Hej!

Håller just nu på att riva skadade golvbjälkar i sommarstugan och när det är klart tänkte jag försöka mig på att byta den fuktskadade syllen från insidan nu när jag ändå har öppnat upp krypgrunden.
Lite osäker på hur man gör detta på smidigast sätt.. Det jag inte riktigt förstår är hur jag kan stötta eller lyfta väggsektionen samtidigt som jag sågar av bit för bit av syllen. Någon som har tips eller gjort detta förut? Se bild

Mvh Thomas
 
  • Fuktskadad syll och golvbjälkar syns i krypgrunden till en sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A astrix07 skrev:
Hej!

Håller just nu på att riva skadade golvbjälkar i sommarstugan och när det är klart tänkte jag försöka mig på att byta den fuktskadade syllen från insidan nu när jag ändå har öppnat upp krypgrunden.
Lite osäker på hur man gör detta på smidigast sätt.. Det jag inte riktigt förstår är hur jag kan stötta eller lyfta väggsektionen samtidigt som jag sågar av bit för bit av syllen. Någon som har tips eller gjort detta förut? Se bild

Mvh Thomas
Några stämp i innertak nära yttervägg där du ska byta syllen?

När jag bytte mina syllar gjorde jag så. Bytte också innertak iofs så jag hade bjälkar att sätta stämpen enkelt mot
 
Tack för tipset. Precis som du säger, isåntfall får jag nog leta rätt på bjälkarna i vindsbjälklaget men det borde ju funka
 
Tryck stämpen mot 2st ihopskruvade 45x195 så behöver du inte leta upp takstolarna,är taket glesat behöver du placera det vid en gles. Oftast sitter det en i direkt anslutning till väggbeklädnaden invändigt
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Tryck stämpen mot 2st ihopskruvade 45x195 så behöver du inte leta upp takstolarna,är taket glesat behöver du placera det vid en gles. Oftast sitter det en i direkt anslutning till väggbeklädnaden invändigt
Ok, låter som en bra idé, tack för det Lutte. Visst måste jag kapa den liggande väggregeln för att kunna byta syllen eller finns det något knep för att undvika det? Syllen har dimensionen 100 x 120 mm vilket verkar vara högst ovanligt. Går det bra att skruvlimma två 45 x 120 mm reglar och använda som syll (och tappa 10 mm på bredden)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.