S Swebfn skrev:
Har en grovdammsugare som jag köpte hos verktygsboden, Pela 70liters. Startar den manuellt med en strömbrytare på väggen bakom sågen.
Som sagt, sågen bygger rätt mycket bakåt, jag valde att göra bänken lite för liten, och har satt på en extra kloss på bordet som sågen vilar på, så den blir stabil.
Hade kunnat göra bänken ännu djupare, då jag flera meter till godo, men nu blev det inte så.
Min bänk är ca 5,5 meter bred och har för mig att den är ca 75cm djup.
Smidig lösning. Hade tänkt något liknande.
Angående sågen. Behövde du någon adapter eller passade slangen?
 
G Gustav Olsson skrev:
Smidig lösning. Hade tänkt något liknande.
Angående sågen. Behövde du någon adapter eller passade slangen?
Den ”adaptern” som följde med passade fint i sågen, sitter fast av sig självt. Så kan koppla loss den enkelt om jag flyttar sågen (får göra det ibland, om jag tex vill såga långa brädor då väggen är ca 2 meter till höger om sågen).
Annars så sitter sågen bultad i bordet, så den sitter fast.
 
Dannnnnnne
Puffar lite här, ingen som har tankar kring Dewalten?
 
Fundera på en Metabo KGS 216M, du får såg och bord med hjul under 4000:- på exempelvis netonnet. Har inte provat den själv (har en bosch GCM 8SJ) men ska vara en bra såg enligt de omdömen och tester jag sett.
 
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Puffar lite här, ingen som har tankar kring Dewalten?
Gillar skarpt att den är så kompakt och tar lite plats. Har läst många recensioner med nöjda användare. Blev dock lite avskräckt när jag såg denna videon https://www.youtube.com/watch?v=7VgSpJ84WJI
 
  • Wow
mexitegel
  • Laddar…
Såg ju rejält rappligt ut för att vara en DeWalt måste jag säga. Då tror jag du får betydligt mer såg för pengarna med en Metabo om du är hård i din verktygsbudget.
 
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Puffar lite här, ingen som har tankar kring Dewalten?
Jag har dws777 och det är en mycket bra såg. Lite väl snabb dock. Kan bränna lite i träet ibland.
Hade jag köpt om hade jag köpt Kapex.
 
En arbetsbänk i min smak!

S Swebfn skrev:
[bild]
 
G Gustav Olsson skrev:
Klämde på 800 SJ i butik och kändes kompakt, väldigt skön och bra kvalité rakt igenom.

Vad är mindre bra med Makitan?
är den äldre LS0815LN modelen jag har enda skillnaden är dom där extra materialstöden på bygklarns i sidan annars är det exat samma såg

spåkastet är inte så värst bra
nu 5år i ägor har glaset/plexi på laser blivit igenimmat med kåda elr nåt så laserstrålen lyser svagt
och efter en tid så är det fjäderna elr något som hjälper till att lyfta klingskyddet börjar föra ett "klick" ljud så man blir smått irriterad slutat av dagen om man sågar länge
glidmedarna har så precis skapat hål så kommer det något smuts elr dylikt så tar det fast

och att ställa in lutningen på den är också tidskrävande man är inte säker på är det 5/6 elr 0/1 grad den vissar

och 1 av 10 gånger du sågar så kommer spännskruven för klingan att ta i virket så det inte såger helt igenom när du sågar på samma bit

och fått den känslan att den är en list/foder/läkt/panel fast man har makitabordet så är 2x4 2x6 utmaning att hantera på den
 
HogeN HogeN skrev:
är den äldre LS0815LN modelen jag har enda skillnaden är dom där extra materialstöden på bygklarns i sidan annars är det exat samma såg

spåkastet är inte så värst bra
nu 5år i ägor har glaset/plexi på laser blivit igenimmat med kåda elr nåt så laserstrålen lyser svagt
och efter en tid så är det fjäderna elr något som hjälper till att lyfta klingskyddet börjar föra ett "klick" ljud så man blir smått irriterad slutat av dagen om man sågar länge
glidmedarna har så precis skapat hål så kommer det något smuts elr dylikt så tar det fast

och att ställa in lutningen på den är också tidskrävande man är inte säker på är det 5/6 elr 0/1 grad den vissar

och 1 av 10 gånger du sågar så kommer spännskruven för klingan att ta i virket så det inte såger helt igenom när du sågar på samma bit

och fått den känslan att den är en list/foder/läkt/panel fast man har makitabordet så är 2x4 2x6 utmaning att hantera på den
Kanske du fått ett måndagsex:rofl:
Jag byggde garaget med min och körde ett rejält antal 2x6or, visst det är ingen 20000-kronors såg men sen igen, den kostade inte 20000kr heller :cool:
 
T Taren43 skrev:
Kanske du fått ett måndagsex:rofl:
Jag byggde garaget med min och körde ett rejält antal 2x6or, visst det är ingen 20000-kronors såg men sen igen, den kostade inte 20000kr heller :cool:
nja är mest en vanesak tror jag.. via jobbet att såga med 305 och så skaffar man en 216 själv ^^
men som sakt lättviktmaterial duger den bra till men sen när man ska leka med 2x4 spec tryckimpr så är det man tittar på klockan 15gng per 5min och tycker nu kan man ta en pasue ^^
 
HogeN HogeN skrev:
nja är mest en vanesak tror jag.. via jobbet att såga med 305 och så skaffar man en 216 själv ^^
men som sakt lättviktmaterial duger den bra till men sen när man ska leka med 2x4 spec tryckimpr så är det man tittar på klockan 15gng per 5min och tycker nu kan man ta en pasue ^^
 
Har lillesyskonet till denna Metabo
Min modell 216 funkar för det jag önskar. Den ovan har bra möjligheter att vrida åt olika håll.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jag har Bosch GCM 8 SJL och det är en riktigt bra såg. Det är också enkelt att finjustera kap- och geringsvinklar. Förstår att budget kan vara begränsande, men ska du bygga altan och kapa reglar 45x195 eller 45x225 så är det bra med en såg där det går att gera i de dimensionerna (ska man jobba rationellt med de dimensionerna så vill man säkert ha en ännu kraftigare såg).

Bosch sågbord GTA 3800 är ju också en bra produkt. Jag tycker den mindre varianten (GTA 2500) verkar väl klen för reglar och annat kraftigare virke.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, den extra tusenlappen för GTA3800-bordet ångrar man inte.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.