N1xv N1xv skrev:
Sista budet som lagts var 500kr på ett 3.5miljoner objekt….
500 är 500 oavsett kontext.
Skulle du ge 500 för en simpel gul lök?
 
Elon Musk Elon Musk skrev:
Vår besiktning visade på aktiva takläckor. Det var inte idiotiskt att pruta då kan jag meddela.
var jag så otydlig. jag syftar på de som börjar pruta direkt när de vunnit.
att pruta om man upptäckt något vid besiktning är en helt annan sak
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
oseriösa budgivare... de idioter som sätter igång och prutar
Och där stannade klockorna.
Om man är rädd för att någon ska pruta sätt ett fast pris. Man kan inte både ha kakan o äta upp den.
 
  • Gilla
Sofriko
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Jag tror de försöker utnyttja situationen att man inte vill göra om budgivningen. Jag tycker det är dåligt att vi inte har bindande bud vid fastighetsaffärer i Sverige, eller ens en avgift på säg 5-10% om man backar från ett bud.
Om jag prutar och ingen mer bjuder får jag pengar då om jag drar mig ur?
 
K kortis skrev:
Och där stannade klockorna.
Om man är rädd för att någon ska pruta sätt ett fast pris. Man kan inte både ha kakan o äta upp den.
Men handlade det inte om att inte hålla det pris man sagt man vill köpa för, oavsett om det var fast pris eller budgivning uppåt eller prutning nedåt som ledde till det priset? Alltså köpare som inte står vid sitt ord och hittar på saker dom skäl att pruta, förutom sådant som framkommer vid en besiktning. Som exemplet ovanför med omoderna och fula mattor.

För säljaren blir sådant väldigt jobbigt då man måste gå till nästa i budgivningen, eller göra om hela processen. Fast pris så finns väl inte ens någon nr 2 att vända sig till utan den som först räckte upp handen fick köpa och säljaren vet inte hur många som var intresserade.
 
P Pin skrev:
Men handlade det inte om att inte hålla det pris man sagt man vill köpa för, oavsett om det var fast pris eller budgivning uppåt eller prutning nedåt som ledde till det priset? Alltså köpare som inte står vid sitt ord och hittar på saker dom skäl att pruta, förutom sådant som framkommer vid en besiktning. Som exemplet ovanför med omoderna och fula mattor.

För säljaren blir sådant väldigt jobbigt då man måste gå till nästa i budgivningen, eller göra om hela processen. Fast pris så finns väl inte ens någon nr 2 att vända sig till utan den som först räckte upp handen fick köpa och säljaren vet inte hur många som var intresserade.
Ok du tänkte så kanske blev kortis i mitt huvud.
Men nu är ju det risker med budgivning vill man inte ta de riskerna så kan man ju sätta ett fix pris svårare än så är det inte.
 
H Husbuggy skrev:
Vad är problemet med det? Om utgångspriset är korrekt och inget lockpris borde det inte vara något problem.

Hela karusellen med att lägga bud på fastigheter utan att veta så mycket, är helt sjukt.
Problemet är att om det är 7 budgivare, så är det alltså 6 som bränner 10 000 kr helt i onödan. Om vi antar att en genomsnittsköpare deltar i 5 budgivningar innan man lyckas vinna och slutföra en budgivning, så skulle man bränna 50 000 på onödiga besiktningar.
 
  • Gilla
Modig och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Och där stannade klockorna.
Om man är rädd för att någon ska pruta sätt ett fast pris. Man kan inte både ha kakan o äta upp den.
har du hört uttrycket lagt kort ligger?
om du vinner budgivningen så gäller det budet. Om det nu var hemska golvmattor... då skulle man tänkt på det då.

däremot om man gör en besiktning och det dyker upp lite frågetecken då kan man kanske diskutera priset.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Vad är problemet med det? Om utgångspriset är korrekt och inget lockpris borde det inte vara något problem.

Hela karusellen med att lägga bud på fastigheter utan att veta så mycket, är helt sjukt.
visst är det en rolig marknad. Men jag skulle aldrig göra en besiktning innan avtalet är klart. besiktning kostar massa pengar. det är inget jag har gott om.
jag tror inte det kommer bli några jätteförändringar i hur budgivningen går till.
det jag kan hoppas är att lockpriserna försvinner. men budgivningen kommer inte att upphöra. Det kommer fortsätta sätta vara flera som vill köpa ett objekt
 
Fairlane
Ska bud vara bindande så måste man också ställa andra krav på säljaren. Har objektet väl lagts ut så ska säljaren tvingas att sälja inom en viss tid, möjligen kan man sätta en minimipris.
Säljaren ska inte heller ha möjlighet att välja vem som får köpa utan måste acceptera högsta budet
Säljaren måste också vara väldigt tydlig med vilka datum som gäller för överlåtelse och vad som ska gälla angående städning etc så inga diskussioner om det kan förekomma. Väljer säljaren att inte sälja så ska denne betala alla utgifter som intressenterna haft, samt skadestånd.

Jag är inte helt säker på att det här kommer gynna säljarna, men de slipper iallafall oroa sig för de få fall där en köpare inte står vid sitt bud.

Vad gäller besiktning finns det väl två alternativ, antingen får alla intressenter tillgång till huset för besiktning eller så får säljaren tydligt deklarera att inga besiktningar tillåts.

Jag tror att man kommer skapa ett större problem än det man försöker lösa. Om någon vill sälja sitt hus på det viset borde det vara möjligt. Man får skriva avtal med alla som är intresserade av att lägga bud innan budgivningen startar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Precis som andra i tråden redogjort för så har jag varit med och valt bort ett högre bud p.g.a. oseriös budgivare. Förvisso inte oseriöst bud men jag anser det vara samma lika så .......

Vi skulle sälja pappas lgh. (liten billig 2'a i söderförort till Sthlm) efter hans bortgång och det var lite stökigt för vinnande budgivare (som mäklaren var skeptisk till) hoppade av. Mäklaren sa att hon tycke att näst högsta budgivare inte kändes riktigt hundra men vi chansade. Den budgivaren var en ung kille (med en delfinansierande förälder i bakgrunden) som strulade som fan. Det var massa olika turer, ena stunden var det go och nästa stund var det något som var oklart men till slut bokade vi i.a.f. tid för kontraktskrivning. Innan den ens hann ske ringde mäklaren och upplyste om att budgivaren hade varit i kontakt flera gånger och frågat onormalt mycket om vad som skulle hända "om banken inte", "om han inte ....", "om månarna inte stod i zenit" etc. Jag hade personligen gärna sålt till en ung människa som vill (och behöver) in på bostadsmarknaden men det slutade med att vi fimpade strulputten och erbjöd budgivaren med det tredje högsta budet lgh. om hen gick upp till motsvarande strulputtens bud och skrev kontrakt typ dagen efter.

Blev till slut en mycket smidig affär med en mycket trevlig byggarbonnläpp som snabbt behövde en billig bostad i Sthlm p.g.a. jobb.

När jag köpte mitt fritidshus i Jämtland i somras så hade det först annonserats privat utan mäklare men jag velade lite. När jag såg att det dök upp på Hemnet så fick jag lite panik då jag inte ville att norrmännen lättare skulle hitta det. Så jag bjöd utgångspris + kostnaden för "nät-mäklaren" mot att plocka ner objektet och skriva så fort som möjligt. I efterhand har jag förstått att det sannolikt var onödigt då två av säljarna gillade mig direkt när dom visade kåken första gången. Och det är knappast en speciellt attraktiv bygd eller ett attraktivt objekt så ..... Å andra sidan så går panik och analys sällan hand i hand :D Dock handlar det i sammanhanget om småpengar så det är inte hela världen och det hade tydligen funnits ett visst intresse utan att det hade kommit några andra bud. Och två nämnda säljarna är supermysiga pankisar varav den ena bor på byn och kommer underlätta både min etablering i byn och mitt husägande. Det senare är viktigt eftersom jag är ett riktigt betongbarn som bott i hyreslägenhet hela mitt vuxna liv.
 
  • Gilla
Quartto och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
har du hört uttrycket lagt kort ligger?
om du vinner budgivningen så gäller det budet. Om det nu var hemska golvmattor... då skulle man tänkt på det då.

däremot om man gör en besiktning och det dyker upp lite frågetecken då kan man kanske diskutera priset.
Så om det kommer någon o lägger på några hundra tusen så säger man, nä det går inte lagt kort ligger, jo tjena
 
C
H Husbuggy skrev:
Vad är problemet med det? Om utgångspriset är korrekt och inget lockpris borde det inte vara något problem.
Den som vinner budgivningen ser det förmodligen inte som ett problem. Övriga är nog inte lika nöjda.
Sen ställer det ju betydligt större krav på visningsförfarandet om varje spekulant skall kunna genomföra en komplett undersökning av objektet.

Nej, dagens system med besiktningsklausul är det överlägset mest effektiva för både köpare och säljare även om det spontant kan framstå som bakvänt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Hela problematiken bottnar ju i brist på bostäder och att det därför finns fler som vill köpa än som säljer, så länge det ser ut på det viset så kommer det ju bli budgivningar på attraktiva bostäder och det är mycket svårt att sortera bort stulpellar och folk som inte får låna osv från dom seriösa köparna.
Därför baseras det mycket på känsla om nån upplevs seriös , och är rätt person för en smidig affär och ett problemfritt övertagande..och utan knäppa fantasifulla försök att försöka hitta några dolda fel som man kan få säljaren att betala , fast priset var satt med det i åtanke..

Olika personer baserar och värderar dessa olika egenskaper på olika vis och nån kanske till och med är på fel sida om lagens råmärken , men det är mycket mycket svårt att bevisa sådant i bostadsaffärer då spelet är såpass rörigt...Och dom flesta är inte så osmarta att dom erkänner att det var av straffbar anledning..

Det finns vare sig man gillar det eller inte många fall där folk undviker onödiga kulturkrockar eller föredrar den ena eller den andra köparen, Ja i vissa fall är det kanske frågan om nåt olovligt och ibland är man bara i det berömda gränslandet.
Å andra sidan är faktiskt säljaren den som säljer och den kan sälja till vem man så önskar av vilken anledning som helst ,eller avbryta försäljningen för att man ångrat sig.. osv.. man kanske säljer till grannens dotter fast hon inte la högsta budet..
Men alla som inte fick köpa vill gärna spela offerkofta kortet och försöka få det till att säljaren gjort fel eller mäklaren gjort fel eller att nån är fördomsfull eller har rasistiska värderingar osv , men det kanske var ens krångliga krav och oseriöst intryck som var orsaken att man blev bortvald..eller helt enkelt språkliga förbristningar..

Att fantisera om olika regleringar för att försöka få fram en mer "rättvis" bostadsmarknad där inte dessa faktorer ovan är det som styr blir nog mycket svårt för att inte säga omöjligt , eller ger en massa andra problem istället..

Det finns ju bostadsrättsföreningar som tydligt motarbetar inflytt av folk av utländskt påbrå och där man försöker styra folk att sälja till svenskar , så även om man tycker det är fel , rasistiskt och fördomsfullt osv så förekommer det ännu men det är mycket mycket svårt att komma åt.. sen kan man argumentera länge om vad som är "rätt" men det gör inte att problematiken upphör..
 
K kortis skrev:
Så om det kommer någon o lägger på några hundra tusen så säger man, nä det går inte lagt kort ligger, jo tjena
vill du inte förstå? var jag inte tillräckligt tydli?
det handlar om att budgivningen är avslutad.
då kommer det normalt inte några fler bud.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.