plåt förstås.
 
  • Gilla
Måke
  • Laddar…
Precis, tänkte också köra två dalar om lott. Kanske tom ska klämma en sträng mjukfog emellan också? Problemet är ju att man aldtig får loss det då om man vill bygga om.


K Kurtivan skrev:
Jag lade plåt på en låglutande altan, ja jag vet att det inte rekommenderas, men klädde inte in invändigt första året utan hann då upptäckta att vatten tog sig in i skarvarna. Det åtgärdade jag med att lägga plåtarna omlott två korrugeringar istället för en och dessutom klämma dit tätning mellan. Jag fick naturligtvis beställa lite extra plåt förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.