Hej,

Vi bytte radiator i ett sovrum, tyvärr blev det ett Danfoss koppel(DANFOSS Radiatorkoppel RA-KE 4817791) som varken passade riktningen på flödet eller våra befintliga termostater. Flödes riktningen är löst med en MMA detalj men termostaten passar fortfarande inte.

Jag vet att man ska undvika termostater men om rummet har lagom temp på kvällen men det är extremt varmt på morgon så behöver man sätta en termostat, särskilt med tanke på att resten av huset är nöjd med kurvan på luft\vatten pumpen.

Danfoss kopplet ser ut såhär :

Danfoss radiatorkoppel på en vit radiator som inte passar termostaten, med fokus på anslutningsdetaljerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Termostaten vi tänkte sätta ser ut lite i stil med detta :
4806793w.jpg

D.v.s den skruvas på.

Var en sväng på Hornbach och de hade en hel del adaptrar men varken jag eller butiken kunde avgöra vilken av dem som passade.

Någon som vet vad det är för adapter jag ska ha?

MVH
 
Magrand Magrand skrev:
En sådan här
[länk]
Köpte en sådan och monterade på, verkar passa, det är dock någon mm glapp på den rörliga staven i mitten. Kan man ändå vara säker på att termostaten har tillgång till hela registret, från 0 upp till MAX grader?
 
Varför inte köpa en danfoss-termostat istället? Då passar den direkt utan adapter.

Sen är RAKE för ett-rörsystem, men det har du koll på antar jag?


Danfoss termostat för värmesystem med numrerade inställningar och märke synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Verkar funka bra med adaptern! :)

Danforss fungerar inte ihop med vårt system så jag vill hålla mig till MMA så långt det går nu. Egentligen borde jag bytt hela kopplet men nu funkar det så då finns det ingen anledning att klödda med det.

Ser ingen anledning att gå o lägga flera 100 lappar på en ny termostat när jag har flera liggande, adaptern kostade dessutom bara 50 kr. Det blir dessutom mer enhetligt med övriga radiatorer.
 
S snowjim skrev:
Verkar funka bra med adaptern! :)

Danforss fungerar inte ihop med vårt system så jag vill hålla mig till MMA så långt det går nu. Egentligen borde jag bytt hela kopplet men nu funkar det så då finns det ingen anledning att klödda med det.

Ser ingen anledning att gå o lägga flera 100 lappar på en ny termostat när jag har flera liggande, adaptern kostade dessutom bara 50 kr. Det blir dessutom mer enhetligt med övriga radiatorer.
Jag förstår att du vill ha det enhetligt, och det är onödigt att köpa om du redan har, men Danfoss fungerar precis på samma sätt som MMA så där är det ingen skillnad.

Det man ska tänka på vid byte av radiator är om man har 1 eller 2-rörssystem.
Dessutom så fanns det förr koppel som hade tilloppet till vänster (ganska ovanligt), vilket jag antar att du råkat ut för, och därför behövt ett korskoppel.
 
L lordi skrev:
Jag förstår att du vill ha det enhetligt, och det är onödigt att köpa om du redan har, men Danfoss fungerar precis på samma sätt som MMA så där är det ingen skillnad.

Det man ska tänka på vid byte av radiator är om man har 1 eller 2-rörssystem.
Dessutom så fanns det förr koppel som hade tilloppet till vänster (ganska ovanligt), vilket jag antar att du råkat ut för, och därför behövt ett korskoppel.
Vi har 1 rörs system i vårt hus och varmvattnet kommer in i röret längst bort d.v.s ut-in medan Danfoss RA-KE är omvänt och de har ingen ersättare. Så av den anledningen har vi bestämt oss för att bara köra MMA till huset för att vara säkra på att det funkar.

Visst går det att använda korskopplingar och adaptrar men vi undviker gärna det. Vår lösning blev att byta flödesriktaren mot en MMA men behålla kopplet från Danfoss med en adapter över till termostaten. Visst hade man kunnat byta kopplet eller köpa annan termostat men de e kompromisser hur man än vänder sig inte minst ekonomiskt och utseende mässigt.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.