Har bilat ut plattan i del av badrum, i området runt där golvbrunnen ska ligga - för att klara fall + få någorlunda höj på isolering. (Finns anledningar till att vi inte bilat ut hela plattan i badrummet - och vi kommer sen gjuta med EPS-betong ovanpå).

I arbetsbeskrivningen för EPS-betong (Finja) står det att man kan lägga EPS direkt på mark, om man lägger 150mm tjockt. Jag tolkar detta som att det inte finns något behov av att lägga någon vanlig betong under för att få bärighet på en källarplatta? (Plattan har ingen tidigare armering och har bestått av 10cm grovbetong + -5-8cm finsats).

Någon som har någon annan åsikt kring detta? :)


Skärmdump från Finjas arbetsbeskrivning med text om applicering av EPS-betong direkt på mark.

https://www.finja.se/storage/ma/f1e...068324929570957E28CE12F8/EPS-Betong_PB_sv.pdf
 
EPS är speciellt olämpligt i badrum eftersom vatten som kommer in i plattan via markfukt eller via ett läckage kan vara omöjligt att torka ut.
 
C Carl Johansson skrev:
EPS är speciellt olämpligt i badrum eftersom vatten som kommer in i plattan via markfukt eller via ett läckage kan vara omöjligt att torka ut.
Det var inte riktigt det som var fokus i frågan, men tror jag förstår vad du menar.

Platta på mark-konstruktionen är inte optimal. Frilolit direkt på den som stängs in med plast under eller vanligt tätskikt kan få dom problemen, men EPS är diffusionsöppen och vi använder rollbart diffusionsöppet tätskikt, så denna risk har vi tagit i beaktan.

Mitt egentliga fokus för frågan var hur - på den begränsade del - ca 2m2, där jag tvingats bila ut plattan, så behöver jag nu gjuta igen - och undrade då om jag skulle lägga EPS direkt på mark - eller överväga något underarbete på en så begränsad del? (typ lokalt använda isodrän eller frigolit). Jag tänkte nöja mig med bättra på makadamlagret och sen lägga EPS på det.
 

Bästa svaret

Var i kontakt med epscement och dom rekommenderar 15cm tvättad singel som kapilärbrytande skikt, fiberduk och eps

Man skulle ev kunna använda åldersbeständig plast mot marken som kapilärbrytande sen eps på det, det är ingen konstruktion från epscement ska väl sägas. Jag har gjort så, men jag har torrt under

Men du behöver alltså inte gjuta betong som du lägger eps på.

Bäst svar får du om du kontaktar Finja, om det är deras eps du ska använda
 
nino nino skrev:
Var i kontakt med epscement och dom rekommenderar 15cm tvättad singel som kapilärbrytande skikt, fiberduk och eps

Man skulle ev kunna använda åldersbeständig plast mot marken som kapilärbrytande sen eps på det, det är ingen konstruktion från epscement ska väl sägas. Jag har gjort så, men jag har torrt under

Men du behöver alltså inte gjuta betong som du lägger eps på.

Bäst svar får du om du kontaktar Finja, om det är deras eps du ska använda
C Carl Johansson skrev:
EPS är speciellt olämpligt i badrum eftersom vatten som kommer in i plattan via markfukt eller via ett läckage kan vara omöjligt att torka ut.
Jag har inte uppfattat det på det viset, EPS är diffusionsöppet och man använder diffusionsöppna tätskikt ovanpå. Jag har installerat sensorer i eps:en så kommer kunna mäta fukthalt och temperatur över tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.