I november förra året var jag så klantig att jag spikade fast en krans på ytterdörren (som för övrigt är helt ny (juli 2021). Använde en mycket smal spik och spikade inte särskilt djupt.
Ångrade mig direkt och tog ut spiken efter att jag läst att fukt kan tränga in i dörren. Fyllde hålet med mjöl efter en snabb googling (hade ingen spackel hemma).Sen glömde jag bort alltihop..
För några dagar sedan när det var regnigt såg jag att mjölet försvunnit och hålet var blottat. Inget spackel hemma så jag tog en liten tejpbit och täckte hålet. Har fått ångest och tänkt att jag kanske redan har fått fukt in i dörren som kommer att förstöra den. Ska köpa spackel imorgon och spackla igen. Men tänk om det är försent. Finns det något sätt att veta om dörren fått fukt i sig förutom synliga skador?
 
F fivefootnine skrev:
I november förra året var jag så klantig att jag spikade fast en krans på ytterdörren (som för övrigt är helt ny (juli 2021). Använde en mycket smal spik och spikade inte särskilt djupt.
Ångrade mig direkt och tog ut spiken efter att jag läst att fukt kan tränga in i dörren. Fyllde hålet med mjöl efter en snabb googling (hade ingen spackel hemma).Sen glömde jag bort alltihop..
För några dagar sedan när det var regnigt såg jag att mjölet försvunnit och hålet var blottat. Inget spackel hemma så jag tog en liten tejpbit och täckte hålet. Har fått ångest och tänkt att jag kanske redan har fått fukt in i dörren som kommer att förstöra den. Ska köpa spackel imorgon och spackla igen. Men tänk om det är försent. Finns det något sätt att veta om dörren fått fukt i sig förutom synliga skador?
Det är ingen fara, inget att få ångest över. Spackla du om det ger dig ro,
Om då oroar dig så mycket så kan du sätta tillbaka spiken så länge.
 
  • Gilla
fivefootnine
  • Laddar…
Som sagt, inget att oroa dig för, i och med att det gick att spika förutsätter jag att det var en trä-dörr.
Den drar åt sig fukt, men lämnar även ifrån sig fukt allt eftersom årstiderna växlar.

Ett litet spikhål påverkar inte mer än möjligtvis lokalt kring hålet, trät kan resa sig lite och du kan i så fall även behöva slipa lite lätt efter att du spacklat. Men inte heller det är någon orsak till oro.

Ett tips inför nästa jul: Sätt spiken (eller ett häftstift) på ovansidan av dörren och låt kransen hänga i en längre lina.
 
  • Gilla
fivefootnine
  • Laddar…
Tack så mycket för era svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.