Vi är sugna på att bygga med Götenehus, och det är ett modifierat Rosvik som då är aktuellt. Frågan är hur mycket man kan påverka priset. De verkar vara stenhårda på denna punkt. Vilka marginaler tror ni det finns där? Kom gärna med förslag på hur ni har löst prisfrågan.
 
Ta med planlösningen till en annan leverantör och be om ett pris. Jämför och spela ut de olika aktörerna med varandra. Den som ger er bäst pris är dem som får bygga ert hus.

I vårt fall visade sig Götenehus mycket intresserade av att pruta ner priset. Vi signerde i April.
 
kungkokos,
I detta fallet är tomten redan uppköpt av Götenehus, så det blir svårt att matcha mot de övriga aktörerna.
 
Aj då! Då är det ju tyvärr de som sätter spelreglerna! Fördelen är väl att de då tar totalansvar för alltihopa inklusive tomten. Att pressa ner priset kan dock bli svårt. Har tomten legat ute till försäljning under lång tid? Hur sugna är de på att sälja?

Försök att få lite visnigsrabatter (vi har fått 30 000)! Alternativt leta upp något annat alternativ på tomt/husbolag i närheten som ni kan använda i argumentationen mot dem. Självklart är de intresserade av att sälja till er och mariginaler finns det alltid att ta av. Vid första kontakten med Götenehus infomerade jag att vi begärt in offerter från flera olika aktörer och att det låg i deras intresse att ge så bra pris som möjligt. De bjöd direkt på braskaminen till ett värde av 54 000. Sen har det fortsatt nedåt.
 
Ja, tomten har legat ute ett tag nu. Först såldes den till ett par (enligt säljaren) och pga privata angelägenheter kunde de inte fullfölja byggprocessen och nu är den till salu igen. Det vi känner är att intresset från andra verkar väldigt lågt. Folk brukar vara på hugget när det gäller lediga tomter. När det gäller om Götenehus är angelägna att sälja den har jag svårt att svara på. De ringer inte och tjatar på oss utan vi får själv höra av oss om vi är intresserade. Först till kvarn är det som gäller. Jag bifogar en bild på tomten, den är på 578kvm.
 
  • Tomt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hhmmm. Se till att undersöka det hela noggrannt. Vad är anledningen till att inte tomten blivit såld om folk brukar vara på hugget? Varför ingen som nappar? Varför backade de andra ut? Kolla planbestämmelser, servitut o.s.v. Vem ansvarar för att riva befintilgt hus? Vi var på väg att köpa en tomt, men fick via kommunen reda på att det legat en gammal handelsträdgård där och risken var att det låg gifter i marken. Husbolaget hade struntat i att undersöka och sanera vilket var överrenskommelsen med kommunen. Nu säger jag inte att detta är vanligt, men kolla upp ordentligt! Tomten ser dock mycket lättbyggd ut vilket är positivt.

Kolla också om det verkligen är Götenehus som äger tomten, eller om de har ett förmedlingsuppdrag. Då kan ni ju kontakta ägaren direkt och försöka komma runt Götenehus? :)
 
Ja, jag ska kolla det mer noggrant. Du skrev vem som ansvarar för att riva befintligt hus. Tänker du på det på bilden så är det grannen. Gränsen går vid torkvindan. Det är Götenehus som äger tomten.


Vad tycker du själv om tomten, och i detta fall att bygga ett sluttningshus?
 
Hej!

Trodde det var en fallfärdig sommarstuga som skulle rivas på tomten ;-)
Har lite svårt att uttala mig om den andra närmsta tomten, bara över ett foto såhär. Här skulle jag gå på Götenehus tips/råd om vilken typ av hus som är lämpligt att bygga och hur mycket i markarbete de beräknar. Om ni bygger på totalentreprenad inkl. tomt så har ju de skyldighet att presentera en offert för hela rubbet.
 
Som sagt kolla planbestämmelser, vad det pågår för planarbeten i närområdet osv.

För en massa år sedan var vi och tittade på ett hus. Det låg vid en lugn villagata, fast några hundra meter från en av Stockholms större genomfartsleder. Jag reagerade på att flera av husen omkring såg ut som rivningshus. En annan spekulant frågade mäklaren som svarade "kommunen har löst in dem för att bygga en park". Lät mycket underligt tyckte jag. Men vi var inte intresserade av att bjuda på huset så jag kollade aldrig.

Ett par år senare byggdes det en fyrfilig anslutningsväg med viadukter etc på rivningstomterna, det blev anslutning mellan 2 huvudleder.
 
Har själv tittat på samma tomt efter varit i kontakt med Götenehus på Leva Bo mässan i Trelleborg(utgår från att ni inte nappade då den fanns kvar ;)). Kan man få fråga vad ni fick för pris för färdigt Rosvik hus på denna tomt?
 
Det landade på 3,4Milj. inkl. målning. Tyvärr ligger tomten lite fel, dels väderstrecksmässigt och dels känns den en aning trång. Har ni varit och tittat på den? Hade isf varit trevligt och höra vad ni tycker. Visst går det att bygga ett annat mindre hus men prislappen lär hamna på minst 3 Milj. enligt de kalkyler jag gjort med säljaren.
 
Vi har enbart åkt förbi och tittat. Vi lämnade intresseanmälan till säljaren när vi var nere på bomässan men dom har inte hört av sig. Kanske lika bra det när man ser vad det landar på och dessutom håller jag med att det ser ut att bli riktigt trångt. Har ni hittat något annat av intresse? Själv funderar vi på Åstorp eller Billesholm med LBhus nu.
 
Hej!
Får man fråga varför ni inte slog till på tomten i Gantofta?? Va den för liten?? Låg den fel??
Vi ska nämligen åka förbi o titta på den nästa vecka..

MVH
 
Som jag skrev, väderstrecksmässigt ligger den fel, för trång och alldeles för högt pris i det område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.