Jag har en vän vars Ariston Hotpoint tvättmaskin inte går att öppna. Tvätten ligger kvar sen i torsdags.

Det är inte så att låset inte släpper, efter avslutat program släcks låssymbolen.

Det mesta har provats - köra skölj/tömprogram, starta om, dra ur sladden 1 timma etc.

Finns det nåt hemligt knep eller är det bara att ge upp? Tyvärr bor jag långt ifrån och hemtjänsten kan inte ge sig på nåt avancerat som att plocka isär maskinen.
 
FMG743SK är modellen.
 
När man försöker öppna känns det som att nåt inte är som det ska, kanske att nåt gått av i mekanismen?
 
M Modig skrev:
Jag hittade detta som kanske kan vara till hjälp? [länk]
Jag har sett den men tyvärr funkar inget där. Den där nödöppnarknappen/spaken kunde jag inte se nånstans och att montera bort slangar etc var inte ett alternativ.
 
Gissar att en reparatör kostar mer än maskinen är värd. Tyvärr en 95+ år gammal man som fått elräkningar i storleksordningen 10000 kr/mån pga vinterns elpriser så marginalerna är knappa
 
Har du provat snörtricket
 
BiFuel BiFuel skrev:
Jag har en vän vars Ariston Hotpoint tvättmaskin inte går att öppna. Tvätten ligger kvar sen i torsdags.

Det är inte så att låset inte släpper, efter avslutat program släcks låssymbolen.

Det mesta har provats - köra skölj/tömprogram, starta om, dra ur sladden 1 timma etc.

Finns det nåt hemligt knep eller är det bara att ge upp? Tyvärr bor jag långt ifrån och hemtjänsten kan inte ge sig på nåt avancerat som att plocka isär maskinen.
Har du testat att göra rent filtret så det inte ligger vatten kvar?
 
V växelventil skrev:
Har du testat att göra rent filtret så det inte ligger
U Ubbe55 skrev:
Har du provat snörtricket
[media]
Hmm, det där kanske man till och med skulle kunna få hemtjänsten att testa...
 
V växelventil skrev:
Har du testat att göra rent filtret så det inte ligger vatten kvar?
Nej, tyvärr har jag inte haft möjlighet till det och hemtjänsten gör inte sånt... det är knappt ens de diskar...
 
Förmodligen har det gått sönder plastdelar i luckan så det inte går att påverka haken.
 
  • Gilla
Ekonomen2
  • Laddar…
A
låset har gett upp
man använder därför universalnyckeln till detta den sk Hagalundsnycklen
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Jag har en vän vars Ariston Hotpoint tvättmaskin inte går att öppna. Tvätten ligger kvar sen i torsdags.

Det är inte så att låset inte släpper, efter avslutat program släcks låssymbolen.

Det mesta har provats - köra skölj/tömprogram, starta om, dra ur sladden 1 timma etc.

Finns det nåt hemligt knep eller är det bara att ge upp? Tyvärr bor jag långt ifrån och hemtjänsten kan inte ge sig på nåt avancerat som att plocka isär maskinen.
Jag råkade ut för ett liknande problem på en tvättmaskin, inte av samma modell med luckan var åtminstone lite lik. Den gick inte att öppna alls. Men jag kunde pilla bort plastramen runt luckan och sedan gick det att komma åt ett par skruvar som höll handtaget. Det var bara låsmekanismen som blivit lite trög, så det gick att smörja upp den.

Snörtricket hade säkert funkat också, om jag känt till det.

Men inget av detta hjälper dig, du kan inte fjärrstyra hemtjänsten till att fixa detta.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
A
A andersmc skrev:
Jag råkade ut för ett liknande problem på en tvättmaskin, inte av samma modell med luckan var åtminstone lite lik. Den gick inte att öppna alls. Men jag kunde pilla bort plastramen runt luckan och sedan gick det att komma åt ett par skruvar som höll handtaget. Det var bara låsmekanismen som blivit lite trög, så det gick att smörja upp den.

Snörtricket hade säkert funkat också, om jag känt till det.

Men inget av detta hjälper dig, du kan inte fjärrstyra hemtjänsten till att fixa detta.
IOFS anser nog hemtjänsten att de har för mycket att göra för att dessutom agera tvättmaskinsreparatörer
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
IOFS anser nog hemtjänsten att de har för mycket att göra för att dessutom agera tvättmaskinsreparatörer
Det har jag ingen synpunkt på. De har rimligen varken kompetensen eller tiden för något sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.