Hej,
Har byggt 70kvm fritidshus med ryggåstak, enligt principen utifrån och in.

1. Plåttak
2. läkt
3. Armerad plast ovansida bjälklag, tejpade övelappningar med stoka tejp
4. 4cm luftspalt med kartong(med vikta kanter som spikas fast i bjälke) samt 2"*2" i mitten för att hålla distansen i mitten mellan bjälkarna
5. 39ish cm lösull inblåst
6. Kondensplast insida bjälklag
7. läkt
8. Panel

Satte upp fritidshuset i norrbotten i juli, gjör platta i juni. drog igång värmen i november och nu förra veckan när första blidan kom, dvs plusgrader ute så uppstod kondens och det droppade vatten från 3-4 ställen i innertaket.
totalt kanske en deciliter om man skulle samla upp allt.

Min fråga är nu, kan detta vara byggkondens som orsakar detta och att det inte kommer igen när allt är uttorkat?
 
Vad är de för ventilation då, den fuktiga luften måste ju komma ut, hur är de vid fönster är de blöt vid dem och kondens
 
Ingen fukt på fönster idag, hade en hel del i december, men nu är de torra och fina.
Finns ingen frånluft ventilation idag(förutom köksfläkten och paxfläkten i badrummet), men ska monteras två st tilluftsventiler i vardera sovrum.
 
Låter skumt.
Om jag fattat dig rätt så har det droppat ner vatten genom ytskiktet/takpanelen?

Det kan ju inte handla om fuktig luft som kondenserar mot den invändiga plasten (pga dålig isolering), då borde problemet vara större när det är kallare ute.

Kan det vara så att den invändiga plasten har ett antal hål och att det vart övertryck i huset. Detta har lett till att varm/fuktig luft från huset letat sig ut i takisoleringen och där frusit till is under vintern. När det blir mildare ute så smälter isen och vattnet letar sig in genom samma hål?
 
G Gabbe1 skrev:
Låter skumt.
Om jag fattat dig rätt så har det droppat ner vatten genom ytskiktet/takpanelen?

Det kan ju inte handla om fuktig luft som kondenserar mot den invändiga plasten (pga dålig isolering), då borde problemet vara större när det är kallare ute.

Kan det vara så att den invändiga plasten har ett antal hål och att det vart övertryck i huset. Detta har lett till att varm/fuktig luft från huset letat sig ut i takisoleringen och där frusit till is under vintern. När det blir mildare ute så smälter isen och vattnet letar sig in genom samma hål?
G Gabbe1 skrev:
Låter skumt.
Om jag fattat dig rätt så har det droppat ner vatten genom ytskiktet/takpanelen?

Det kan ju inte handla om fuktig luft som kondenserar mot den invändiga plasten (pga dålig isolering), då borde problemet vara större när det är kallare ute.

Jo det stämmer att kondensen, vattnet rinner längst plasten ovan takpanel och droppar ned där jag har limträ som korsar bjälklaget för att hålla upp ryggåstaket. Där är ju plasten skarvad, men borde inte läka upp värme hela vägen genom isoleringen tycker jag, därför jag e inne på att detta är just byggfukt…
 
D Deeler skrev:
Jo det stämmer att kondensen, vattnet rinner längst plasten ovan takpanel och droppar ned där jag har limträ som korsar bjälklaget för att hålla upp ryggåstaket. Där är ju plasten skarvad, men borde inte läka upp värme hela vägen genom isoleringen tycker jag, därför jag e inne på att detta är just byggfukt…
Hej,
Stänger denna tråd då det konstaterats att det var byggfukt som trängt upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.