Inspirerad av ”House lessans” (house of the year, grand designs uk) tänker vi låta det vita ryggåstaket gå ner till den överiga väggnivån. Alltså så att väggfägeb sträcker sig till 2,60 även mot ryggåstaket. Jag ogillar den starka kontrasten som blir med ”spetsen” av ryggåstaket när det är en kraftig färg på väggen. Blir det mer harmoniskt att alla väggar sträcker sig lika högt upp? Har någon gjort detta? Hur blev det? Rekommenderas?

Jag la upp bilder på house lessans, men de har inte riktigt samma lösning. Sen en skiss på vår ritning och en bild på en ryggåsgavel när väggfärgen sträcker sig hel vägen upp.
 
  • Ritning av en hussektion med mått och ryggåstak som sträcker sig lika högt som väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med vit terrazzo bänkskiva och väggfärg som sträcker sig till ryggåstakets spets.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Korridor med vita tegelväggar och tak som möter vid samma höjd, trägolv, bild på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med vitt ryggåstak och väggar som möter taket, grå soffa och öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök och vardagsrum med enhetligt vitmålat ryggåstak som sträcker sig ner till väggnivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Hur blev resultatet hos er? Jag funderar på att göra nåt liknande. Vill gärna ha en blommig tapet i vardagsrummet men det kommer inte bli snyggt ända upp till taket.
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
BirgitS
Det beror väl på om man vill framhäva att det är högt i tak, och det gör man genom att låta väggfärgen/tapeten gå ända upp till nock, eller om man vill att det inte ska kännas lika högt, och det gör man genom att låta takfärgen fortsätta ner på väggen. I sekelskifteshus med högt i tak så målar man ofta med takfärgen den översta halvmetern på väggen för att det ska kännas som att taket är lite lägre.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror väl på om man vill framhäva att det är högt i tak, och det gör man genom att låta väggfärgen/tapeten gå ända upp till nock, eller om man vill att det inte ska kännas lika högt, och det gör man genom att låta takfärgen fortsätta ner på väggen. I sekelskifteshus med högt i tak så målar man ofta med takfärgen den översta halvmetern på väggen för att det ska kännas som att taket är lite lägre.
ja kanske, generellt brukar man ju säga att vitt tak gör rummet större och ljusare, medan ett mörkt tak gör att taket känns lägre. Den här lösningen borde ju isf göra att taket högre?
 
S Saralee skrev:
Hej!
Hur blev resultatet hos er? Jag funderar på att göra nåt liknande. Vill gärna ha en blommig tapet i vardagsrummet men det kommer inte bli snyggt ända upp till taket.
Vi har inte målat ännu, därför frågar jag om lite inspiration och om någon har gjort så här. Trro själv att det blir väldigt fint men att det är så ovanligt gör mig osäker…
 
BirgitS
Jonas Westbom Jonas Westbom skrev:
ja kanske, generellt brukar man ju säga att vitt tak gör rummet större och ljusare, medan ett mörkt tak gör att taket känns lägre. Den här lösningen borde ju isf göra att taket högre?
Det gäller väl färgen på själva taket alltså det man har ovanför huvudet. Din fråga gällde väl bara gavelspetsarna?
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller väl färgen på själva taket alltså det man har ovanför huvudet. Din fråga gällde väl bara gavelspetsarna?
Jo precis, och jag undrar hur det kommer påverka upplevelsen av rummet. Det blir ju större vit yta iallafall.
 
BirgitS
När jag jämför de två senaste fotona så tycker jag att man i den sista knappt kan se att det är ett ryggåstak, särskilt om inte takfönstret hade funnits där, medan i den med målad gavelspets blir det väldigt tydligt att det är ett ryggåstak. Men det är möjligt att olika människor upplever det på olika sätt.
 
  • Gilla
Saralee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.