Man kan fundera på en högre nivå för grundläggningen, men jag tror fortfarande på sulor och grundmurar med hänsyn till marklutningen. Man bör nog också vara försiktig med behovet av tung paddning så nära ett befintligt hus.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Va, vill du lägga lager direkt på lera?
japp, men kanske hade föredragit 0-90 eller 0-70 istället för 0-45 men båda funkar. Och enligt mig gör duken inte så stor nytta mellan bärlager och dränerande lagret heller.
 
Ok, tack. Förstår dock inte varför den lösningen är bättre än att lägga en platta ovanpå en uppfyllnad från schaktbotten på ca 0.5m. Utanför plattan tänkte vi även lägga schaktmasssorna för att höja den del av trädgården som är närmast plattan. Håller med om oron över att padda nära källarväggarna till boningshuset. Är det vad du tänker på? Man kan väl ta utfyllnaden i flera skikt och padda varje skikt med en liten padda för att minska risken.


J justusandersson skrev:
Man kan fundera på en högre nivå för grundläggningen, men jag tror fortfarande på sulor och grundmurar med hänsyn till marklutningen. Man bör nog också vara försiktig med behovet av tung paddning så nära ett befintligt hus.
 
Du kan givetvis schakta ur en grop och fylla upp den med någon form av (komprimerat) bärlager upp till den lägsta marknivån och sedan gjuta en platta ovanpå det, men jag ser inga fördelar med det. Du har väl inte tänkt ha en oisolerad platta utan kantisolering? Var lägger du dräneringen?
 
En fördel är väl pris? Dräneringen kommer ligga ca 20 cm under kantelementen. För att förtydliga bättre så har jag nu gått loss med paint för att visa vad vi diskuterat. När vi nu är överens om att detta är en lösning som kan fungera så är vi tillbaka till ursprungsfrågan som handlade om markdukarnas vara eller icke vara. Den ena entreprenören hävdar att det räcker med markduk 2 se bild) och 0/45 kross. Den andra hävdar att det endast ska vara markduk 1 (se bild) och betongkross ist.
 
  • Schematisk bild i Paint som visar dräneringslösningar med markdukar och olika material för utfyllnad vid husgrund.
Jag kan inte se något behov av duk mellan ett väl paddat bärlager, oberoende av fraktionstorlek, och makadam. Däremot mellan makadam/bärlager och lera. Lera är lurigt. Även om den är fast kan den förändras genom fukt eller vibrationer. Den sektion som du ritat nu är rätt långt ifrån vad jag uppfattade från början. Gjutna sulor mot oschaktad mark kommer alltid att vara bättre än komprimerat material.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Sektionsritning som visar placering av markduk och utfyllnad av 0/45 kross eller betongkross under en putsad fasad. Ok. Det låter rimligt i min värld också, skönt att få det bekräftat. Den slutgiltiga bilden på hur markduk och utfyllnad nu skall placeras ges då av min nya bild ovan. Sista fråga nu, har ni några preferenser på utfyllnads material, Betongkross eller bergskross?
 
Nej, det låter hårfint.
 
Ok tack ska ni ha allihopa!
 
Om du väljer bergkross 0-45 så vet du vad du köper. Men vad är betongkross i detta fallet? vilken fraktion får du, vad innehåller det mer än betong? (radon, oljor, gifter mm.) Jag hade velat veta vart det kommer ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.