Hej!

Märkte idag att det läcker från mitt reda system.
Är helt lost, har dragit åt klämningskopplingar, men problemet kvarstår.

Nedan följer några bilder, är någon kunnig och vill hjälpa vore jag ytterst tacksam.


Verkar som att det är vid regulatorn det läcker ur hålen vid kopplingen? Droppar ganska mycket.
Blir inte klok på detta, därför söker jag hjälp här i första hand.:)
 
  • VVS-installation med läckage vid regulatorn i ett uppenbart rör- och kopplingssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med klämningskopplingar och regulator som läcker, synlig fukt och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med rör och klämmingskopplingar där det ser ut att läcka vid en regulator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konan kanske är spräckt i klämringskopplingen. Då spelar det ingen roll hur mycket du drar åt
 
G GVR4 skrev:
Konan kanske är spräckt i klämringskopplingen. Då spelar det ingen roll hur mycket du drar åt

Okej, men gör det då att de läcker ur hålen på regulatorn? Se bild i länken ( https://www.bragross.se/vv-regulator-danfoss-redan )
det är av denna typ jag har. Släpper jag lite på klämringen på båda sidor nedertill så läcker det ur kopplingen istället för ur hålen på regulatorn.

Tackar ödmjukast!
 
Om det läcker från själva hålen så vet jag inte. Det läcker inte från kopplingen och rinner ner till hålen så det ser ut som det kommer därifrån?
 
G GVR4 skrev:
Om det läcker från själva hålen så vet jag inte. Det läcker inte från kopplingen och rinner ner till hålen så det ser ut som det kommer därifrån?

Möjligt att så kan vara fallet. Läckte först ur klämningskopplingen längst in i skåpet. Drog åt den lite, då slutade det läcka därifrån men istället börjar det droppa ur hålen/hålet som pekar nedåt.
 
Den övre inre kopplingen är ju ärgad så den verkar ju varit lite otät. Är ju möjligt om du drog åt den och den är sprucken att konan öppnade sig mer och börja läcka under muttern. Så kolla noga om det kommer därifrån. Egentligen spelar det ju inte så stor roll. Är den trasig där eller läcker i hålen är det ju enklast att bara byta tänker jag. Ser ju väldigt enkelt ut att göra.
 
G GVR4 skrev:
Den övre inre kopplingen är ju ärgad så den verkar ju varit lite otät. Är ju möjligt om du drog åt den och den är sprucken att konan öppnade sig mer och börja läcka under muttern. Så kolla noga om det kommer därifrån. Egentligen spelar det ju inte så stor roll. Är den trasig där eller läcker i hålen är det ju enklast att bara byta tänker jag. Ser ju väldigt enkelt ut att göra.

Har inte dragit åt den övre på någon sida, var den nedre inre det läckte ur, så släppte på båda nedre och drog åt tills de blev stumt och då började det läcka ur ett eller 2 hål i regulatorn. Är ditt tips att jag ska börja med att byta koppling först och se om det hjälper? Tack för responsen.
 
M MjaNa skrev:
Har inte dragit åt den övre på någon sida, var den nedre inre det läckte ur, så släppte på båda nedre och drog åt tills de blev stumt och då började det läcka ur ett eller 2 hål i regulatorn. Är ditt tips att jag ska börja med att byta koppling först och se om det hjälper? Tack för responsen.

Det får nog någon annan svara på. Det jag nämner är bara sånt jag själv varit med om som kan vara en orsak och är lätt att kolla. Själva regulatorn i sig vet jag inget om.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är en ”Redan varmvattenregulator”, finns några trådar angående dessa.

Här är en,
[länk]

Tack för länken, verkar vara ett evigt bök att byta ringar i den. Får nog ringa lokala energibolaget och kolla vad de har att erbjuda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.